آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

نحوه استفاده از نورپردازی رنگی برای عکاسی پرتره (ژل)

color gel lighting 1024x683 1

محبوبیت عکاسی با نورپردازی رنگی در چند سال گذشته رو به افزایش بوده است تا جایی که اکنون با عکاسان حرفه ای پرتره رو به افزایش است. تصور می‌کنم به زودی اینستاگرام مملو از پرتره‌های نورپردازی رنگی خواهد شد.

عکاسی با نور رنگی چیست؟

به جای نور سفید معمولی که توسط نور فلاش و LED تولید می شود، نورپردازی رنگی پرتره های پر جنب و جوشی با رنگ های مختلف ایجاد می کند.

ژل های رنگی کلید ایجاد عکاسی با نورپردازی رنگی با فلاش خارج از دوربین هستند و این چیزی است که این آموزش در مورد آن است – نحوه ایجاد یک پرتره نورپردازی رنگی با ژل.

چرا از نورهای رنگی برای عکاسی پرتره استفاده کنیم؟

وقتی فرصت ایجاد تصاویر واقعاً هیجان انگیز با نور را دارید، چرا از جهان همانطور که می بینید عکس بگیرید؟ خوب، نورپردازی رنگی استفاده بسیار خلاقانه از نور است، این واقعا هیجان انگیز است و باعث می شود عکاسی شما در مقابل جمعیت متمایز شود.

دوربین های دیجیتال روز به روز پیشرفته تر شده اند تا جایی که می توانیم در شب با استفاده از تابلوهای نئون عکاسی کنیم. بنابراین عکاسان نورپردازی نئون را آزمایش کرده‌اند که منجر به پرتره‌های رنگارنگ فوق‌العاده کم نور می‌شود.

به همین ترتیب، همانطور که نورپردازی LED با معرفی نورهای RGB محبوب تر و پیشرفته تر شده است، اکنون شاهد پرتره های نور رنگی بیشتری هستیم. نه فقط برای عکاسی ثابت. به نظر می رسد که هر یوتیوبری از نورپردازی RGB برای ویدیوهای خود استفاده می کند.

بنابراین من فکر می کنم که همه این روندها باعث شده است که عکاسان استودیویی بیشتر از ژل استفاده کنند. من می گویم، زیرا ژل ها برای چندین دهه در عکاسی با فلاش استفاده می شوند. با این حال، آنها بیشتر برای تصحیح رنگ دمای رنگ روشنایی استفاده می شدند. روند فعلی استفاده خلاقانه تری از ژل ها است.

colored lighting photography 1024x705 1

اگرچه تنها یک رنگ در پرتره وجود دارد، من از ژل های صورتی روی دو نور مختلف استفاده کردم – نور مو به سمت راست دوربین و یک نور پس زمینه به سمت چپ دوربین برای عبور از پس زمینه و ریختن روی جلوی شانه او. نور اصلی نور سفید است.

چگونه نور رنگی می تواند جلوه پرتره ها را افزایش دهد؟

برای عکاس پرتره که سبکش بیشتر عکاس مد است، نور رنگی برای یک پرتره خلاق ایده آل است. پرتره های نور رنگی پر جنب و جوش هستند.

شدت و رنگ نور بسته به رنگ های استفاده شده و تنظیم نور می تواند یک جلوه دراماتیک یا یک جلوه ظریف ایجاد کند. بنابراین فرصت های بی پایانی برای آزمایش ایده های مختلف نورپردازی خلاقانه وجود دارد.

به علاوه، با نورپردازی رنگی می توانید پس زمینه سفید معمولی را به هر رنگی که دوست دارید تغییر دهید.

اصول اولیه نورپردازی رنگی

مهمترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که ژل رنگ شما باید کل منبع نور را پوشش دهد. اگر نور سفید از هر شکافی خارج شود، جلوه خاصی را که می‌خواهید ایجاد کنید خراب می‌کند.

different color gel types 2 1024x768 1

سه نوع ژل شامل کیت و نگهدارنده ژل Profoto OCF من، ژل Rosco (بالا سمت راست) و ژل (پایین) که آنقدر قدیمی هستند که نوشته روی برچسب محو شده است، اما فکر می‌کنم Bowens هستند.

انواع تجهیزات نورپردازی رنگی

تعجب خواهید کرد که چقدر تجهیزات اضافی برای عکاسی با ژل رنگی نیاز دارید. در واقع تنها چیزی که نیاز دارید یک سلفون روشن و رنگی است. ژل در عکاسی یک ورقه تخصصی سلفون است که در جلوی چراغ نصب می شود.

با این حال، مانند هر چیز دیگری در عکاسی، می‌توانید هزینه‌های زیادی را برای همه تجهیزات خرج کنید، یا می‌توانید از کارهای کوچک شروع کنید و تجهیزات خود را بسازید.

چراغ‌های strobe من توسط Profoto هستند و یک کیت نورپردازی ژل دارند که در واقع نسبت به آنچه هست بسیار گران است. من یکی خریدم و اکنون به سختی از آن استفاده می کنم، زیرا فقط ژل ها را به جلوی چراغ هایم می چسبانم که بسیار سریعتر و آسان تر است.

در اینجا 4 راه حل به ترتیب هزینه وجود دارد…

1. تجهیزات اساسی DIY مطلق

از فلاش پاپ آپ روی دوربین خود استفاده کنید و یک آبنبات سلفونی که روی فلاش پیچیده شده و با نوار چسب یا نوار لاستیکی در جای خود نگه دارید.

2. تجهیزات روشنایی ژل DIY ساده

از یک اسپیدلایت استفاده کنید که ژل در قسمت جلو پیچیده شده و با یک کش در جای خود نگه داشته شده است.

speedlight gel kit 1024x585 1

من یک کیت ژل برای اسپید لایت خود دارم، اما پیچاندن ژل روی آن به همان سادگی، شاید آسان‌تر و موثر است. و ارزان تر.

3. تجهیزات روشنایی ژل ساده

اسپیدلایت با کیت ژل، ترجیحاً خارج از دوربین استفاده می شود.

4. تجهیزات نورپردازی ژل فلاش دوربین خاموش

استروب های استودیویی با یک ژل رنگی با نوار گافر یا کیت ژل در جای خود نگه داشته شده و روی پایه ای سبک نصب می شود.

مراقبت از ژل های عکاسی

علیرغم اینکه ژل ها فقط سلفون هستند، در صورت مراقبت می توانند مدت زیادی دوام بیاورند. آنها در واقع بسیار سخت هستند. من حدود 11 سال است که قدیمی‌ترین مجموعه ژل‌هایم را دارم و به لطف نوار گافر، از آن‌ها در چهار برند مختلف تجهیزات نورپردازی (بوونز، الینکروم، گودوکس و پروفتو) استفاده کرده‌ام.

با این حال، یکی از مهم ترین چیزهایی که باید در مورد ژل ها به خاطر بسپارید این است که می توانند ذوب شوند. بنابراین هنگام استفاده از ژل با بارق استودیو، بهتر است چراغ مدلینگ خود را برای مدت طولانی روشن نکنید زیرا ژل را ذوب می کند و بارق شما را به هم می زند. ژل های مدرن با کیفیت خوب نسبت به گذشته بسیار مقاوم تر در برابر حرارت هستند، اما ارزش یافتن راه سخت را ندارد.

different color gel types 1024x904 1

من به طور تصادفی این ژل را روی یکی از چراغ های قدیمی استودیو بوونز خود در حین فیلمبرداری ذوب کردم، وقتی فراموش کردم که چراغ مدلینگ را روشن گذاشته ام.

استفاده از تئوری رنگ و چرخه رنگ برای عکس های بهتر

از آنجایی که نورپردازی رنگی به رنگ مربوط می شود، منطقی است که حداقل باید مبانی تئوری رنگ را بدانید. اگرچه این به نظر فنی می رسد، اما واقعاً اینطور نیست. تنها چیزی که نیاز دارید یک چرخ رنگ و کمی دانش در مورد طرح های رنگی است. در اینجا سه مورد وجود دارد:

1. رنگ های مکمل

رنگ هایی که در چرخه رنگ مقابل یکدیگر قرار دارند مکمل یکدیگر هستند و برای یک تصویر پویا به خوبی با هم کار می کنند. از دو رنگ استفاده کنید.

2. رنگ های مشابه

رنگ های مجاور در چرخه رنگ مشابه هستند و برای ایجاد یک جلوه هماهنگ عالی هستند. از دو تا سه رنگ استفاده کنید.

3. رنگ های سه گانه

مجموعه ای از سه رنگ که به طور مساوی روی چرخه رنگ قرار گرفته اند، رنگ های سه گانه را تشکیل می دهند. به رنگ های ابرقهرمانی فکر کنید – قرمز، آبی، زرد.

how to use color gels flash 1024x683 1

من داشتم با ژل های رنگی بازی می کردم و سعی کردم از یک نور حاشیه سبز و یک نور اصلی زرد استفاده کنم، اما همانطور که می بینید این ترکیب رنگ جواب نداد. بنابراین من ژل زرد را از نور اصلی به دوربین بردم که بسیار بهتر به نظر می رسد.

نحوه ترکیب و تطبیق نور ژل رنگ برای جلوه های مختلف

هنگامی که در مورد طرح رنگی برای چراغ های خود تصمیم گرفتید، باید تصمیم بگیرید که چگونه از آنها در تنظیمات نورپردازی خود استفاده کنید. و تعداد بی پایانی راه برای ترکیب رنگ ها وجود دارد!

به عنوان مثال، چند ایده عکاسی ژل رنگی:

  • عکاسی کریسمس – می توانید از ژل های قرمز و سبز استفاده کنید
  • احساس گرم و دراماتیک از ژل های قرمز، نارنجی و زرد استفاده کنید. یا ژل های نارنجی، زرد و سرخابی
  • احساس خنک – از ژل آبی استفاده کنید

راه اندازی تجهیزات نورپردازی رنگی

فقط به این دلیل که تصمیم می گیرید یک ژل رنگی را انتخاب کنید، به این معنی نیست که نمی توانید از نور سفید استفاده کنید، به عبارت دیگر نوری که ژل روی آن نباشد. در واقع، استفاده از نور سفید به عنوان نور اصلی روی سوژه و سپس ژل کردن نور لبه و نور مو، یا فقط نور پس زمینه، بسیار خوب عمل می کند.

به همین دلیل است که امکانات خلاقانه عکاسی پرتره با نور رنگی بی پایان است!

چراغ های خود را برای بهترین نتیجه قرار دهید

مانند روش‌های نور سفید، زمانی که از نورپردازی رنگی استفاده می‌کنید، اگر نورهای خود را با در نظر گرفتن الگوهای نورپردازی پرتره تنظیم کنید، بهترین نتیجه را خواهید گرفت. برای مثال:

  • نورپردازی رامبراند
  • نورپردازی حلقه ای
  • نورپردازی پروانه (معروف به زیبایی).
  • تقسیم نور

ترفند ترکیب نور رنگی و نور سفید این است که به یاد داشته باشید که نور سفید مناطقی از نور رنگی را پاک می کند. بنابراین برای حداکثر اشباع رنگ، مطمئن شوید که نور سفید را از مناطقی که می خواهید نور رنگی شدید نشان داده شود، دور نگه دارید.

به علاوه، این بسیار مهم است، نور رنگی در سایه نور سفید خود را نشان می دهد.

هنگامی که فقط از نور رنگی استفاده می کنید، سعی کنید رنگ های مختلف روی صورت سوژه شما عبور نکند زیرا این کار باعث گل آلود شدن جلوه می شود و رنگ ها به همان اندازه تمیز نمی شوند.

colored lighting setup

در این تصویر پشت صحنه می بینید که من از سه نور استفاده کردم. نور اصلی یک بیوتی دیش بدون ژل است. نور پرکننده در نزدیکی پاهای او قرار دارد که در یک راه اندازی نورپردازی پروانه ای به سمت بالا می درخشد و با یک ژل آبی تزیین شده است. نور نهایی در پس زمینه اوست که در پس زمینه می درخشد و با یک ژل صورتی نصب شده است. در ادامه مطلب می توانید تصاویر نهایی را مشاهده کنید.

استفاده از اصلاح کننده های نور برای کنترل رنگ و شدت نور

هرچه اصلاح‌کننده نور بزرگ‌تر باشد، منبع نور بزرگ‌تر و در نتیجه نور ملایم‌تر خواهد بود، مگر اینکه آن را در فاصله‌ای دور از سوژه خود داشته باشید.

برای کنتراست بیشتر و در نتیجه رنگ اشباع‌تر در نواحی تاریک، از یک منبع نور کوچک برای نور سخت استفاده کنید.

بهترین اصلاح کننده نور برای استفاده از پرتره نورپردازی رنگی، سافت باکس یا بیوتی دیش است. چترها نور را در همه جا پراکنده می کنند، بنابراین کنترل کمتری بر نور دارید. با این حال، آنها برای استفاده به عنوان چراغ پرکننده خوب هستند.

همچنین بهتر است برای کنترل بیشتر ریزش نور، اصلاح کننده نور را شبکه بندی کنید تا از مخلوط شدن رنگ ها جلوگیری شود. درهای انبار نیز به شما در کنترل نشت نور کمک می کنند.

پرتره نورپردازی رنگی عالی

من نمی گویم که عکاسی با ژل رنگی آسان است، اما بسیار سرگرم کننده است. با آگاهی از تنظیمات دوربین و تنظیمات نور و کمی تمرین، عکاسی شگفت انگیزی خواهید داشت!

به علاوه، این روزها نورپردازی ژل رنگی فقط برای عکاسی مد نیست، می توانید از آن برای نورپردازی عالی هد شات نیز استفاده کنید، حتی اگر فقط برای نور پس زمینه باشد.

انتخاب تنظیمات مناسب دوربین برای نورهای رنگی

تنظیمات دوربین به این بستگی دارد که در داخل خانه یا خارج از خانه عکاسی می کنید.

تنظیمات دوربین برای نورپردازی ژل رنگی داخلی:

  • دیافراگم – برخلاف عکاسی در فضای باز، پس زمینه تار در عکاسی استودیویی مورد نیاز نیست، بنابراین دیافراگم بین F4 و F8 برای اطمینان از واضح بودن ویژگی های سوژه به خوبی کار می کند. اگر می‌خواهید روی چشم‌هایی با عمق میدان باریک برای محو کردن گوش‌ها تمرکز کنید، از F2.8 استفاده کنید.
  • سرعت شاتر – سرعت همگام سازی فلاش دوربین شما و نور محیط بهترین سرعت شاتر را برای استفاده تعیین می کند. سرعت همگام‌سازی فلاش در نیکون من 1/250 است، بنابراین من تمایل دارم آن را روی 1/200 در تنظیمات استودیویی تنظیم کنم. این معمولاً برای قطع نور محیطی که در داخل خانه عکاسی می کنم کافی است.
  • ISO – از ISO اصلی دوربین خود استفاده کنید. در نیکون من 100 است.
  • تعادل رنگ سفید – هنگام استفاده از ژل ها می توانید در مورد دمای رنگ خلاق باشید، اما اگر شک دارید، آن را روی تعادل سفید فلاش تنظیم کنید. از تراز سفیدی خودکار استفاده نکنید زیرا کنترل آن دشوار است. به‌علاوه، اگر چراغ‌های مدل‌سازی خود را روشن کنید، تراز سفیدی خودکار شما را گیج می‌کند.

تنظیمات دوربین برای پرتره های ژل رنگی در فضای باز

نور طبیعی در خارج از منزل تنظیمات دوربین شما را دیکته می‌کند، بنابراین نمی‌توانم تنظیمات دقیقی به شما بدهم تا بتوانید از آن استفاده کنید جز اینکه اولین اندازه گیری را برای نور محیط بگوییم و سپس فلاش را تنظیم کنید تا سوژه‌تان را در معرض دید قرار دهید. تعادل رنگ سفید دوربین خود را متناسب با نور محیط تنظیم کنید.

اگر نور روشن است و اگر نورپردازی شما دارای قابلیت HSS است، ممکن است لازم باشد از همگام سازی با سرعت بالا استفاده کنید.

قرار دادن سوژه برای بهترین نتایج

با نورپردازی رنگی، ژست گرفتن برای اطمینان از اینکه نور مناسب روی صورت سوژه شما قرار می گیرد، بسیار مهم است. بنابراین سوژه شما برای رسیدن به بهترین نتایج باید از جایی که می تواند و نمی تواند با آن روبرو شود آگاه باشد و این شما هستید که باید آنها را هدایت کنید.

با عکاسی با نور رنگی خلاق باشید

Lighten در عکس می تواند به همان اندازه که دوست دارید پیچیده یا ساده باشد. همه چیز به تعداد نور و ظاهری که می خواهید برسید بستگی دارد. گفته می شود، برخی از بهترین پرتره ها تنها با یک نور ایجاد می شوند.

color gel lighting portrait

برای این تنظیم نور، من از یک Octabox بزرگ برای دوربین استفاده کردم که یک ژل آبی روی نور داخل سافت باکس چسبانده شده بود.

یک راه اندازی نور با ژل یک رنگ

این ساده ترین راه برای استفاده از نورپردازی رنگی است، زیرا نیازی نیست تاثیر استفاده از رنگ های دیگر یا نور سفید را در نظر بگیرید.

راه اندازی یک نور با دو رنگ

باور کنید یا نه، تنظیم تراز سفیدی شما هنوز در عکاسی با ژل مهم است. اما شاید نه آنطور که شما انتظار دارید. این روش دیگری برای افزودن رنگ به تصویر است.

معمولاً می خواهیم تراز سفیدی را متناسب با نور محیط تنظیم کنیم، اما با عکاسی ژل رنگی، می توانید خلاقانه از آن استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید دو رنگ را با تنظیم یک نور دریافت کنید که در آن نور محیط در اتاق نور طبیعی است.

بنابراین برای پس‌زمینه آبی و نور نارنجی اشباع شده روی سوژه:

  • یک ژل CTO (ژل نارنجی با دمای رنگ) به نور اصلی خود اضافه کنید تا سوژه خود را روشن کنید
  • تعادل رنگ سفید خود را روی نور تنگستن تنظیم کنید

colored lighting photography setup 1024x684 1

این یک راه اندازی دو نور بود. در بالا تصویر نهایی گرفته شده با یک نور کلید صورتی و یک نور پرکننده آبی است. در زیر سمت چپ فقط چراغ اصلی با ژل صورتی روشن است و در سمت راست فقط با چراغ پرکننده با ژل آبی روشن است.

color gel photography setup 1024x341 1

راه اندازی دو نور

تنظیم ژل دو نور برای استفاده از رنگ های مکمل ایده آل است. من به خصوص پرتقال و سرمه ای یا سبز و سرخابی را دوست دارم. در هر دو مورد ترجیح می‌دهم از رنگ آبی به‌عنوان رنگ اصلی روی سوژه با رنگ دیگر در نور دوم برای روشن کردن موهای سوژه یا به‌عنوان نور حاشیه‌ای رنگی استفاده کنم. با این حال، من همچنین دوست دارم هر از گاهی آن را با هم مخلوط کنم.

آبی، فیروزه‌ای و آبی با تمام رنگ‌های پوست کار می‌کنند، بنابراین می‌توان از آن بر روی نور اصلی یا نور پرکننده استفاده کرد.

color gel lighting 1024x683 1

در این دو نمونه از تنظیم نور ژل دو رنگ روشن، من از یک نور سفید مجهز به جعبه نوار شبکه‌ای به عنوان نور اصلی برای روشن کردن سوژه استفاده کردم و یک ژل زرد روی بازتابنده نور پس‌زمینه نصب کردم. تنها تفاوت این دو در زاویه نور پس زمینه است. در تصویر دوم من آن را کمی به اطراف چرخاندم تا پس زمینه کاغذ خاکستری را نیز روشن کند.

یا می توانید از ژل رنگی برای روشن کردن پس زمینه و نور سفید به عنوان نور کلیدی روی سوژه خود استفاده کنید. این یک راه بسیار سریع و آسان برای تغییر پس زمینه است.

تنظیم سه چراغ

راه اندازی سه یا چهار نوری تنظیم نور مورد علاقه من برای عکاسی ژل است، زیرا می توانم از یک نور کلید سفید، یک نور پرکننده ژل آبی و یک نور حاشیه ای صورتی یا نارنجی استفاده کنم.

با تنظیم چهار نور، یک نور پس زمینه ژل شده اضافه می کنم.

color gel lighitng combinations 1024x512 1

در بالا تصاویر نهایی با تنظیم سه نور زیر وجود دارد. من ژل‌های رنگی مختلف را به بازتابنده‌های نور پس‌زمینه چسباندم و نور اصلی را بدون ژل برای نور سفید نگه داشتم. تنها دلیلی که من از رفلکتورها استفاده کردم این بود که بتوانم ژل ها را با چسب بچسبانم. با چراغ‌های Profoto من نیازی به این کار ندارم، زیرا لامپ پشت یک صفحه شیشه‌ای قرار دارد، اما در این چراغ‌های گودوکس، لامپ بیرون می‌آید و در هنگام استفاده از ژل، یک بازتابنده ضروری است.

colored lighting setup 2

بهترین رنگ پس زمینه برای نور ژل

در حالی که می توانید به راحتی رنگ دیوار سفید را به هر رنگی که دوست دارید با ژل تغییر دهید، پس زمینه کاغذ بدون درز خاکستری برای رنگ های اشباع تر بهتر است.

colored lighting background 1024x341 1

تنها تفاوت این تصاویر این بود که تصویر اول در برابر یک دیوار سفید گرفته شده بود و برای تصویر دوم من یک پس زمینه خاکستری بدون درز را پایین آوردم. من ژاکت، گوشواره و رنگ رژ لب او را با ماسک های لایت روم در پست پروداکشن تغییر دادم تا متناسب با نور باشد.

اشتباهات رایج عکاسی با نور رنگی که باید از آنها اجتناب کرد

هر چه نورهای بیشتری به عکس اضافه کنید، اشتباهات بیشتری می توانید مرتکب شوید، اما در اینجا سه مورد برتر وجود دارد…

1. تنظیمات فلش

ایجاد تعادل با ژل های رنگی می تواند دشوار باشد، زیرا فلاش نورسنجی با نورسنج فرودی به اندازه نور سفید مفید نیست.

شما باید به آنچه در پشت دوربین می بینید تکیه کنید و تنظیمات را انجام دهید. نوردهی بیش از حد نور فلاش ژل شده باعث می شود که رنگ کمتری در تصویر شما ایجاد شود، گاهی اوقات تا حدی که اصلاً بی رنگ می شود.

میزان اشباع رنگ به طعم و ظاهری که می‌خواهید به آن برسید، کاهش می‌یابد.

2. موقعیت ضعیف چراغ ها

استفاده از ژل سریع‌ترین راه برای یادگیری نحوه قرارگیری صحیح نور است، زیرا اگر نورهای شما به درستی تنظیم نشده باشند، بسیار بیشتر از عکاسی پرتره با نور سفید نشان داده می‌شوند.

همچنین، هنگام استفاده از بیش از یک نور رنگی، مراقب نوک بینی سوژه خود باشید. رنگ آن نباید با بقیه بینی آنها متفاوت باشد.

3. نادیده گرفتن نور محیط

اگر نور محیط را با تنظیمات دوربین خود قطع نکنید، رنگ های شما به اندازه اشباع نمی شوند.

بهترین راه برای اطمینان از اینکه نور محیط را قطع کرده اید این است که بدون فلاش عکس بگیرید و بررسی کنید که آیا چیزی را می بینید یا خیر. تنظیمات خود را تا زمانی که یک عکس سیاه داشته باشید، ادامه دهید، که نشان می دهد هیچ نور محیطی ضبط نمی شود.

با این حال، مراقب سرعت شاتر خود باشید تا مطمئن شوید که در سرعت همگام‌سازی فلاش دوربین خود باقی می‌مانید، مگر اینکه فلاش شما قابلیت همگام‌سازی با سرعت بالا را داشته باشد.

جمع بندی عکس های نورپردازی رنگی

نورپردازی رنگی در عکاسی بسیار خلاقانه است و می تواند به عکس های شگفت انگیزی منجر شود، بنابراین ارزش امتحان کردن را دارد. شما نیازی به صرف هزینه زیادی برای تجهیزات ندارید – پیشنهاد تجهیزات DIY اساسی من را امتحان کنید تا ببینید آیا به اندازه کافی برای خرید مجموعه ای از ژل ها دوست دارید یا خیر. سپس آن را از آنجا ببرید.

نورپردازی رنگی را برای ظاهرهای مختلف آزمایش کنید تا آنچه را که دوست دارید پیدا کنید و سپس آن را کامل کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *