آموزش

چگونه از راه شیری عکاسی کنیم: 15 نکته ضروری

lazy

این را تصور کنید: به پشت دراز کشیده اید و به آسمان شب خیره شده اید. ناگهان آن را می بینید: نمایش خیره کننده ای از ستاره ها و کهکشان ها که نفس شما را بند می آورد. کهکشان راه شیری است و – با چند نکته و ترفند ضروری – می توانید تصاویر خیره کننده ای ایجاد کنید که دوستان و دنبال کنندگان خود را شگفت زده کند.

در این مقاله، من به شما نشان خواهم داد که چگونه عکسبرداری نهایی راه شیری را برنامه ریزی و اجرا کنید. از تعیین مکان مناسب تا استفاده از بهترین تجهیزات و تکنیک ها را تحت پوشش قرار داده ام. شما یاد خواهید گرفت که چگونه جزئیات کوچکی از لوستر آسمانی را که در بالای سرتان چشمک می زند، ثبت کنید و تصاویری بسازید که به سادگی خارج از این دنیا هستند.

پس منتظر چی هستی؟ بیایید رازهای عکاسی راه شیری را باز کنیم و مهارت های شما را به بی نهایت و فراتر ببریم. هنگامی که شروع به گرفتن این عکس های شگفت انگیز کنید، دیگر نمی توانید متوقف شوید. بزن بریم!

1. عکاسی را در اطراف هسته کهکشانی برنامه ریزی کنید

how to shoot the milky way gavin hardcastle engage warp mono lake

اگر به‌دنبال گرفتن عکس‌های خیره‌کننده از کهکشان راه شیری هستید، باید عکس‌های خود را در اطراف هسته کهکشانی برنامه‌ریزی کنید. این درخشان ترین و از نظر بصری خیره کننده ترین بخش کهکشان ما است و فقط در ماه ها و مکان های خاص قابل مشاهده است. (من دوست دارم به هسته کهکشانی به عنوان “C بزرگ” اشاره کنم.)

the galactic core

برای عکاسان در نیمکره شمالی، هسته کهکشانی از اواخر آوریل تا اواخر جولای وجود دارد و می توان آن را در آسمان جنوب شرقی تا جنوب غربی مشاهده کرد. با پیشروی تابستان به سمت غرب حرکت می کند و در پایان تابستان در آسمان جنوب غربی طلوع می کند. متأسفانه، در ماه های زمستان نمی توانید آن را ببینید.

عکاسان در نیمکره جنوبی کار را کمی ساده تر می کنند، زیرا هسته از فوریه تا اکتبر قابل مشاهده است و اوج دید در ژوئن و جولای وجود دارد.

فراموش نکنید که هنگام برنامه ریزی برای شاخه های خود، فاز قمری را در نظر بگیرید. برای ثبت واضح ترین تصاویر کهکشان راه شیری، باید از یک ماه درخشان اجتناب کنید. با این حال، حتی یک ماه در ربع اول نیز می‌تواند عکس‌های خیره‌کننده‌ای داشته باشد (تا زمانی که در وسط کهکشان راه شیری نباشد، جایی که می‌تواند خیلی روشن باشد).

برای کمک به برنامه ریزی عکس های خود، تعداد زیادی برنامه تلفن و دسکتاپ موجود است. مورد علاقه شخصی من Stellarium است که رایگان و در دسکتاپ موجود است. به سادگی مکان و زمان مورد نظر خود را وارد کنید و به شما نشان می دهد که هسته کهکشانی چه زمانی و در کجا در فازهای تاریک قمری حضور خواهد داشت. این یک راه عالی برای اطمینان از اینکه در زمان مناسب برای عکاسی از راه شیری خود در مکان مناسب قرار دارید است.

2. یک مکان تاریک پیدا کنید

برای به تصویر کشیدن کهکشان راه شیری در تمام شکوهش، باید مکانی با حداقل آلودگی نوری پیدا کنید. برخی از پاک‌شناسان اصرار دارند که به مناطق دورافتاده و تاریک آسمان سفر کنند، اما اگر نمی‌توانید به یکی از آن‌ها فرار کنید، نگران نباشید. شما هنوز هم می توانید عکس های خیره کننده ای را حتی در مناطقی با مقداری آلودگی نوری ثبت کنید.

در واقع، کمی نور دور می‌تواند یک عنصر منحصر به فرد به عکس شما اضافه کند، مانند تصویر زیر که در دره مرگ ثبت کردم. درخشش در افق تضاد زیبایی را بین زمین و آسمان اضافه می کند:

milky way photography tutorial death valley gavin hardcastle

به یاد داشته باشید، اگر می توانید کهکشان راه شیری را با چشم غیر مسلح خود ببینید، می توانیداز آن عکاسی کنید! با این حال، اگر می‌خواهید بهترین مکان‌های آسمان تاریک را کشف کنید، International Dark Sky Places یک منبع عالی است.

3. منتظر هوای صاف باشید

اگر یک عکاس منظره هستید، احتمالاً عاشق یک آسمان دراماتیک با ابرهای جالب هستید. اما وقتی نوبت به ثبت زیبایی های کهکشان راه شیری می رسد، آسمان صاف همان چیزی است که شما به دنبال آن هستید. این به این دلیل است که حتی یک لایه نازک ابر می تواند ستاره ها را پنهان کند و عکس شما را خراب کند.

با این حال، این بدان معنا نیست که همیشه باید از عکاسی در یک شب نیمه ابری اجتناب کنید. در واقع، گاهی اوقات چند ابر نازک می‌توانند لایه‌ای از درام و کادربندی را به عکس راه شیری شما اضافه کنند و نتیجه‌ای منحصربه‌فرد و فریبنده ایجاد کنند.

astrophotography tutorial mono lake gavin hardcastle

در اینجا، ابرهای کوچک در واقع بدون پوشاندن بیش از حد هسته کهکشانی، کمی به عکس اضافه کردند.

بنابراین اجازه ندهید کمی ابر شما را از رفتن به بیرون برای گرفتن عکس های کهکشان راه شیری منصرف کند. با تکنیک مناسب و کمی خلاقیت می توانید حتی یک شب نیمه ابری را به یک فرصت عکس زیبا و خاطره انگیز تبدیل کنید.

4. شامل عناصر پیش زمینه

نفس گیرترین تصاویر راه شیری آنهایی هستند که هسته کهکشانی را در ارتباط با اجرام زمینی نشان می دهند. چیزی به اندازه یک فرد که روی یک صندلی نشسته است، وقتی در قاب شگفتی های کهکشان راه شیری قرار بگیرد، می تواند واقعاً شگفت انگیز به نظر برسد.

photographing the milky way tutorial gavin hardcastle

بنابراین در مورد آنچه که می خواهید در پیش زمینه عکس راه شیری خود بگنجانید، خوب فکر کنید. حتی اگر شرایط و تکنیک عالی را به کار بگیرید، عکس شما همچنان می تواند کسل کننده به نظر برسد اگر چیز دیگری در کادر اضافه نکنید تا به بیننده زمینه خاصی بدهید. یک ویژگی جذاب پیش زمینه را انتخاب کنید و شاید با نقاشی نور آزمایش کنید تا عکس های کهکشان راه شیری خود را واقعاً تماشایی کنید.

سوژه پس زمینه می تواند هر چیزی باشد، از یک سازه صخره ای منحصر به فرد مانند طاق دریایی گرفته تا یک آلونک فرسوده یا یک درخت جالب. مکان هایی را در نظر بگیرید که دارای یک نقطه مورد علاقه هستند، و سپس دریابید که چگونه آن نقطه با کهکشان راه شیری مطابقت دارد.

5. از لنز مناسب استفاده کنید

در حالی که استفاده از وسایلی که از قبل دارید می تواند راحت باشد، عکاسی در شب به دلیل کمبود نور می تواند چالش برانگیز باشد. برای گرفتن عکس های خیره کننده از راه شیری، به یک لنز سریع با حداکثر دیافراگم f/2.8 یا بیشتر نیاز دارید.

لنزهای فوق عریض برای ثبت مناظر شب ایده آل هستند زیرا معمولا تاری بسیار کمی ایجاد می کنند. حتی زمانی که روی حداکثر دیافراگم f/1.4 تنظیم شده باشد، یک لنز فوق عریض اغلب مقدار زیادی از تصویر شما را در فوکوس نگه می دارد (با فرض اینکه با دقت فوکوس کنید!). آخرین چیزی که می خواهید، یک کهکشان راه شیری با فوکوس واضح با پیش زمینه است که به صورت بوکه نرم و خامه ای ارائه می شود. بنابراین f/1.4 ۸۵ میلی‌متری دوست‌داشتنی را در خانه بگذارید.

یکی دیگر از مزایای لنزهای فوق عریض این است که شما می توانید مقدار زیادی از کهکشان راه شیری را در کادر خود قرار دهید، و بزرگنمایی کمتری وجود دارد، که اجازه می دهد تا قبل از اینکه ستاره های عکس شما شروع به دنبال کردن کنند، سرعت شاتر بیشتری داشته باشید.

اگر فقط یک لنز استاندارد، کیت همه منظوره دارید که خیلی سریع نیست، نگران نباشید. با استفاده از نوردهی طولانی و تنظیمات ISO بالا برای به حداکثر رساندن حساسیت دوربین خود به نور، همچنان می‌توانید عکس‌های مناسبی از راه شیری بگیرید.

اگر فقط به این ژانر می پردازید، خوشحال خواهید شد که بدانید برخی از محبوب ترین لنزهای زاویه باز برای عکاسی در شب کاملاً مقرون به صرفه هستند. Rokinon (همچنین به عنوان Samyang شناخته می شود) دو لنز را ارائه می دهد که در بین عکاسان شب محبوبیت زیادی پیدا کرده اند: لنزهای 14 میلی متری f/2.8 و 24 میلی متری f/1.4. کیفیت ساخت ممکن است عالی نباشد، اما تا زمانی که با دقت از آنها استفاده کنید، معمولا عملکرد خوبی دارند.

این لنزها به این دلیل محبوب هستند که وضوح، سرعت، میدان دید وسیع و کما بسیار کمتری نسبت به سایر لنزهای گران قیمت دارند. (کما یک انحراف بیضوی در اطراف ستاره ها است.) برخی از لنزهای گران قیمت تر، کمای بسیار بدی را روی ستاره های گوشه قاب ایجاد می کنند، که شاید این پایان دنیا نباشد، اما ایده آل هم نیست.

6. دوربین مناسب را انتخاب کنید

وقتی صحبت از عکاسی از راه شیری می شود، داشتن دوربین مناسب کلیدی است. شما به دوربینی نیاز دارید که بتواند تنظیمات ISO بالا را در طول نوردهی طولانی انجام دهد و در عین حال کیفیت تصویر خوبی تولید کند. حتی اگر دوربین شما درجه یک نباشد، به لطف پیشرفت‌های اخیر در فناوری حسگر دوربین، ممکن است از کیفیت تصویر، تصاویر ISO بالا شگفت‌زده شوید.

برخی از بهترین دوربین ها برای عکاسی نجومی در چند سال گذشته، مدل های فول فریم مانند Canon EOS R5، Nikon Z7 II و Sony a7 IV بوده اند. اما اگر با سنسور Four Thirds یا APS-C عکاسی می‌کنید نگران نباشید – همچنان می‌توانید با تکنیک‌های مناسب به نتایج عالی برسید.

به یاد داشته باشید، برای شروع به گران ترین تجهیزات نیاز ندارید. از آنچه دارید استفاده کنید و زمانی که نمی توانید در مقابل وسوسه ولخرجی مقاومت کنید آن را ارتقا دهید.

یکی از ویژگی‌های ضروری که در دوربین خود می‌خواهید، یک صفحه نمایش زنده خوب یا منظره یاب الکترونیکی (EVF) است که به شما کمک می‌کند فوکوس کنید و عکس‌هایتان را بنویسید.

7. از سه پایه استفاده کنید

وقتی نوبت به عکاسی از راه شیری می شود، در تاریکی کار خواهید کرد. و این به معنی یک چیز است: شما به یک سه پایه چشم انداز زیبا نیاز دارید.

بدون سه پایه محکم، تصاویر شما تار و غیرقابل استفاده می شوند. و از آنجایی که عکاسی از راه شیری شامل نوردهی های طولانی است که معمولا بین 10 تا 30 ثانیه طول می کشد، شما کاملاً باید دوربین خود را ثابت نگه دارید.

how to photograph the milky way gavin hardcastle

بنابراین از یک سه پایه ارزان و شل و ول غافل نشوید. به دنبال چیزی پایدار بروید که بتواند مقداری باد را تحمل کند (البته مطمئن شوید که آنقدر سنگین نباشد که نتوانید آن را با خود بچرخانید). یافتن تعادل بین وزن و ثبات کلیدی است.

سرمایه گذاری روی یک سه پایه خوب تضمین می کند که عکس های کهکشان راه شیری شما واضح و شفاف هستند. به من اعتماد کنید، شما نمی خواهید تمام تلاش خود را برای برنامه ریزی یک عکس عالی انجام دهید، فقط برای اینکه از نتایج تار ناامید شوید. یک سه پایه محکم برای هر عکاس جدی راه شیری ضروری است.

8. از فایل های RAW در حالت دستی عکس بگیرید

همیشه عکس های راه شیری خود را به صورت RAW بگیرید. این کار تا حد امکان اطلاعات را حفظ می کند و گزینه های بیشتری را در طول پس پردازش به شما می دهد.

و مطمئن شوید که دوربین خود را روی حالت دستی تنظیم کرده اید. به این ترتیب، کنترل کاملی بر عکس خود از جمله ISO، سرعت شاتر، دیافراگم و تعادل رنگ سفید خواهید داشت. ممکن است کمی تمرین لازم باشد، اما به من اعتماد کنید – ارزشش را دارد!

عکاسی در حالت دستی ممکن است در ابتدا دلهره آور به نظر برسد، اما این تنها راه برای گرفتن عکس واقعی است. بنابراین کمی وقت بگذارید تا از قبل تمرین کنید و در صورت نیاز راحت تمام تنظیمات خود را تنظیم کنید.

9. از Live View یا EVF استفاده کنید

برای تنظیم فوکوس برای عکاسی از راه شیری، فوکوس خودکار را خاموش کنید و ISO را تا حدود 5000 برای حداکثر حساسیت به نور افزایش دهید.

همچنین، دیافراگم خود را روی بازترین و سریع ترین تنظیم، معمولاً f/2.8 تنظیم کنید.

10. تمرکز خود را روی یک ستاره قرار دهید

نمای زنده دوربین یا منظره یاب الکترونیکی (EVF) را به سمت درخشان‌ترین ستاره‌ای که می‌توانید ببینید، بگیرید. وقتی نقطه کوچکی از نور در مرکز نمای شما ظاهر می شود، بزرگنمایی کنید (منظره را بزرگ کنید، نه لنز را) تا جایی که نقطه کوچک را تا حد امکان بزرگ کنید. حلقه فوکوس را به آرامی روی لنز خود بچرخانید تا زمانی که ستاره به یک نقطه نوری تیز و کوچک تبدیل شود. صبور باشید و وقت خود را صرف کنید تا آن را درست انجام دهید.

کورکورانه تمرکز خود را روی بی نهایت قرار ندهید. این فقط باعث تار شدن تصاویر می شود. درعوض، اگر دوربین شما دارای قابلیت فوکوس اوج یا Focus Assist است، برای کمک به تعیین فوکوس کامل روی یک ستاره، از ویژگی‌هایی مانند Focus Peaking یا Focus Assist استفاده کنید. از طرف دیگر، می توانید فاصله هایپرفوکال را محاسبه کنید، اما من این روش را به دلیل سادگی و اثربخشی آن ترجیح می دهم.

به یاد داشته باشید، فوکوس درست برای گرفتن عکس های واضح و خیره کننده از راه شیری بسیار مهم است، بنابراین وقت بگذارید و مطمئن شوید که درست است.

11. عکس خود را بسازید

اکنون که لنز خود را روی درخشان‌ترین ستاره متمرکز کرده‌اید، وقت آن است که عکس خود را بسازید. از چراغ جلو برای روشن کردن صحنه استفاده کنید تا بتوانید آنچه را که در نمای زنده خود به آن نگاه می کنید، ببینید. اگر دوربین شما دارای سطح دیجیتالی برای اطمینان از خطوط افق کامل است، از آن استفاده کنید. در غیر این صورت، سرمایه گذاری در یک سطح حباب برای اتصال hotshoe خود را در نظر بگیرید.

how to shoot the milky way gavin hardcastle bandon beach oregon

سرعت شاتر خود را روی حدود 10 ثانیه (در صورت امکان در ISO 5000) تنظیم کنید و یک عکس آزمایشی بگیرید. شما فقط باید چند عکس خشن بگیرید تا ترکیب بندی خود را به درستی انجام دهید، بنابراین هیچ فایده ای ندارد که یک نوردهی کامل 30 ثانیه ای بگیرید و منتظر بمانید.

هنگامی که گرفتن عکس های آزمایشی را تمام کردید و آخرین تنظیمات سه پایه خود را برای ترکیب بندی عالی انجام دادید، وقت آن است که تنظیمات دوربین خود را شماره گیری کنید.

13. تراز سفیدی مناسب را انتخاب کنید

هنگام عکاسی از کهکشان راه شیری، من دوست دارم تراز سفیدی خود را روی Incandescent (یا تنگستن، بسته به دوربین) تنظیم کنم. رنگ آبی سرد و کنتراست زیادی در EVF دوربینم به من می دهد که به من کمک می کند کهکشان راه شیری را به وضوح ببینم. بعداً، وقتی تصاویرم را پردازش می‌کنم، اغلب برای دمای رنگ طبیعی‌تر، تعادل رنگ سفید را به حالت خودکار (AWB) بازنشانی می‌کنم.

در حالی که من پیش‌تنظیم رشته‌ای/تنگستن را برای نتایج خنثی ترجیح می‌دهم، به شما توصیه می‌کنم تنظیمات مختلف WB را آزمایش کنید تا دمای رنگی را که دوست دارید به دست آورید. همیشه می‌توانید بعداً آن را در Lightroom یا Adobe Camera Raw تنظیم کنید.

white balance settings for milky way photography adobe camera raw

این فایل RAW با تنظیمات WB Incandescent عکسبرداری شده است. وقتی روی Auto تنظیم می شود، می توانید ببینید که در Adobe Camera Raw چگونه به نظر می رسد.

14. ISO خود را تنظیم کنید

شما از ISO 5000 برای عکس های آزمایشی استفاده کردید تا بتوانید عکس خود را سریع بسازید. اما برای عکس واقعی خود از راه شیری، می‌خواهید از پایین‌ترین تنظیم ISO استفاده کنید. آن را به ISO 2000 شماره گیری کنید و ببینید آیا این نتایج خوبی به شما می دهد یا خیر. همیشه می توانید پس از چند عکس آزمایشی دیگر، آن را تا ISO 3200 افزایش دهید. من شخصاً به ندرت بالاتر از ISO 3200 می روم، زیرا فایل های RAW من در آن نقطه به طور قابل توجهی تخریب می شوند.

15. به سرعت شاتر خود توجه کنید

از این نقطه به بعد، سرعت شاتر و تنظیم ISO را برای به دست آوردن بیشترین حساسیت به نور و در عین حال سرعت شاتر به اندازه کافی بالا برای جلوگیری از رد ستارگان، دستکاری خواهید کرد. اگر دنبال آن اثر هستید، مسیرهای ستاره‌ای عالی هستند، اما حتی یک دنباله کوچک نیز می‌تواند به عکسی از راه شیری منجر شود که شفافیت ندارد. این ممکن است برای تصاویر وب خوب باشد، اما برای چاپ، وضوح بیشتری می خواهید.

بنابراین سعی کنید سرعت شاتر خود را حداکثر به 15 ثانیه محدود کنید تا بتوانید ستاره های تصویر خود را واضح و بدون دنباله نگه دارید.

shutter speeds for milky way photography

همانطور که می بینید، نوردهی 30 ثانیه ای سمت چپ دارای مسیرهای حرکتی در هر ستاره است. نوردهی 15 ثانیه ای سمت راست دارای ستاره های تیزتر است، اگرچه تاریک تر است.

پس از تنظیم سرعت شاتر 15 ثانیه، به خواندن نورسنج دوربین خود نگاهی بیندازید. اگر به شما می گوید که تصویر بیش از حد نوردهی شده است، ممکن است بتوانید ISO خود را کمی پایین بیاورید یا سرعت شاتر خود را به 10 ثانیه کاهش دهید.

گاهی اوقات، من دوست دارم تصاویر را بیش از حد نوردهی کنم و به طور کامل از خواندن نورسنج خود چشم پوشی کنم. هنگام عکسبرداری از کهکشان راه شیری، من بیشتر با آنچه در عکس های آزمایشی خود می بینم هدایت می شوم تا آنچه نورسنج به من می گوید انجام دهم.

بعد از اینکه عکس شما کامل شد، زوم کنید و جزئیات را بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه چیز تا حد امکان واضح است.

16. نوردهی 30 ثانیه ای را امتحان کنید

milky way photography tutorial alabama hills gavin hardcastle

می دانم که همین الان به شما گفتم که سرعت شاتر خود را کمتر از 15 ثانیه نگه دارید، اما این راز کوچکی است که دوست دارم از آن استفاده کنم: من یک عکس اضافی با نوردهی 30 ثانیه ای می گیرم تا کهکشان راه شیری را روشن تر ثبت کنم. اگر قصد انتشار یک تصویر وب با وضوح پایین را داشته باشم، این کار را انجام می‌دهم، زیرا ردپای ستاره‌های خفیف ناشی از نوردهی طولانی‌تر چندان قابل توجه نخواهد بود. ستاره ها همچنان به اندازه کافی تیز به نظر می رسند، اما در مقایسه با نوردهی 15 ثانیه ای بسیار درخشان تر خواهند بود.

با این حال، برای چاپ، من معمولاً به نسخه 15 ثانیه ای نوردهی برای وضوح بیشتر پایبند هستم. هدف ایجاد تصاویر شگفت انگیز از راه شیری است و گاهی اوقات کمی آزمایش می تواند عکس های شما را به سطح بالاتری برساند. فقط به یاد داشته باشید که با سرعت شاتر خود بازی کنید و همیشه هدف نهایی تصویر خود را در ذهن داشته باشید (یعنی برای وب یا برای چاپ).

نکات عکاسی راه شیری: کلمات پایانی

دوستان من، همه چیز را که باید در مورد عکاسی از راه شیری بدانید! امیدوارم الهام گرفته باشید و آماده باشید که به جاده بروید و شروع به عکاسی کنید. به یاد داشته باشید، تمرین باعث عالی تر شدنتان می‌شود، بنابراین اگر اولین تلاش‌هایتان آنطور که انتظار داشتید هیجان‌انگیز نیست، ناامید نشوید.

نکته کلیدی این است که به آزمایش کردن ادامه دهید، به یادگیری ادامه دهید و به خودتان فشار بیاورید تا چیزهای جدید را امتحان کنید. عکاسی کهکشان راه شیری یک سفر است، نه یک مقصد، و هر چه بیشتر کاوش کنید، بیشتر در مورد کیهان کشف خواهید کرد.

پس دوربینتان را بردارید، چمدان‌هایتان را ببندید و برای ماجراجویی‌ای آماده شوید که شبیه هیچ چیز دیگری نیست. کهکشان راه شیری در انتظار شماست و زمان آن رسیده که جادویی را رقم بزنید!

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *