ما یک زندگی فانی داریم و آن را می دانیم حقیقتی تلخ که در شلوغی زندگی گم میشود روزها می آیند و به همان سرعت ورود گذشته و با یک شب بخیر به پایان می رسند موهای سیاه سفید میشوند و صورت های شاداب و زیبا دچار گرد پیری و خط و خطوط میشود. گذر عمر را گریزی نیست ما باید این واقعیت را معنا کنیم و از لحظه لحظه زندگی خود لذت ببریم. اگر لحظه را ثبت کنیم و شادی خود را در قاب یک عکس حفظ کنیم؟ تا ابد جاودانیم و این لبخند این نگاه حتی دچار گرد پیری نشده و تا ابد به همین شادابی باقی میماند و در نهایت، هر زمان که ما خسته و دلتنگ باشیم، این سعادت محصور شده در قاب عکس باعث خوشحالی و احیای ما می شود. در ادامه نکات و دستورالعمل های فوق العاده ای در مورد نحوه شروع عکاسی سبک زندگی وجود دارد که دوست دارید آن را تصدیق کنید. حتی اگر از قبل می دانید عکاسی سبک زندگی چیست، این نکات همچنان برای شما مفید هستند.

عکاسی سبک زندگی چیست؟

وقتی صحبت از عکاسی سبک زندگی Lifestyle چیست؟ این ژانری است که بر گرفتن عکس ها و پرتره های افراد سرزنده که رویدادها و مناسبت های مختلف زندگی خود را جشن می گیرند تمرکز دارد. چنین عکاسی رویدادها و موقعیت های واقعی زندگی را هنرمندانه در لحظه ثبت می کند. این زیباترین راهی است که می توان برای ذخیره خاطرات انتخاب کرد. برخلاف عکاسی مستند که رویدادهای واقعی را در حین وقوع ثبت می‌کند، عکاسی سبک زندگی جزئی برنامه‌ریزی شده و تا حدی صادقانه است. به عبارت دیگر، تلاش زیادی صرف می شود تا عکس های سبک زندگی کاملاً بی دردسر به نظر برسند.

البته عکاسی سبک زندگی امروزه کمی فراتر از ثبت خاطرات و مستند سازی است این سبک تبدیل به یک سبک پول ساز برای بلاگر های اینستاگرام شده تماشای زندگی دیگران برای عموم مردم جذابیت دارد. برخی به دنبال خلا های خود، برخی به دنبال ارضای حس کنجکاوی برخی عاشق یادگیری و تغییر سبک زندگی خود به هر حال با توجه به میزان بازخورد این امر میتوان به راحتی به این نتیجه رسید تماشای سبک زندگی دیگران برای افراد زیادی در جامعه جذابیت دارد پس شاید بتوان به راحتی ادعا کرد هر کسی با یک گوشی همراه و یا یک دوربین عکاسی یک شبکه اجتماعی فعال اگر نکات عکاسی لایف استایل و یا همان سبک زندگی را رعایت کنند میتوانند به راحتی کسب درآمد قابل توجهی داشته باشند.

یک تصویر از داستان ها و تجربیات زندگی مردم صحبت می کند. بنابراین خلاقانه ترین راه برای به تصویر کشیدن روایات نوستالژیک و لحظات وجدآمیز است. قبل از رفتن به راهنمای نحوه شروع عکاسی سبک زندگی، باید دو عامل مهم را در نظر بگیریم که می توانند هنر عکاسی مستند شما را ارتقا دهند.

نورپردازی

نور یک عامل اساسی در کلیک کردن بر روی بهترین عکس است. برخی از عکس ها دوست دارند در نور طبیعی ثبت شوند، اما این عکاسی را می توان در یک روز آفتابی روشن به خوبی انجام داد. با این حال، گرفتن عکس در شب نیاز به فلاش خارجی دارد و شما به یک نور درجه یک نیاز دارید. در کل مهم نیست با گوشی موبایل عکاسی میکنید و یا دوربین عکاسی به صورت حرفه ای عکاسی میکنید و یا آماتور قطعا نور اولین مفهوم در عکاسی است که باید در رایطه با آن دقیق عمل کنید چرا که نور مناسب به تنهایی میتواند تصویر شما را زیباتر از آنچه تصور داشتید نمایش دهد.

ژست گرفتن

ژست های مختلف برای موقعیت های مختلف عکس های شما را پویا می کند. مثلاً بین عکاسی عروس و عکاسی ورزشی تفاوت وجود دارد. ژست گرفتن انرژی طبیعی به حافظه درگیر شما می افزاید. بهترین عکاس شما را راهنمایی می‌کند که چگونه می‌توانید با گرفتن ژست‌های غیررسمی و کلیک کردن روی آن‌ها عکس‌های صادقانه داشته باشید. تصاویری که به راحتی حس و حال آن لحظه را به همراه دارد صمیمیت ها شادی ها حتی غم موجود در آن لحظه را تنها با ژست درست میتوانید ثبت کنید. گاهی با دیدن یک عکس طنز موجود در آن لحظه که شاید سال ها دور باشد را میتوان باز شنید و دوباره و بارها به آن خندید بله این معجزه ژست درست است.

نکاتی در مورد نحوه شروع عکاسی سبک زندگی؟

یک محیط آرامش بخش برای احساس طبیعی بودن

برخی افراد در مقابل دوربین اعتماد به نفس دارند. با این حال، برخی دیگر کمرویی و تردید را تجربه می کنند. به خصوص برای سهولت در چنین مشتریانی، باید محیطی را انتخاب کنید که در آن احساس طبیعی داشته باشند. شاید مکان هایی که اغلب از آنها بازدید می کنند یا سرزمین مادری آنها. این می تواند محل بازی آنها یا پارکی باشد که اغلب اوقات فراغت خود را در آن می گذرانند. اگر عکاس هستید باید بدانید که راهی جز این ندارید که مانند یک روانشناس عمل کنید و اگر عکاسی شخصی انجام میدهید و سوژه اطرافیان شما هستند بهتر از هر کسی بهترین های خود را میشناسید.

اما اگر عکاس هستید بهتر است از قبل نتیجه لحظه ثبت شده مورد نظر خود را برای مشتری خود روشن کنید. به این ترتیب، آنها معمولاً همانطور که باید عمل می‌کنند و به شما کمک می‌کند بهترین عکاسی سبک زندگی را مانند قبل انجام دهید.

دستورالعمل های روشنی که به ایجاد یک لحظه طبیعی کمک می کند

به مشتری خود دستورات واضح و قابل فهم بدهید تا به طور طبیعی عمل کند. این به شما کمک می کند که صحنه را بدون تکلف تنظیم کنید. به عنوان مثال، شما می خواهید عشق مادر را به دخترش به تصویر بکشید بنابراین در آن لحظه باید این عشق قلیان کند. هر دوی آنها را هدایت کنید تا یک صحنه طبیعی بسازند. مثل اینکه می توانید به مادر بگویید روی تخت بنشیند و در حین صحبت با دخترش یک کلاه ببافد. همزمان، می توانید به دختر دستور دهید در حالی که می خندد و کتاب داستان در دست دارد، جلوی مادر بنشیند. یک لحظه زیبا مادر دختری که بسیار در طول زندگی تکرار میشود تنها مهم است آن را ثبت کنیم و تا ابد آن را حفظ کنیم!

کاری کنید که مشتریان شما تصاویر صادقانه خود را دوست داشته باشند
یک عکاس باید بفهمد که خواسته مشتری‌اش چیست و می‌خواهد عکسش چه حس و احوالی داشته باشد. گرفتن پرتره های کلاسیک چندان دلچسب و پر جنب و جوش نیست. آنها فقط شبیه افراد بی حرکتی هستند که در یک صفحه زندانی شده اند. اگر مشتریان شما عکس‌های واقعی می‌خواهند که صداها و صدای خنده‌های آن لحظه گذشته را فریاد می‌زند، باید روی ثبت لحظه‌ای واقعی تمرکز کنید. می‌توانید حدس بزنید که آیا پرتره افرادی که مستقیماً در یک ردیف ایستاده‌اند یا تصویری صادقانه با مادربزرگ که برای بچه‌ها داستان می‌گوید، پدربزرگ باغبانی و والدینی که به یکدیگر کمک می‌کنند، تصویری پرانرژی‌تر می‌سازد؟

روی جزئیات تمرکز کنید

جزئیات برای دریافت تصویر دقیق از رویداد ضروری است. اینها شامل لباس سبک زندگی متناسب با عملکرد، لوازم جانبی و کفش است. مثلا اگر در یک منطقه ورزشی هستید، باید مانند یک بازیکن با شلوار، پیراهن و کفش ورزشی لباس بپوشید. اگر می خواهید عکاسی مد، تغییر چهره مانند یک نماد مد، ممکن است جالب باشید.

مهمترین جزئیات مقالات و قالب های اطراف هستند. به عنوان مثال، عکاسی تولد به بادکنک، تزیینات و کلاه های مهمانی نیاز دارد که استفاده از آنها بهترین کمک را به تصاویر صادقانه میکند.

تنظیم نور و دوربین عالی

همانطور که قبلاً بحث کردیم، نور نقش مهمی دارد. تنظیمات دوربین به همان اندازه مهم است. یک عکاس حرفه ای می داند چگونه و کجا چراغ ها و دوربین را قرار دهد و با درخواست مکرر برای انجام مجدد مشکلی برای مردم ایجاد نمی کند. بنابراین، بهتر است قبل از شروع عکاسی سبک زندگی به عنوان یک حرفه، خوب تمرین کنید.

بهترین دوربین برای عکاسی سبک زندگی چیست؟

شما می توانید از هر دوربینی برای گرفتن یک عکس سبک زندگی استفاده کنید، اما یک دوربین DSLR یا بدون آینه که به شما امکان می دهد تنظیمات نوردهی خود را مانند سرعت شاتر، ISO و دیافراگم و دوربینی که به شما امکان استفاده از یک لنز با کیفیت را می دهد، به شما این امکان را می دهد. بهترین نتایج به دست آورید.

بهترین لنز برای عکاسی سبک زندگی چیست؟

هیچ لنزی وجود ندارد که برای هر عکاس سبک زندگی مناسب باشد. بسیاری از اوقات، عکاسان چندین لنز را با خود حمل می کنند و بسته به موقعیت آنها را تعویض می کنند.

در اینجا چند لنز پیشنهادی و زمان استفاده از آنها آورده شده است:

  • زاویه باز (24 یا 35 میلی‌متر): این یک فاصله کانونی عالی برای موقعیت‌هایی است که می‌خواهید خانواده و محیط آنها را نشان دهید، خواه در داخل اتاق نشیمن آنها باشد یا در کنار ساحل قدم بزنید. به دلیل اعوجاجی که ایجاد می کند، لنز خوبی برای هد شات نیست.
  • 50 میلی‌متر: لنز 50 میلی‌متری به دلایل خوبی در کیف هر عکاسی نقش اساسی دارد. یک لنز عالی برای مبتدیان است زیرا ترکیبی عالی از ارزش، راحتی و کیفیت با اندازه فشرده، قیمت پایین و دیافراگم باز است.
  • 85 میلی متر: این یک لنز عالی برای پرتره است، اما فاصله کانونی معمولا برای هر چیزی در داخل آن بسیار طولانی است. زمانی که می‌خواهید عکس‌هایی با جزئیات از راه دور بگیرید، از آن در فضای باز استفاده کنید.
  • تله فوتو (100mm+): مانند 85mm، لنزهای تله‌فوتو معمولاً برای استفاده در داخل بیش از حد طولانی هستند، اما زمانی که می‌خواهید به سوژه‌هایتان فضایی بدهید تا خودشان باشند، می‌توانند در فضای باز مفید باشند.
  • یک لنز زوم همه جانبه عالی برای عکاسی در سبک زندگی، لنز 24-70 میلی‌متری f/2.8 است. با استفاده از آن، از مزایای انتهای عریض برای گرفتن سوژه خود در محیط برخوردار خواهید بود و می توانید از انتهای بلند لنز برای جزئیات، پرتره ها و عکس های نزدیک استفاده کنید. این یک لنز بسیار محبوب است که تقریباً برای هر مارک دوربین موجود در بازار مناسب است.

نکات عکاسی سبک زندگی:

همانطور که اشاره کردیم، عکاسی سبک زندگی برای ایجاد ظاهر رویدادهای زندگی واقعی است، حتی اگر عکس ها بسیار برنامه ریزی شده باشند. بنابراین چگونه یاد می گیرید که عکس های سبک زندگی بگیرید؟ در اینجا چند نکته برای شروع شما وجود دارد:

معتبر باشید از آنجایی که هدف عکاسی سبک زندگی شبیه به زندگی واقعی است، مهم است که تصاویر شما تا آنجا که می توانند معتبر باشند. این به معنای گرفتن عکس هایی است که زندگی واقعی سوژه های شما را منعکس می کند. لوازم جانبی یا نور مصنوعی اضافه نکنید. بگذار لباس های خودشان را بپوشند. آنها را تشویق کنید که خودشان باشند و کارهایی را انجام دهند که معمولاً انجام می دهند.

ایجاد یک طرح. بله، ایده ثبت لحظات خود به خودی است اما این بدان معنا نیست که نباید از قبل برای عکاسی خود برنامه ریزی کنید! ابتدا در مورد موضوعات خود بیاموزید. دوست دارند چه کار کنند؟ آیا فعالیت هایی وجود دارد که از انجام آنها با هم لذت می برند؟ آنها به چه چیزی علاقه دارند؟ در مرحله بعد، برنامه ریزی کنید که در آن عکسبرداری خود را انجام دهید. آیا در خانه آنها خواهد بود؟ در یک پارک؟ برای شرایط نوری منحصربه‌فردی که این تنظیمات ایجاد می‌کند و تجهیزاتی که نیاز دارید آماده باشید.

از قبل یک رابطه ایجاد کنید. برای اکثر مردم آرامش کامل با دوربینی که در جلوی آنها قرار دارد دشوار است به خصوص زمانی که آن شخص غریبه است! هر کاری می توانید برای شکستن یخ انجام دهید، به خصوص اگر بچه ها درگیر آن هستند، تا همه راحت باشند و بتوانند خودشان باشند.

مکان ها را از زندگی روزمره انتخاب کنید. این به نکته ما در مورد معتبر بودن برمی گردد و همچنین به مشتریان شما کمک می کند تا بیشتر احساس راحتی کنند. از آنها در مکان‌هایی از زندگی روزمره‌شان عکس بگیرید خانه‌شان، پارکی که مرتباً از آن بازدید می‌کنند، یا بستنی‌فروشی مورد علاقه‌شان.

مستقیم، اما ژست نگیرید. هدف، دوباره، گرفتن عکس های طبیعی است، نه پرتره های ژست گرفته شده. بنابراین سوژه های خود را ژست نگیرید. به عبارت دیگر، به آنها بگویید چه کاری انجام دهند به جای اینکه چگونه آن را انجام دهند. اگر فعالیت فعلی کار نمی کند، از تغییر فعالیت نترسید.

همه چیز درباره جزئیات است. جزئیات زمینه مهمی را فراهم می کند و به بیان داستان سوژه های شما کمک می کند. بنابراین به یاد داشته باشید که از جزئیاتی که منحصراً متعلق به آنهاست، از نزدیک عکس بگیرید، خواه دستان کودک باشد، سگی که کنار شومینه می خوابد، یا یک بچه فرسوده.

آن را سرگرم کننده نگه دارید. این به ویژه اگر با بچه ها کار می کنید مهم است. سعی کنید عکسبرداری خود را در زمانی برنامه ریزی کنید که گرسنه یا خسته نباشند و همه موافق تر باشند. موارد پسند و ناپسند آنها را پیدا کنید و سعی کنید با گنجاندن بازی ها در عکس، آنها را درگیر خود نگه دارید.

یک داستان بگویید. مشتری شما عکاسی سبک زندگی را انتخاب کرد زیرا آنها فقط تصاویر زیبای خانواده خود را نمی خواستند. آنها می خواستند داستان خود را به تصویر بکشند. به این فکر کنید که چگونه هر یک از تصاویری که می گیرید، داستان خود را از یک عکس به عکس دیگر بازگو می کند.

همیشه آماده باش. مهم نیست چقدر برنامه ریزی می کنید، عکس هایی که می خواهید بگیرید در یک لحظه اتفاق می افتد، بنابراین همیشه دوربین خود را در دست داشته باشید. سعی کنید اتفاقات را پیش بینی کنید و برای آن آماده باشید.

افکار نهایی
عکاسی سبک زندگی، سبکی از عکاسی است که جای خود را پیدا کرده است، جایی بین عکاسی مستند و عکاسی پرتره. پرتره‌های سبک زندگی موفق، شیوه‌ای هنری برای به تصویر کشیدن رویدادهای زندگی واقعی، منحصربه‌فرد معتبر و بدون فیلمنامه هستند، اما در عین حال به‌دقت آماده و برنامه‌ریزی شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *