آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

چگونه عکس‌های معماری منظره‌ای زیبا بگیریم؟

3F6A06002

عکاسی معماری منظره یه ژانرم یونیک و چالش برانگیزه که عناصر عکاسی معماری و عکاسی چشم انداز رو با هم ترکیب میکنه. به این معنی که شامل گرفتن عکس از چشم انداز در فضای معماری و ساختمان ها در فضای طبیعی میشه، و نتایج میتونن عالی باشن – اگه به روش درست نزدیکش شیم!

در این مقاله، یه عالمه نکته عملی برای عکاسی از معماری چشم انداز ارائه میدم، با تمرکز بر خرید و انتخاب تجهیزات مناسب، ترکیب بندی، نورپردازی و برنامه ریزی. چه عکاس متوسط یا پیشرفته ای باشید که به دنبال بهبود تصاویر چشم انداز معماری خود هستید، این راهنما میتونه به شما کمک کنه – پس اگه آماده اید عکس های خودتون رو ارتقا بدید، به خواندن ادامه بدید!

3F6A7650

همانطور که در بالا گفتم، عکاسی معماری منظره شامل گرفتن عکس از ساختمان و مناظر اطراف آن در یک قاب است. اما در حالی که نمونه های خیره کننده ای از این نوع تصویر وجود دارد، گرفتن نتایج عالی ممکن است کمی پیچیده تر از آنچه به نظر می رسد باشد.

1. از لنز wide-angle استفاده کنید

شما باید با انتخاب تجهیزات مناسب شروع کنید و در حالی که دوربین شما تفاوت زیادی نخواهد داشت، خرید یک لنز واید ضروری است. این به شما امکان می دهد عناصر بیشتری را در قاب قرار دهید، که به ویژه هنگام عکاسی از ساختارهای معماری بزرگ در کنار ویژگی های مهم چشم انداز مفید است.
علاوه بر این، لنزهای واید می توانند با قرار دادن فضای کافی برای عناصر جالب پیش زمینه مانند پوشش گیاهی یا مسیرها، به عمق موضوعات معماری منظره شما اضافه کنند.
با این حال، فواصل کانونی گسترده تر تمایل دارند باعث همگرایی عمودی شوند – جایی که خطوط مستقیم به سمت داخل خم می شوند – و در حالی که امکان اصلاح این تحریف پرسپکتیو در پردازش پس از پردازش وجود دارد، من در واقع به یک روش متفاوت توصیه می کنم:

2. از لنز tilt-shift استفاده کنید

3F6A3126

همگرا شدن عمودی یک مشکل رایج در عکاسی معماری است. این تحریف پرسپکتیو زمانی رخ می دهد که خطوط موازی مانند دیوارهای یک ساختمان به سمت مرکز تصویر کج می شوند. و نتیجه ناگوار این است که اشیاء عمودی به نظر می رسد که به عقب می افتند.

اصلاح این مشکل در پردازش پس از پردازش می تواند چالش برانگیز باشد، اما لنزهای tilt-shift برای حل این مشکل قبل از فشار دادن دکمه شاتر طراحی شده اند. لنزهای tilt-shift به ویژه برای صاف کردن خطوط در عکاسی معماری منظره موثر هستند زیرا با دقت حرکت دادن لنز به صورت افقی یا عمودی می توانید لبه های ساختمان ها و همچنین درختان خم شده در چشم انداز را صاف کنید.
لنزهای tilt-shift گرانتر از لنزهای معمولی هستند و گزینه های زیادی وجود ندارد – اما اگر در عکاسی از چشم انداز معماری جدی هستید، گرفتن مدل TS اغلب ارزش هزینه و انعطاف پذیری کمتر را دارد.
(با این حال، در برخی موارد، رها کردن خطوط همانطور که هستند ممکن است به ترکیب بندی تصویر کمک کند! بنابراین، اگر نمی خواهید از لنز tilt-shift استفاده کنید، یا به سادگی به صحنه ای برخورد کردید که به نظر بهتر است با تحریف پرسپکتیو به نظر برسد، از روش معمولی استفاده کنید.)

3. ادغام گل ها و گیاهان

508A8932

قطعا وقتی یک معماری جذاب را نگاه می کنید،از تماشا و لذت بردن از منظره اطراف دست نمیکشید.

توجه کنید گل ها فصلی هستند و معمولاً عمر آنها بین دو تا دوازده هفته طول می کشند، اگر می خواهید آنها را در اوج خود ثبت کنید، زمان بندی بسیار مهم است. به عنوان مثال، بسیاری از گل های یخ معمولاً در زمستان، نرگس در بهار و اسطوخودوس در تابستان یافت می شوند.

ادغام این عناصر در عکس های شما می تواند صحنه کلی را بهبود بخشد و حتی باعث شود معماری برجسته تر به نظر برسد، بنابراین تحقیق کنید و سعی کنید وقتی باغ ها در وضعیت عالی هستند، عکاسی کنید!

4. در مورد نور فکر کنید

نور به طور قابل توجهی بر نتایج شما در عکاسی از چشم انداز معماری تأثیر می گذارد؛ بسته به کیفیت و زاویه نور، می توانید سایه های ظریف، چشم انداز های چشمگیر، نمای ساختمان های با کنتراست بالا و موارد دیگر را ثبت کنید.

هیچ نوع نور بهترین برای موضوعات معماری چشم انداز وجود ندارد، بنابراین آزمایش با شرایط نوری مختلف ایده خوبی است، به خصوص اگر تازه شروع کرده اید. روز روشن فرصت هایی را برای ثبت صحنه ها در زیر آسمان ابری یا در نور خورشید روشن فراهم می کند که می تواند زیبا باشد اما فاقد درام باشد. از طرف دیگر، عکاسی در اوایل صبح و عصر می تواند سایه ها را برجسته کند و به عمق فایل های شما اضافه کند.

عکاسی درست بعد از غروب خورشید نیز یک انتخاب عالی است، زیرا ترکیب نورهای مصنوعی ساختمان و آسمان کم نور می تواند نتایج خیره کننده ای داشته باشد.

در اصل، شما گزینه های زیادی دارید، بنابراین نکته اصلی این است که دوربین خود را در طیف گسترده ای از سناریوهای نوری حمل کنید و سپس فقط صحنه هایی را عکاسی کنید که شما را مجذوب می کند. با گذشت زمان، شما چشم و قدردانی خاصی برای انواع نور پیدا خواهید کرد و می توانید از آن به عنوان سکوی پرش برای عکس های بهتر استفاده کنید!

508A9481

5. ترکیب بندی مهم است!

ترکیب بندی در عکاسی از چشم انداز معماری اغلب به نفع موضوعات خیره کننده و نور دراماتیک نادیده گرفته می شود. این یک اشتباه است. ترکیب بندی یک جنبه اساسی عکاسی از چشم انداز معماری است زیرا قرار دادن عناصر در داخل قاب می تواند به طور قابل توجهی بر تأثیر تصاویر شما تأثیر بگذارد. بنابراین، شما باید قبل از فشار دادن دکمه شاتر به مدت طولانی و سخت در مورد ترکیب بندی هر قاب فکر کنید. به عنوان مثال، تقارن می تواند یک ابزار ترکیب بندی قدرتمند باشد. شما می توانید تقارن افقی را با تقسیم تصویر به دو قسمت مشابه بالا و پایین ایجاد کنید، یا می توانید تقارن عمودی را با یک خط مرکزی ایجاد کنید که تصاویر آینه ای در دو طرف ایجاد می کند. ساده ترین راه برای ایجاد تقارن افقی از طریق انعکاس در سطح آب است و نتایج می تواند بسیار جذاب باشد:

3F6A06002

6. یادتان باشد قانون یک سوم را رعایت کنید

در حالی که ترکیب بندی های متقارن در برخی موارد می توانند موثر باشند، و در حالی که این یک تکنیک خوب برای در دست داشتن است، من توصیه نمی کنم که تقارن را به عنوان یک رویکرد ترکیب بندی اصلی در نظر بگیرید. در عوض، هنگام انجام عکاسی از چشم انداز معماری، استفاده از قانون یک سوم اغلب نتایج بهتری می دهد. این تکنیک شامل تقسیم تصویر به نه قسمت مساوی با استفاده از دو خط افقی و دو خط عمودی است. با قرار دادن موضوع اصلی خارج از مرکز، خواه در امتداد خطوط راهنما باشد یا در نقاط تقاطع آنها، می توانید عکس های بصری جذاب تر و تأثیرگذار تری ایجاد کنید. توجه داشته باشید که برجسته ترین عنصر در تصویر زیر – درخت – در سمت چپ مرکز قرار دارد تا یک اثر پویا ایجاد کند:

8G6A4111

7. قاب بندی موضوع شما

درج یک قاب در پیش زمینه ترکیب بندی شما یک ترفند کلاسیک است که هنگام عکاسی از معماری در چشم انداز بسیار عالی عمل می کند!
قاب ها می توانند توسط هر عنصر طبیعی یا ساخته دست بشر ایجاد شوند، مانند درختان، پنجره ها یا بوته ها، که در اطراف سوژه اصلی قرار گرفته اند و حتی ممکن است بیننده را به سمت عکس هدایت کنند. این تکنیک نه تنها کنتراست ایجاد می کند، بلکه با ادغام عنصر پیش زمینه که سوژه اصلی را برجسته و تکمیل می کند، به عمق ترکیب بندی نیز اضافه می کند.

3F6A0204

8. وقت خود را برای برنامه ریزی صرف کنید

رسیدن به مکانی بدون آمادگی کافی، عکاسی از تصاویر تأثیرگذار را دشوار می کند. تحقیقات و برنامه ریزی کلیدی هستند؛ در این مراحل اولیه می توانید موضوعات جالب را شناسایی کرده و زمان بهینه عکاسی خود را بر اساس شرایط نوری مورد نظر تعیین کنید.
اگر امکان داشت، قبل از برنامه ریزی عکاسی، چند ساعت (یا چند روز) قبل از برنامه ریزی، محل را با پای پیاده بررسی کنید. ترکیب بندی های مختلف را در نظر بگیرید. به موقعیت خورشید و تأثیر آن بر صحنه فکر کنید.
اگر نمی توانید به صورت حضوری مکانی را بررسی کنید، مدتی را صرف جستجوی Google در تصاویر دیگر از موضوع کنید، یا حداقل از Google Maps عبور کنید. لیستی از عکس هایی را که ممکن است علاقه مند به ایجاد آنها باشید تهیه کنید.
اما در حین عکاسی واقعی، بیش از حد بر برنامه متمرکز نشوید که فرصت های عالی خودجوش را از دست بدهید. به عبارت دیگر، زمان خود را برای برنامه ریزی صرف کنید، اما انعطاف پذیر و انطباق پذیر باشید!

9. از سه پایه استفاده کنید

یک سه پایه ابزار حیاتی برای گرفتن عکس های چشم انداز معماری است. این می تواند در هر نوری مفید باشد، اما به ویژه در شرایط کم نور مهم است.
اگر عکس های غروب آفتاب، عکس های ساعت آبی یا عکس های شب می گیرید، یک سه پایه باعث می شود فایل های شما شارپ و واضح باشند. به این ترتیب، می توانید روی ایجاد یک عکس با ترکیب بندی خوب و نور خوب تمرکز کنید و لازم نیست نگران حفظ سرعت شاتر سریع در هنگام دستیابی باشید.
فقط مطمئن شوید که پول خود را برای سه پایه ارزان قیمت که دوام نمی آورد خرج نکنید. با سه پایه ها، معمولاً بهتر است مبلغی مناسب را در ابتدا سرمایه گذاری کنید تا اینکه یک سه پایه ضعیف تهیه و به اجبار بعد چند ماه آن را ارتقا دهید.

IMG 7685

عکاسی از چشم انداز معماری: سخن پایانی

خواه شما یک عکاس مبتدی، متوسط یا حتی پیشرفته باشید که قصد دارید مهارت های عکاسی چشم انداز معماری خود را بهبود ببخشید، این نکات می توانند نتایج شما را به طور قابل توجهی بهبود بخشند.

به یاد داشته باشید که به مشکل همگرایی عمودی در معماری توجه کنید و استفاده از لنز tilt-shift را در نظر بگیرید. همچنین، بر ایجاد ترکیب بندی های قوی با استفاده از تکنیک هایی مانند تقارن، قانون یک سوم و قاب بندی تمرکز کنید.

شما به زودی عکس های زیبا خواهید گرفت!

حالا نوبت شماست:

آیا برای عکس های چشم انداز معماری نکاتی دارید که من از قلم انداخته ام؟ نظرات خود را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید – همچنین خوشحال میشیم تصاویر خود را نیز با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *