اخبار و مقالات, اخبار گوناگون

پیش‌بینی می‌شود که شرکت تراشه‌های Arm برای فهرست Nasdaq در IPO بزرگترین شرکت امسال باشد

GettyImages 1172366774

“Arm، تولیدکننده تراشه‌ها، به عرضه عمومی در بازار ناسداک پرداخته است”

شرکت Arm، که در انگلستان مستقر است و از سال ۲۰۱۶ تحت مالکیت شرکت ژاپنی SoftBank قرار دارد، پس از پنج ماه از اعلام خبر دستور کار اولیه مخفیانه اقدام به عرضه عمومی (IPO) کرده است. این شرکت در اسناد ارائه شده به کمیسیون اوراق بهادار و بورس آمریکا (SEC)، قیمت پیش‌بینی شده سهام خود را اعلام نکرده است.

SoftBank به تازگی سهام ۲۴.۹۹ درصدی Arm را که متعلق به واحد صندوق سرمایه‌گذاری Vision Fund خود نبود، به ارزش بیش از ۶۴ میلیارد دلار خریداری کرد. این مبلغ دو برابر مبلغ ۳۲ میلیارد دلاری است که SoftBank هفت سال پیش برای خرید Arm پرداخت کرده بود.

SoftBank در گذشته قیمت‌های معاملات خود را بسیار بالا تعیین کرده و از آن به زیان رنجیده است. به عنوان مثال، در تابستان سال ۲۰۱۷، SoftBank مبلغ ۴.۴ میلیارد دلار را در شرکت هم‌آباد کاری به نام WeWork سرمایه‌گذاری کرد وقتی این شرکت هنوز خصوصی بود و ارزش تقریبی آن ۲۰ میلیارد دلار گزارش شده بود. سپس در اوایل سال ۲۰۱۹، SoftBank با ارزش‌گذاری ۴۷ میلیارد دلار دوباره در WeWork سرمایه‌گذاری کرد. در آن زمان، SoftBank به طور مستقیم و از طریق واحد صندوق Vision Fund خود حدود ۱۰.۵ میلیارد دلار در WeWork سرمایه‌گذاری کرده بود و در نهایت تقریباً تمام سرمایه‌گذاری‌اش را از دست داد.

Arm به مدت طولانی تراشه‌های مرکزی با کارایی بالا، هزینه کم و کارآیی در مصرف انرژی را توسعه و ارائه می‌دهد. این تراشه‌ها و تکنولوژی‌های مرتبط با آن، به بسیاری از شرکت‌های نیمه‌هادی و سازندگان تجهیزات اصلی در سراسر جهان کمک می‌کنند تا محصولات خود را توسعه دهند. مشتریان Arm شامل شرکت‌هایی چون Apple، Alphabet، Advanced Micro Devices، Qualcomm و Mercedes-Benz هستند.

تحلیل‌گران انتظار دارند که IPO شرکت Arm در سال ۲۰۲۳ بزرگترین IPO سال شود، اگرچه همه موافق نیستند که ارزش این شرکت برابر با ارزشی است که SoftBank اعلام کرده است. در اواخر ماه گذشته، تحلیل‌گران برنشتاین ارزش بازاری منصفانه برای Arm را حدود ۴۰ میلیارد دلار بر اساس تحلیل اولیه اطلاعات محدود مالی این شرکت که در آن زمان در دسترس بود، ارزیابی کردند.

در حال حاضر واضح نیست که آیا برنشتاین این تخمین را بر اساس اطلاعات مالی ارائه شده در اسناد F-1 شرکت Arm، از جمله درآمد ۲.۶۸ میلیارد دلاری و سود خالص ۵۲۴ میلیون دلاری در سال مالی ۲۰۲۳ خود که در مارس به اتمام رسیده است، تجدید نظر خواهد کرد، که تقریباً مشابه درآمدی است که در سال ۲۰۲۲ کسب کرده بود (۲.۷ میلیارد دلار).

در سال ۲۰۲۰، شرکت Arm تصمیم به فروش خود به Nvidia، به عنوان بزرگترین تولیدکننده تراشه‌های هوش مصنوعی، به ارزش ۴۰ میلیارد دلار نقدی و سهام گرفت. این معامله می‌توانست برای شرکت SoftBank سودآوری بسیار بالایی داشته باشد، زیرا سهام Nvidia در این سال‌های اخیر به شدت ارتقاء یافته بود. اما معامله به دلیل “مشکلات قانونی مهمی که مانع انجام تراکنش می‌شود”، در فوریه ۲۰۲۲ لغو شد.

بلافاصله پس از لغو معامله، برنامه‌ها برای عرضه عمومی (IPO) آغاز شدند.

Arm که در سال ۱۹۹۰ تأسیس شد، ابتدا به عنوان یک تفاهم‌نامه مشترک بین Acorn Computers، Apple، و VLSI Technology شکل گرفت و از سال ۱۹۹۸ تا زمانی که SoftBank این شرکت را خصوصی کرد، در همزمان در بورس اوراق بهادار لندن و ناسداک لیست شده بود.

در اسناد F-1 خود، Arm ۲۲ مشکل را به عنوان “عوامل ریسک” لیست کرده است، از جمله اینکه مشتریان ممکن است “تصمیم بگیرند که معماری ما را مجوز دهند و پردازنده‌های خود را بر اساس معماری ما توسعه دهند، به جای استفاده از محصولات پردازنده ما به موجب یک مجوز اجرایی.”

به طور جزئی به منظور جلوگیری از این مخاطره، Arm اخیراً شروع به توسعه تراشه‌های نیمه‌رساناهای پیشرفته خود کرده است که برای اولین بار در آوریل توسط روزنامه Financial Times گزارش شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *