راهنمای خرید

استابلایزر دوربین چیست – لرزشگیر و هر آنچه که باید بدانید

لرزشگیر دوربین - استابلایزر و هر آنچه که باید بدانید

اگر می‌خواهید فیلم‌ها و عکس‌های شما حرفه‌ای‌تر و با کیفیت‌تر به نظر برسند، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن‌ها را به صورت روان و پایدار بگیرید. مگر اینکه به طور عمد بخواهید برای تأثیرگذاری هنری، فیلم‌ها و عکس‌های شما لرزان یا تار به نظر برسند، در غیر این صورت انتظار می‌رود که هر کسی که در صنعت فیلم‌سازی یا عکاسی کار می‌کند، بتواند به طور مداوم عکس‌های بدون لرزش بگیرد.

خوشبختانه، به لطف پیشرفت تکنولوژی، کیفیت تصاویر با گذشت زمان بهتر و بهتر می‌شود. اگر دست شما می‌لرزد و نمی‌توانید فیلم‌ها و عکس‌های بدون لرزشی بگیرید، نگران نباشید. می‌توانید با استفاده از یک استابلایزر یا همان لرزشگیر دوربین، این مشکل را برطرف کنید. استابلایزر دوربین وسیله‌ای است که به شما کمک می‌کند لرزش دوربین را کاهش داده و فیلم‌ها و عکس‌های روان‌تری بگیرید.

لرزشگیر دوربین چیست؟

لرزشگیر دوربین وسیله ای است که به کاهش لرزش دوربین در حین فیلمبرداری کمک می کند. با استفاده از این وسیله، هر حرکت ناخواسته‌ای که ممکن است باعث تار شدن یا غیرحرفه‌ای شدن تصویر شود، به حداقل می‌رسد یا از بین می‌رود.

لرزشگیرهای دوربین انواع مختلفی دارند، اما همه آنها بر اساس یک اصل اساسی کار می کنند: وزن و حرکت لرزشگیر برای مقابله با بار و حرکت دوربین عمل می کند.

لرزشگیرهای کلاسیک از یک میله با وزنه های متحرک در پایین و پایه دوربین در بالا تشکیل شده اند. این استابلایزر‌ها امروزه به نفع لرزشگیرهای پیشرفته تری مانند Beholder EC1 و Zhiyun Crane کنار گذاشته شده اند.

لرزشگیرهای مدرن معمولاً سبک تر، قابل حمل تر و کارآمدتر از لرزشگیرهای کلاسیک هستند. آنها همچنین با انواع مختلف دوربین ها و لنزها کار می کنند.

استابلایزر دوربین یک ابزار ضروری برای فیلمسازان است. این وسیله به آنها کمک می کند تا تصاویر و فیلم های روان و حرفه ای تری ضبط کنند.

تصویربرداری با استابلایزر

مزایای استفاده از استابلایزر دوربین

مردم می‌توانند به سرعت یک سطح صاف برای قرار دادن دوربین خود پیدا کنند و از تایمر برای عکس گرفتن یا ضبط فیلم استفاده کنند. با این حال، هرکدام از این روش‌ها مشکلات خاص خود را نیز به همراه دارند.

استفاده از یک سطح صاف: این روش ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش است. با این حال، ممکن است همیشه امکان‌پذیر نباشد، به عنوان مثال، اگر در حال عکاسی یا فیلمبرداری در فضای باز باشید.

استفاده از تایمر: این روش به شما امکان می‌دهد تا بدون تکان دادن دوربین، عکس بگیرید یا فیلمبرداری کنید. با این حال، ممکن است این روش برای فیلمبرداری‌های طولانی جوابگو نباشد. (به این دلیل که دست شما در طول فیلمبرداری خسته می‌شود و ممکن است باعث لرزش دوربین شود.)

لرزشگیر دوربین می‌توانند به کاهش لرزش دوربین کمک کنند، که می‌تواند منجر به تصاویر و فیلم‌های واضح‌تر و بدون لرزش شود. این امر به ویژه در هنگام عکس‌برداری در شرایط نور کم یا هنگام گرفتن تصاویر از سوژه‌های متحرک مفید است.

همچنین استابلایزر دوربین می‌توانند به کاربران امکان دهند تا از زوایا و موقعیت‌های مختلف عکس بگیرند بدون اینکه نگران لرزش دوربین باشند. این امر می‌تواند به عکاسان کمک کند تا تصاویر و فیلم‌های خلاقانه‌تری ایجاد کنند.

توانایی گرفتن تصاویر با حرکت نرم: استابیلایزرها می‌توانند به کاربران امکان دهند تا تصاویری با حرکت نرم و روان بگیرند، حتی زمانی که دوربین در حال حرکت است.

فراهم کردن یک قسمت برای اتصال لوازم جانبی دوربین اضافی: برخی از استابیلایزرهای دوربین دارای قسمت‌هایی برای اتصال لوازم جانبی اضافی دوربین مانند فلاش و میکروفون هستند.

Photo by Steven Van on Unsplash

لرزشگیر دوربین چگونه کار می‌کند؟

وقتی دوربین حرکت می‌کند، حسگر دوربین نیز حرکت می‌کند. این باعث می‌شود تصویری که ضبط می‌شود تار یا لرزان شود. لرزشگیر دوربین به گونه‌ای طراحی شده است که حرکت های اضافی ناگهانی دوربین که بر اثر لرزش است را خنثی کند و حسگر دوربین را ثابت نگه دارد. لرزشگیرهای دوربین انواع مختلفی دارند و هر کدام برای موقعیت‌های خاصی مناسب‌تر هستند.

استابلایزر دوربین می‌تواند برای بهبود کیفیت عکس‌ها و فیلم‌ها، به ویژه در نور کم، بسیار مفید باشد. در نور کم، لرزش دوربین بیشتر قابل توجه است و لرزشگیر دوربین می‌تواند به شما کمک کند تا عکس‌ها و فیلم‌های واضح‌تری بگیرید.

به عنوان مثال تصور کنید که در باغ وحش هستید و می‌خواهید از یک میمون عکس بگیرید. میمون به سرعت و به طور نامنظم حرکت می‌کند و شما نیز به طور طبیعی برای اینکه بتوانید میمون را دنبال کنید، دوربین خود را حرکت می‌دهید. بدون لرزشگیر دوربین، عکس به احتمال زیاد تار و لرزان خواهد بود.

اما اگر از استابلایزر دوربین استفاده کنید، لرزشگیر حرکت دوربین شما را جبران می‌کند و حسگر دوربین را ثابت نگه می‌دارد. این باعث می‌شود که عکس واضح و شارپی از میمون داشته باشید، حتی اگر میمون در حال حرکت باشد.

Zhiyun Crane M2s 11 1410x793 1

انواع لرزشگیرهای دوربین

سه نوع اصلی لرزشگیر دوربین وجود دارد: لرزشگیرهای دستی، لرزشگیرهای سه محوره و لرزشگیرهای جلیقه‌ای. در ادامه به بحث در مورد هر یک از این موارد می‌پردازیم.

لرزشگیر دستی

لرزشگیر دستی وسیله‌ای است که به ثبات دوربین کمک می‌کند. لرزشگیرهای دستی به لنز متصل می‌شوند و توسط اپراتور دوربین نگه داشته می‌شوند. لرزشگیر دستی می‌تواند به کاهش لرزش تصاویر کمک کند، اما اپراتور دوربین همچنان باید دوربین و لرزشگیر را در هنگام فیلمبرداری ثابت نگه دارد.

هنگام انتخاب لرزشگیر دستی، مهم است که حداکثر وزن قابل تحمل لرزشگیر را در نظر بگیرید، زیرا لرزشگیرهای دستی مختلف برای وزن‌های مختلف دوربین طراحی شده‌اند.

Photo by Marvin Meyer on Unsplash

لرزشگیر سه محوره

لرزشگیر سه محوره دارای سه محور است که به کنترل لرزش تصاویر در هنگام فیلمبرداری کمک می‌کند. این لرزشگیرها می‌توانند لرزش ناشی از فیلمبرداری صحنه‌های متحرک روی سطوح ناهموار یا لرزش دست اپراتور دوربین را به حداقل برسانند. سه محور لرزشگیر عبارتند از: محور چرخش (pan)، محور شیب (tilt) و محور رول (roll). هر یک از این محورها دوربین را در یک صفحه حرکتی متفاوت ثابت نگه می‌دارد و می‌توان از آن‌ها در هنگام فیلمبرداری از انواع مختلف صحنه‌های ثابت یا متحرک استفاده کرد.

لرزشگیرهای سه محوره در دو نوع موتوری و غیر موتوری موجود هستند. لرزشگیرهای سه محوره موتوری به تنظیم بهینه دوربین کمک می‌کنند، اما به خاطر داشته باشید که این لرزشگیرها باید همیشه شارژ شوند.

8 c37e6642 fe59 4150 b5f5 7f2073c7bf5d

لرزشگیر جلیقه‌ای

سیستم لرزشگیر جلیقه‌ای به جلیقه‌ای که اپراتور دوربین می‌پوشد متصل می‌شود. این نوع لرزشگیر در هنگام حرکت اپراتور دوربین، دوربین و تصویر را ثابت نگه می‌دارد و در نتیجه فیلمبرداری روان و بدون لرزشی را امکان‌پذیر می‌سازد. لرزشگیرهای جلیقه‌ای بیشتر با دوربین‌های فیلمبرداری بزرگ و حرفه‌ای استفاده می‌شوند، اما می‌توان از آن‌ها با انواع دیگر لنزها نیز استفاده کرد. لرزشگیرهای جلیقه‌ای به طور گسترده با برند Steadicam شناخته می‌شوند، اما این نام نوع دوربین نیست، بلکه نام یک برند معروف است.

سه جزء اصلی سیستم‌های لرزشگیر جلیقه‌ای که با هم کار می‌کنند تا دوربین را کنترل کنند عبارتند از: بازو (arm)، جلیقه (vest) و پایه (sled).

بازو

بازوی ایزوالاستیک (iso-elastic) پایه را به جلیقه متصل می‌کند و اولین جزء سیستم لرزشگیر جلیقه‌ای است. بازو دوربین را از اپراتور دوربین دور می‌کند و این دو را از هم جدا نگه می‌دارد. این امر باعث می‌شود که دوربین حتی زمانی که اپراتور دوربین در حال حرکت است، ثابت بماند. بازو از دو بخش تشکیل شده است که توسط یک لولا به هم متصل شده‌اند. این دو بخش به همراه فنرهای داخل بازو و وزن رو به پایین پایه به ثابت نگه داشتن دوربین در یک موقعیت حتی زمانی که فرد حامل آن حرکت می‌کند کمک می‌کنند.

جلیقه

جلیقه جزء دیگری از سیستم لرزشگیر جلیقه‌ای اپراتور دوربین است. جلیقه به گونه‌ای طراحی شده است که به خوبی روی شانه‌ها، سینه و کمر اپراتور دوربین قرار گیرد. جلیقه توسط بازوی لرزشگیر به دوربین متصل می‌شود. دوربین درست کنار اپراتور دوربین قرار می‌گیرد و اپراتور دوربین از آنجا آن را کنترل می‌کند.

پایه

پایه آخرین جزء سیستم لرزشگیر جلیقه‌ای است. پایه بخشی از استابلایزر است که مستقیماً به دوربین متصل می‌شود. پایه شامل یک میله است که فیلمبردار برای تنظیم موقعیت دوربین از آن استفاده می‌کند و یک مانیتور و شارژر در پایه میله قرار دارد. پایه جزء مهمی از لرزشگیر است که با انتقال مرکز ثقل دوربین به پایه به جای خود دوربین و افزایش مقاومت دوربین در برابر چرخش، تعادل دوربین را برقرار می‌کند.

ZHIYUN Crane 2S 05 1410x793 1

گیمبال لرزشگیر چیست؟

گیمبال یک لرزشگیر دوربین کوچک است که با الگوریتم‌های رایانه‌ای کار می‌کند تا فیلمبرداری روان و بدون لرزش را حفظ کند. این یک پیشرفت بزرگ برای فیلمسازان مستقل و فیلمبرداران حرفه‌ای بوده است!

گیمبال‌ها به مانت دوربین و سنسورهای حرکتی برای تشخیص حرکات ناخواسته مجهز شده‌اند. هنگامی که لرزشگیر گیمبال حرکت را تشخیص می‌دهد، با استفاده از یک الگوریتم، حرکت را مدیریت می‌کند و آن را خنثی می‌کند. در نتیجه، فیلمبرداری پایدار است زیرا گیمبال از لرزش دوربین جلوگیری می‌کند.

گیمبال‌ها به اندازه کافی هوشمند هستند که بتوانند بین یک حرکت عمدی و یک حرکت ناخواسته دوربین تمایز قائل شوند. یک گیمبال عالی همچنین بسیار بی صدا است. موتورهای بدون جاروبک که دوربین را می‌چرخانند، هیچ صدایی تولید نمی‌کنند – که چیزی است که شما می‌خواهید و یک مزیت قابل توجه استفاده از گیمبال است.

مزایای استفاده از گیمبال‌ها

  • گیمبال‌ها کیفیت فیلم شما را بهبود می‌بخشند و آن را سینمایی‌تر می‌کنند.
  • می‌توانید از دوربین‌های بزرگ‌تر بدون نگرانی در مورد افتادن یا بزرگنمایی آن‌ها در نماهای نزدیک استفاده کنید.
  • گیمبال‌ها برای فیلمسازان، عکاسان و هر کسی که می‌خواهد عکس‌های عالی بگیرد، ایده‌آل هستند.

استدی‌کم در مقابل گیمبال

اگر از خود می‌پرسید که آیا هالیوود از گیمبال‌ها استفاده می‌کند، به دنبال آن نباشید. پاسخ این است که “آنها این کار را نمی‌کنند.” در عوض، فیلمبرداران هالیوود از وسیله‌ای به نام استدی‌کم برای به دست آوردن فیلمبرداری روان استفاده می‌کنند. ما در ابتدای مقاله به اینها اشاره کردیم.

استدی‌کم‌ها به طور قابل توجهی گران‌تر و دشوارتر از گیمبال برای کار کردن هستند. این به این دلیل است که تجهیزات فیلمبرداری مورد استفاده در هالیوود برای یک گیمبال سنتی بسیار بزرگ و سنگین هستند. از سوی دیگر، فناوری گیمبال بر اساس استدی‌کم‌های هالیوود شکل گرفته است.

چه نکاتی را هنگام انتخاب لرزشگیر باید در نظر داشت؟

لرزشگیرهای دوربین ابزارهایی هستند که به شما کمک می کنند فیلم ها و عکس های روان و بدون لرزش بگیرید. با این حال، با وجود گزینه های متعدد موجود در بازار، انتخاب لرزشگیر مناسب می تواند چالش برانگیز باشد.

در اینجا چند نکته برای کمک به شما در انتخاب لرزشگیر مناسب آورده شده است:

1. نیازهای خود را تعیین کنید.

قبل از شروع خرید، ابتدا باید مشخص کنید که برای چه کاری به لرزشگیر نیاز دارید. آیا می خواهید از آن برای فیلمبرداری یا عکاسی استفاده کنید؟ آیا به دنبال لرزشگیر برای دوربین DSLR، بدون آینه یا گوشی هوشمند خود هستید؟

اگر می خواهید از استابلایزر برای فیلمبرداری استفاده کنید، به یک استابلایزر بزرگتر و قدرتمندتر نیاز خواهید داشت. لرزشگیرهای فیلمبرداری معمولاً دارای ویژگی های بیشتری مانند کنترل دستی و قابلیت اتصال به سایر لوازم جانبی هستند.

اگر می خواهید از لرزشگیر برای عکاسی استفاده کنید، می توانید با یک مدل کوچکتر و سبک تر شروع کنید. لرزشگیرهای عکاسی معمولاً برای استفاده با دوربین های DSLR یا بدون آینه طراحی شده اند و معمولاً دارای ویژگی های کمتری نسبت به لرزشگیرهای مخصوص فیلمبرداری هستند.

2. سازگاری را بررسی کنید.

حتما در نظر داشته باشید که استابلایزر شما با دوربینی که استفاده می‌کنید سازگار باشد. لرزشگیرهای مختلف برای انواع مختلف دوربین‌ها طراحی شده‌اند. اگر لرزشگیر شما با دوربین شما سازگار نباشد، ممکن است به درستی کار نکند یا حتی به دوربین شما آسیب برساند.

  • لرزشگیرهای گوشی هوشمند

اگر با دوربین گوشی هوشمند عکاسی می‌کنید، به یک لرزشگیر گوشی هوشمند نیاز دارید. لرزشگیرهای گوشی هوشمند به طور خاص برای استفاده با گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند و معمولاً کوچک‌تر و سبک‌تر از لرزشگیرهای دوربین‌های DSLR یا بدون آینه هستند.

  • لرزشگیرهای دوربین DSLR و بدون آینه

لرزشگیرهای دوربین DSLR و بدون آینه برای استفاده با دوربین‌های DSLR و بدون آینه طراحی شده‌اند. این لرزشگیرها معمولاً بزرگتر و قدرتمندتر از لرزشگیرهای گوشی هوشمند هستند و می‌توانند لرزش دوربین را در دامنه وسیع‌تری از شرایط جبران کنند.

  • نحوه بررسی سازگاری لرزشگیر

برای بررسی سازگاری لرزشگیر با دوربین خود، می‌توانید به وب سایت تولید کننده استابلایزر مراجعه کنید. معمولاً در وب سایت سازنده لیست کاملی از دوربین‌های سازگار با لرزشگیر آورده شده است.

3. قابلیت حمل را در نظر بگیرید.

اگر قصد دارید استابلایزر خود را به همراه داشته باشید، باید به اندازه و وزن آن توجه کنید. لرزشگیرهای بزرگ و سنگین ممکن است حمل آنها دشوار باشد، به خصوص اگر قصد دارید آن را برای مدت طولانی یا در سفر با خود حمل کنید.

لرزشگیر مورد نظر باید قابلیت حمل برای سفرهای جاده‌ای را داشته باشد. به این معنا که باید سبک و جمع‌وجور باشد تا بتوان آن را به راحتی در کیف یا چمدان قرار داد.

4. نوع لرزشگیر را انتخاب کنید.

دو نوع اصلی لرزشگیر وجود دارد: لرزشگیرهای موتوردار و لرزشگیرهای بدون موتور.

لرزشگیرهای موتوردار از موتورهای الکتریکی برای جبران لرزش استفاده می کنند. این نوع لرزشگیرها معمولاً عملکرد بهتری از لرزشگیرهای بدون موتور دارند، اما همچنین گران تر هستند و به باتری نیاز دارند.

استابلایزر‌های بدون موتوری از وزن دوربین برای کنترل لرزش آن استفاده می کنند. این نوع لرزشگیرها ارزان تر از لرزشگیرهای موتوردار هستند و نیازی به باتری ندارند، اما ممکن است در کنترل لرزش شدید به خوبی استابلایزر‌های موتور دار نباشند.

5. بودجه خود را در نظر بگیرید.

لرزشگیرها می توانند از چند صد تا چند هزار دلار قیمت داشته باشند. قبل از خرید، بودجه خود را تعیین کنید تا بتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

سخن نهایی

برای بهبود کیفیت تولید خود، تکنیک‌های مختلفی وجود دارد، از جمله اپتیک و فیلترهای بهتر، نورپردازی استودیو و صحنه، صفحه‌های سبز و غیره. علاوه بر این، تثبیت دوربین پیشرفت‌های زیادی کرده است و اکنون هم مقرون به صرفه است و هم در پیکربندی‌های مختلف موجود است.

بسیاری از استابلایزر دوربین وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید، اما باید مطمئن شوید که بیشترین کارایی را نسبت به هزینه‌ای که میکنید برایتان داشته باشد.

این مطلب بر اساس مقاله از سایت (nfi.edu) منتشر شده است.

اعتبار تصاویر: (Unsplash)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *