آیا به دنبال عکاسی در ساعت آبی مسحورکننده هستید؟ در این مقاله هر آنچه را که برای نتایج خیره کننده نیاز دارید به اشتراک می گذاریم.

عکاسان ساعت آبی را دوست دارند، به این دلیل که نور مخملی، خیره کننده و اثیری را ارائه می دهد. اما یادگیری استفاده از ساعت آبی برای پرتره های زیبا، مناظر و مناظر شهری همیشه آسان نیست. این نیاز به تنظیمات خاص، تجهیزات ویژه و توجه دقیق به نور مصنوعی دارد.

خوشبختانه، من یک عکاس کهنه کار ساعت آبی هستم، و نکات و ترفندهای زیادی را توسعه داده ام که به شما کمک می کند به نتایج شگفت انگیزی دست یابید.

تا زمانی که کارتان تمام شود، آماده خواهید بود که مانند یک حرفه ای عکس های زیبای ساعت آبی بگیرید، پس بیایید شروع کنیم!

ساعت آبی در عکاسی چیست؟

ساعت آبی درست قبل از طلوع خورشید و درست بعد از غروب خورشید است که خورشید در زیر افق قرار دارد و آسمان (به طور کلی) سایه زیبایی از آبی به خود می گیرد. آسمان ساعت آبی همچنین می تواند رنگ های نارنجی، زرد، بنفش و صورتی به خود بگیرد.

blue hour photography 104

عکاسان نور ساعت آبی را به دلیل نرمی و عدم جهت دهی آن دوست دارند. در نتیجه، در طول ساعت آبی، سوژه ها نوعی کیفیت بی انتها به خود می گیرند. نور ساعت آبی نیز با نورپردازی زرد خیابان – حداقل در شهرها و حومه شهرها – همزمان است که تضاد گرم و خنک زیبایی را ایجاد می کند.

در اینجا چند نمونه از نور زیبایی که در ساعت آبی خواهید یافت آورده شده است:

blue hour photography 101

blue hour photography 106

البته، نور ساعت آبی با یک معاوضه همراه است: در حالی که به طرز شگفت انگیزی نرم است، همچنین بسیار ضعیف است، بنابراین کار در این زمان از روز می تواند سخت باشد. عکاسان عموماً سه‌پایه‌ها و کنترل از راه دور را می‌آورند (که در زیر به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است)، و برای بهترین عکس‌ها، اغلب باید از سرعت‌ شاتر بسیار طولانی استفاده کنید.

توجه: زمان های قبل و بعد از ساعت آبی نیز می تواند برای عکاسی عالی باشد. ساعت طلایی نور ملایم و گرمی را ارائه می دهد، در حالی که نور قبل از طلوع و پس از غروب می تواند مناظر شبانه خیره کننده ای ایجاد کند، بنابراین مطمئناً نباید احساس کنید که ساعت آبی تنها زمانی است که می توانید تصاویر فوق العاده ای ثبت کنید.

ساعت آبی چه زمانی رخ می دهد؟

blue hour photography 105

از نظر فنی، “ساعت” آبی نام اشتباهی است. بسته به آب و هوا و موقعیت جغرافیایی شما، ساعت آبی از چند دقیقه تا حدود 45 دقیقه طول می کشد.

بنابراین، اگر می خواهید از نور زیبا استفاده کنید، باید سریع عمل کنید! من به شدت توصیه می کنم برنامه ای مانند PhotoPills را دانلود کنید، که ساعت های آبی مشخصی را برای مکان و زمان سال به شما می دهد. (PhotoPills همچنین زمان شروع و پایان ساعات طلایی را نشان می دهد که برای اکثر اشکال عکاسی نیز بسیار مفید است!)

حداقل، باید شب قبل از عکاسی خود در مورد زمان طلوع و غروب خورشید تحقیق کنید، سپس زودتر به محل بروید و از قبل تنظیم کنید. در صورت امکان، یک یا دو ترکیب زیبا پیدا کنید. و هنگامی که جادو شروع شد، عکاسی کنید!

توجه داشته باشید که اگر به دنبال گرفتن عکس‌های ساعت آبی قبل از طلوع آفتاب هستید، معمولاً ایده خوبی است که روز قبل مکان را جستجو کنید. تلاش برای یافتن ترکیب بندی در تاریکی می تواند سخت باشد، بنابراین اگر بتوانید این کار را از قبل انجام دهید، شانس خود را برای گرفتن عکس های عالی به طور چشمگیری افزایش خواهید داد. برعکس، اگر قصد دارید عکس‌های یک ساعت آبی پس از غروب خورشید بگیرید، مطمئن شوید که دقیقاً می‌دانید چگونه به ماشین خود برگردید و فراموش نکنید که یک چراغ قوه به همراه داشته باشید. شما نمی خواهید با بیش از 8 ساعت تاریکی در راه سرگردان شوید!

بهترین تنظیمات عکاسی ساعت آبی

در طول ساعت آبی، آسمان نسبتاً تاریک می شود، بنابراین برای دریافت نوردهی خوب به سرعت شاتر طولانی یا ایزوی بالا نیاز دارید که هر دوی این موارد با معاوضه قابل توجهی همراه است. شما همچنین (به طور کلی) می خواهید یک دیافراگم باریک داشته باشید که کل صحنه را واضح و فوکوس کند. بنابراین شما به یک حالت دوربین نیاز دارید که کنترل گسترده ای بر متغیرهای نوردهی شما ارائه دهد.

blue hour photography 2

حالت اولویت دیافراگم به شما امکان می دهد ISO و دیافراگم را تنظیم کنید، در حالی که دوربین شما سرعت شاتر را برای یک نتیجه با نوردهی خوب تنظیم می کند. حالت دستی به شما امکان می دهد ISO، سرعت شاتر و دیافراگم را انتخاب کنید. هر یک از اینها می تواند کار کند، اگرچه اولویت دیافراگم معمولاً برای مبتدیان انتخاب بهتری است، در حالی که حالت دستی برای یک گردش کار حرفه ای مناسب تر است.

اگر مسیر اولویت دیافراگم را انتخاب کنید، باید دیافراگمی را تنظیم کنید که کل عکس را واضح نگه دارد (f/8 نقطه شروع خوبی است) و ISO خود را روی 100 تنظیم کنید (برای جلوگیری از نویز ناخواسته با ISO بالا). سپس اجازه دهید دوربین شما سرعت شاتر مناسب را برای نوردهی خوب تعیین کند.

اگر تصمیم دارید که سرعت شاتر بیشتری نسبت به انتخاب دوربین خود داشته باشید – برای ایجاد رگه های زیبا از ابرهای متحرک یا آب متحرک – می توانید دیافراگم را محدود کنید، که در نتیجه باعث می شود دوربین شما سرعت شاتر را طولانی تر کند. اگر تصمیم دارید که سرعت شاتر کوتاه‌تری داشته باشید (برای ثابت کردن حرکت)، می‌توانید دیافراگم را باز کنید یا ISO را افزایش دهید، البته به خاطر داشته باشید که دیافراگم بازتر عمق میدان را کاهش می‌دهد، در حالی که ISO بالاتر نویز را به تصویر وارد می‌کند. .

اگر مسیر حالت دستی را می‌روید، به سادگی ISO پایه دوربین و دیافراگم خوب را شماره‌گیری کنید (دقیقاً مثل اینکه از اولویت دیافراگم استفاده می‌کنید). سپس سرعت شاتر را طوری تنظیم کنید که نورسنج دوربین شما تقریباً متعادل باشد. اگر نیاز به افزایش یا کاهش سرعت شاتر دارید، مطمئن شوید که متغیر نوردهی دیگری (یعنی دیافراگم یا ISO) را نیز افزایش یا کاهش دهید تا نورسنج متعادل بماند.

نکته ای را که باید در نظر داشته باشید: از آنجایی که ساعت آبی نسبتاً تاریک به نظر می رسد، دوربین شما ممکن است سعی کند صحنه را بیش از حد نوردهی کند، که در نهایت نتیجه ای غیرطبیعی ایجاد می کند (و ممکن است باعث ایجاد هایلایت های منفجر شود). اگر از حالت اولویت دیافراگم استفاده می‌کنید، باید مقداری جبران نوردهی منفی را برای مقابله با این تمایل اضافه کنید، و اگر از حالت دستی استفاده می‌کنید، باید عمداً یک یا دو توقف کم نوردهی کنید.

بهترین توصیه ای که می توانم بکنم این است که همیشه پیش نمایش LCD و هیستوگرام را بعد از هر تصویر بررسی کنید و اگر متوجه شدید که عکس ها خیلی روشن (یا خیلی تیره) به نظر می رسند، اقدامات لازم را برای اصلاح مشکل انجام دهید.

blue hour photography 3

بهترین ابزار برای عکاسی ساعت آبی

از آنجایی که ساعت آبی چنین نور محدودی را ارائه می دهد، برای اطمینان از اینکه عکس های شما واضح و بدون نویز باقی می مانند، به تجهیزات تخصصی نیاز دارید. در اینجا توصیه های من است:

یک دوربین فول فریم

در حالی که می‌توانید با استفاده از هر دوربینی – از جمله گوشی هوشمند – عکس‌های ساعت آبی زیبایی بگیرید، یک دوربین DSLR فول فریم یا بدون آینه یک مزیت بزرگ دارد: این امکان را به شما می‌دهد تا ISO را در صورت نیاز بدون اینکه تصاویرتان را با نویز هضم کند، افزایش دهید.

همانطور که در بالا ذکر کردم، بهترین کار این است که ISO خود را تا حد امکان پایین نگه دارید، اما اگر از سوژه های متحرک عکاسی می کنید، به صورت دستی کار می کنید یا عکاسی نجومی انجام می دهید، نگه داشتن ISO در 100 همیشه یک گزینه نیست. به علاوه، هرچه بتوانید ISO خود را بالاتر ببرید، انعطاف‌پذیری بیشتری خواهید داشت و سریع‌تر می‌توانید عکاسی کنید (انتظار برای پایان دادن به نوردهی پنج دقیقه‌ای دوربین شما همیشه سرگرم‌کننده نیست!).

این زمانی است که دوربین فول فریم به کارتان می آید. جدیدترین مدل‌های بدون آینه – مانند Sony a7 IV، Canon EOS R5 و Nikon Z6 II – در ISOهای بالا بهترین عملکرد را دارند، اما مدل‌های قدیمی‌تر و/یا ارزان‌تر نیز می‌توانند عالی عمل کنند.

یک لنز سریع

بیشتر عکاسی از منظره و منظره شهری در ساعت آبی با دیافراگم های باریک انجام می شود، بنابراین لنز با حداکثر دیافراگم f/1.8 ضروری نیست – اما اگر می خواهید عکاسی خیابانی، پرتره یا عکاسی نجومی در ساعت آبی انجام دهید، لنز را با حداکثر دیافراگم باز کنید. دیافراگم تفاوت زیادی ایجاد خواهد کرد. شما می توانید بدون افزایش ISO تا 12800 از سرعت شاتر قابل استفاده، استفاده کنید و همچنین می توانید سوژه های متحرک را ثابت کنید.

اگر تازه شروع کرده‌اید، توصیه می‌کنم از لنز پرایم با حداکثر دیافراگم، حداقل f/2.8 و حداکثر دیافراگم f/1.8 که حتی بهتر است،  استفاده کنید. می‌توانید یکی از این مدل‌ها را با قیمت ارزان انتخاب کنید (مانند 50 میلی‌متری f/1.8)، بنابراین نیازی به نگرانی در مورد هزینه ی لنز نخواهید داشت.

یک سه پایه

در تجربه من، میانگین سرعت شاتر ساعت آبی بین یک تا شش ثانیه است. اگر با چنین سرعت شاتر طولانی شماره گیری کنید و سپس سعی کنید به صورت دستی عکاسی کنید، در نهایت با عکس های تار و ناامیدکننده ای مواجه خواهید شد.

البته، همیشه می‌توانید ISO دوربین خود را برای جبران سرعت شاتر کوتاه‌تر افزایش دهید، اما نویز اغلب غیرقابل تحمل است. و در حالی که می‌توانید دیافراگم لنز خود را تا f/2.8 و بیشتر افزایش دهید، جلوه عمق میدان را که برای عکاسی از منظره، معماری و شهر بسیار ارزشمند است، از دست خواهید داد.

بنابراین برای بهترین نتیجه، واقعاً باید از یک سه پایه خوب استفاده کنید.

هنگامی که نوردهی 1 ثانیه، 6 ثانیه و یا حتی 30 ثانیه عکاسی می کنید، یک سه پایه دوربین شما را در جای خود نگه می دارد. مطمئن شوید که روی یک مدل محکم سرمایه گذاری می کنید. در حالی که گزینه های ارزان زیادی وجود دارد، اکثر آنها برای مدیریت تنظیمات شما، به خصوص در باد، مشکل دارند.

اگر از آن دسته عکاسانی هستید که مسافت‌های طولانی را پیاده‌روی می‌کنند یا اغلب سفر می‌کنند، من یک سه پایه فیبر کربنی را توصیه می‌کنم که استحکام را با قابلیت حمل ترکیب می‌کند. در غیر این صورت، یک مدل آلومینیومی خوب است (آنها معمولاً در سمت ارزان اما بسیار سنگین تر هستند). با این حال، هر کاری که انجام می دهید، پلاستیکی نخرید که خیلی سست است.

کنترل از راه دور

حتی زمانی که دوربین شما روی سه پایه نصب می شود، فشار دادن دکمه شاتر می تواند باعث لرزش دوربین شود که باعث ایجاد عکس های تار می شود.

اینجاست که یک شاتر از راه دور می تواند کمک کند. این یک دستگاه کوچک دستی است که به شما امکان می دهد شاتر خود را از فاصله دور فعال کنید. و این به نوبه خود از هرگونه لرزش اضافی دوربین جلوگیری می کند.

blue hour photography 1

خوشبختانه، شاترهای از راه دور بسیار ارزان هستند. شما می توانید مدل های پایه را – که معمولاً از یک دکمه تشکیل شده اند و هیچ چیز دیگری ندارند- با قیمت حدود 20 دلار تهیه کنید. اگر می‌خواهید عکاسی جدی با نوردهی طولانی یا عکاسی تایم لپس انجام دهید، ممکن است یک کنترل از راه دور کمی پیچیده‌تر بگیرید (بعضی از گزینه‌ها دارای صفحه‌نمایش LCD با تایمر، عملکردهای عکاسی فاصله‌ای و موارد دیگر هستند).

گفتنی است، اگر می‌خواهید فوراً عکاسی ساعت آبی را شروع کنید یا واقعاً ایده انتشار از راه دور را دوست ندارید، چند گزینه دیگر دارید. ممکن است بتوانید دوربین خود را به تلفن خود متصل کرده و با یک برنامه آن را فعال کنید. همچنین، می‌توانید از عملکرد تایمر خودکار دو ثانیه‌ای استفاده کنید (تأخیر به لرزش دکمه شاتر زمان می‌دهد تا خاموش شود). هیچ یک از این گزینه‌ها خیلی راحت نیستند – اتصالات تلفن اغلب غیرقابل اعتماد هستند در حالی که تایمرهای خودکار زمان‌بندی چند ثانیه‌ای را حذف می‌کنند – اما آنها به سرعت کار می‌کنند.

فیلتر چگالی خنثی

ساعت آبی زمان باورنکردنی برای گرفتن عکس های نفس گیر در نوردهی طولانی است. با این حال، با وجود شرایط نوری کمتر در این دوره، ممکن است همچنان هنگام تلاش برای عکاسی با سرعت شاتر بسیار آهسته، مانند ۱۰ ثانیه یا بیشتر، بدون ایجاد نوردهی بیش از حد، با چالش‌هایی مواجه شوید.

برای غلبه بر این مانع، یک قطعه دنده مهم وارد بازی می شود: فیلتر چگالی خنثی. این لوازم جانبی مفید به راحتی به لنز شما متصل می شود و به طور موثر نور اضافی را مسدود می کند و به شما امکان می دهد سرعت شاتر خود را بدون هیچ مشکلی افزایش دهید. با یک فیلتر چگالی خنثی با کیفیت بالا، می‌توانید عکس‌های چشمگیر ساعت آبی با نوردهی طولانی را با سرعت شاتر از 10 ثانیه تا حتی یک ساعت به دست آورید.

سرمایه گذاری روی یک فیلتر قابل اعتماد بسیار مهم است – برخی از گزینه های کم هزینه در دسترس هستند که منجر به عکس های ناخوشایند نرم می شوند. مطمئن شوید که یک فیلتر چگالی خنثی با کیفیت بالا و معقول انتخاب کنید تا مطمئن شوید که تصاویر شما واضح هستند!

یک چراغ قوه

وقتی وارد دنیای مسحورکننده عکاسی ساعت آبی می شوید، یک مورد دیگر وجود دارد که نمی توانید آن را پشت سر بگذارید: یک چراغ قوه. این ابزار قابل اعتماد چندین هدف را انجام می دهد و تضمین می کند که برای یک ماجراجویی ساعت آبی کاملاً مجهز هستید!

اول از همه، یک چراغ قوه برای یافتن راه خود در تاریکی ضروری است. چه قبل از طلوع خورشید وسایل خود را تنظیم کنید و چه پس از غروب خورشید عکس خود را به پایان برسانید، یک منبع نور قابل اعتماد به شما کمک می کند تا با خیال راحت در سایه ها حرکت کنید.

یک چراغ قوه همچنین پتانسیل کاوش خلاقانه را باز می کند. با استفاده از تکنیک های رنگ آمیزی نور، می توانید حس جادویی را به عکس های ساعت آبی خود اضافه کنید. با تکان دادن چراغ قوه خود، می توانید به صورت انتخابی سوژه خود را روشن کنید یا مسیرهای نوری جذابی را ایجاد کنید و یک استعداد هنری به تصاویر خود اضافه کنید.

در نهایت، هنگام عکاسی در شرایط کم نور، یافتن فوکوس برای دوربین شما می تواند چالش برانگیز باشد. اینجاست که یک چراغ قوه به کمک می آید. با هدایت پرتو آن به سمت سوژه خود، نقطه مرجع واضحی را ارائه می دهید و قفل شدن فوکوس خودکار دوربین خود را بر روی نقطه کانونی دلخواه آسان تر می کنید.

در ساعت آبی چه نوع عکس هایی باید بگیرید؟

ساعت آبی همه‌جانبه فوق‌العاده است، بنابراین اجازه ندهید ژانر انتخابی شما را از رفتن به سمت نور آبی اثیری محدود کند. می‌توانید صحنه‌های خیابانی بداخلاق یا تصاویر معماری با نوردهی طولانی بگیرید. حتی می‌توانید با ترکیب فلاش و نور طبیعی، پرتره‌های یک ساعت آبی شگفت‌انگیز را ثبت کنید (در ادامه در این مورد بیشتر توضیح می‌دهید!).

همانطور که گفته شد، ساعت آبی برای عکاسی از منظره و شهر بسیار مناسب است. رنگ‌ها، ابرها، نوردهی‌های طولانی و نور جذاب را ترکیب می‌کند – تقریباً همه چیز از کتاب بازی عکاسان منظره و منظره شهری جدی. صحنه‌هایی که عموماً بی‌حرکت هستند، اما شامل چند عنصر متحرک هستند – مانند ساحلی با امواجی که در ساحل می‌چرخند – عکس‌های ساعت آبی بسیار زیبایی را ایجاد می‌کنند. این نوع تصاویر به صبر و کمی تجهیزات اضافی نیاز دارند، اما با رویکرد مناسب، می‌توانید عکس‌هایی بگیرید که واقعاً درخشان هستند.

blue hour photography 4

تنها انواع تصاویری که باید در طول ساعت آبی اجتناب کنید، آنهایی هستند که سوژه های اکشن را برجسته می کنند، مانند عکاسی از حیات وحش، عکاسی از پرندگان و عکاسی ورزشی. نور کم گرفتن فایل های شارپ را سخت می کند، بنابراین بهتر است در طول روز با این عکس ها مقابله کنید.

البته، گاهی اوقات لازم است که در این بازه زمانی اقدام به فیلمبرداری کنید، اما باید رویکردی متفاوت با رویکردی که در بالا توصیه کردم داشته باشید. به جای استفاده از سه پایه و سرعت شاتر آهسته، باید ISO خود را افزایش دهید و دیافراگم لنز خود را باز کنید تا سرعت شاتر حداقل 1/100 ثانیه (و در حالت ایده آل بسیار سریعتر) باشد. همچنین می‌خواهید از لنزی با حداکثر دیافراگم باز (حداقل f/2.8) استفاده کنید. به این ترتیب، می توانید سوژه های خود را در حال حرکت منجمد کنید!

9 نکته برای عکاسی زیبای ساعت آبی

بله، ساعت آبی زمان خوبی برای عکس گرفتن است. اما نمی‌توانید فقط عصر بیرون بروید، یک سوژه جالب پیدا کنید و آن دکمه شاتر را فشار دهید. درعوض، باید نور ساعت آبی دوست‌داشتنی را با دانش فنی ترکیب کنید، جایی که این نکات مفید هستند:

1. از یک لنز با زاویه باز برای عکس های گسترده استفاده کنید

blue hour photography 102

هنگام گرفتن آن عکس‌های ساعت آبی مسحورکننده، به لنزهای زاویه باز برسید! این لنزها برای ثبت صحنه‌های وسیعی که بینندگان شما را وادار به تماشای تصویرتان می‌کنند، عالی هستند. با یک لنز زاویه باز، می توانید مناظر خیره کننده، خطوط افق شهر و بسیاری موارد دیگر را تماشا کنید.

چرا لنزهای زاویه باز؟ خوب، این لنزها میدان دید سخاوتمندانه ای را ارائه می دهند و به شما امکان می دهند موارد بیشتری را در کادر خود بگنجانید. افکت زاویه باز یک ضربه اضافی به عکس‌های شما می‌افزاید، به‌ویژه زمانی که عناصر پیش‌زمینه جالبی را اضافه می‌کنید (نکته بعدی را ببینید!).

نه تنها این، بلکه لنزهای زاویه باز برای کاهش تاری ناشی از لرزش دوربین عالی هستند. بنابراین، حتی اگر سه‌پایه‌تان محکم‌ترین نباشد یا با شرایط آب‌وهوایی کمتر از ایده‌آل سروکار داشته باشید، تصاویر شما با لنز واید واضح‌تر ظاهر می‌شوند.

شما به فاصله کانونی فوق عریض نیز نیاز ندارید. حتی یک لنز 24 یا 35 میلی‌متری می‌تواند برای ثبت جادوی ساعت آبی معجزه کند.

2. عناصر پیش زمینه و پس زمینه را برای افزودن عمق ترکیب کنید

blue hour photography 121

به دنبال ارتقای مهارت های ترکیب بندی ساعت آبی خود هستید؟ یکی از تکنیک‌های موثر این است که عناصر جالب را هم در پیش‌زمینه و هم در پس‌زمینه عکس خود بگنجانید.

تصور کنید در حال عکاسی از منظره شهری خیره کننده در ساعت آبی هستید. به دنبال یک خط افق چشمگیر باشید که به عنوان عنصر پس زمینه توجه شما را جلب کند. این می تواند مجموعه ای از ساختمان های بلند یا یک ساختار معماری منحصر به فرد باشد. سپس، یک عنصر پیش زمینه متقاعد کننده برای تکمیل ترکیب پیدا کنید. این می تواند یک مسیر سنگی، یک گودال بازتابنده یا ردیفی از درختان باشد.

با ترکیب این عناصر به عکس خود حس سه بعدی می دهید. مانند دعوت از بیننده برای ورود به کادر و کشف صحنه است. پیش زمینه و پس زمینه با هم کار می کنند تا تصویری بصری جذاب ایجاد کنند که توجه را جلب کند.

نکته حرفه ای: حتما از دیافراگم نسبتاً باریکی استفاده کنید تا عناصر پیش زمینه و پس زمینه را واضح نگه دارید. و اگر سوژه پیش زمینه شما بسیار نزدیک به لنز است، ممکن است بخواهید تکنیک فوکوس انباشته را امتحان کنید تا مطمئن شوید همه چیز در فوکوس باقی می ماند!

3. با فرمت RAW عکاسی کنید (و عکس‌های خود پردازش کنید)

blue hour photography 103

این یک توصیه اساسی است، اما عکاسی با فرمت RAW تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند، به خصوص در هنگام عکاسی از صحنه‌های ساعت آبی.

چرا؟ فایل‌های RAW انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای را پس از پردازش ارائه می‌کنند. شما به راحتی می توانید نوردهی و رنگ های یک فایل RAW را تنظیم کنید، و این تنظیمات اغلب تفاوت بین یک عکس خیره کننده و یک عکس متوسط است.

برای مثال، می‌توانید سایه‌ها را در یک عکس RAW بیاورید تا انواع جزئیات دوست‌داشتنی را آشکار کنید. همچنین می‌توانید رنگ‌های آبی و صورتی را در آسمان نشان دهید، گرمای نور مصنوعی را افزایش دهید و حتی لبه‌های کادر را تیره کنید، که چشم بیننده را به سمت سوژه اصلی شما سوق می‌دهد.

و در حالی که می‌توانید تنظیمات JPEG را انجام دهید، جلوه‌ها بسیار محدودتر هستند. بعلاوه، اگر JPEG را بیش از حد تنظیم کنید، ممکن است آثار ناخوشایندی مانند نواربندی را مشاهده کنید.

فایل های RAW دارای یک اشکال هستند: آنها نیاز به ویرایش دارند. (فایل RAW به معنای واقعی کلمه نمی تواند به شکل اصلی خود نمایش داده شود؛ ابتدا باید آن را ویرایش و به فرمت قابل مشاهده تبدیل کنید.)

اما همانطور که در بالا توضیح دادم، ویرایش بخش کلیدی هر تصویر ساعت آبی است. بدون ویرایش، نمی‌توانید تمام جزئیات و رنگ‌های کلیدی عکس خود را نشان دهید.

بنابراین با فرمت RAW عکاسی کنید و مراحل ویرایش را در آغوش بگیرید. این سریع ترین راه برای بالا بردن سطح عکس های شماست!

4. فوکوس دستی را برای عکس های ساعت آبی واضح تر در نظر بگیرید

blue hour photography 120

اگر فوکوس خودکار دوربین شما برای یافتن فوکوس مناسب در شرایط کم نور ساعت آبی مشکل دارد، نگران نباشید! می توانید به فوکوس دستی بروید و کنترل را در دست بگیرید.

فوکوس دستی ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما در واقع بسیار ساده است. فقط حلقه فوکوس را روی لنز خود بچرخانید تا سوژه شما در منظره یاب یا روی صفحه دوربین شما واضح ظاهر شود. همچنین هنگامی که با صحنه هایی با عمق زیاد سروکار دارید، مفید است. به این ترتیب، می توانید فوکوس را دقیقاً در جایی که می خواهید تنظیم کنید و از حداکثر عمق میدان اطمینان حاصل کنید.

خط پایانی: به لطف فوکوس دستی، وقت خود را برای رسیدن به فوکوس خودکار تلف نخواهید کرد و کنترل بیشتری بر وضوح تصاویر خود خواهید داشت. من شما را تشویق می‌کنم وقتی زمان برای تمرین دارید، آن را امتحان کنید، و خواهید دید که فوکوس کامل برای عکس‌های ساعت آبی‌تان چقدر آسان است.

5. چراغ های برق را در تصاویر خود بگنجانید

اشتباه نکنید: می‌توانید عکس‌های شگفت‌انگیز ساعت آبی از مناظر بدون تغییر و نور طبیعی بگیرید.

اما در تجربه من، چراغ های الکتریکی دو مزیت دارند:

زمان نوردهی را کاهش می دهند. همانطور که ساعت آبی به پایان می رسد، آسمان به سرعت تاریک می شود – و ممکن است متوجه شوید که سرعت شاتر شما به 10 ثانیه، 20 ثانیه و بیشتر افزایش می یابد. با این حال، یک یا دو چراغ برقی، روشنایی بیشتری به صحنه می‌افزاید، در نتیجه نوردهی شما را کوتاه می‌کند و زمان برای چند عکس اضافی ایجاد می‌کند.
آنها درام و جذابیت را به عکس های شما اضافه می کنند. اگر از دیافراگم باریک (یعنی f/8) استفاده می‌کنید، چراغ‌های الکتریکی به صورت ستاره‌باران‌های زیبایی ظاهر می‌شوند که می‌توانند یک نقطه کانونی ایجاد کنند یا به سادگی سوژه اصلی شما را تکمیل کنند.
به عنوان مثال، تصویر زیر را بررسی کنید، که بر نورهای ستاره ای شکل تکیه دارد تا بیننده را مجذوب خود کند:

با این حال، چراغ های الکتریکی با چالش هایی همراه هستند. اگر خیلی نزدیک به منبع نور بایستید، ممکن است لنز در کل کادر خود شعله ور شود. و اگر مراقب نباشید، چراغ‌های الکتریکی می‌توانند نقاط عمده‌ای از نوردهی بیش از حد را در صحنه‌هایی با نوردهی خوب ایجاد کنند.

بنابراین خیلی به نورها نزدیک نشوید – هر چه نورها کوچکتر باشند، مناطق شعله ور و نوردهی بیش از حد مشکل کمتری دارند – و اگر با مشکلات نوردهی دست و پنجه نرم می کنید، نکته بعدی من را بررسی کنید:

6. از تکنیک های HDR برای بازیابی نقاط برجسته استفاده کنید

blue hour photography 122

همانطور که در نکته قبلی اشاره کردم، عکاسی از آسمان ساعت آبی همراه با چراغ های الکتریکی می تواند شگفت انگیز به نظر برسد. متأسفانه، آنها همچنین می توانند منجر به انواع مشکلات نوردهی شوند، زیرا چراغ های الکتریکی به طور قابل توجهی روشن تر از محیط اطراف خود هستند.

یک رویکرد این است که برای نورهای الکتریکی نوردهی کنید و اجازه دهید بقیه صحنه تاریک شود. ایده این است که پس از آن می توانید سایه ها را در پس پردازش بازیابی کنید – اما این باعث ایجاد نویز زیادی می شود، بنابراین واقعا ایده آل نیست.

رویکرد دیگر نادیده گرفتن نکات برجسته است. برای بقیه صحنه نوردهی کنید، اجازه دهید نورها خاموش شوند و عکس حاصل را در آغوش بگیرید. این می تواند کار کند، اما گزینه بهتری وجود دارد که هر دو رویکردی را که من به اشتراک گذاشته ام ترکیب می کند.

می بینید، بهترین راه برای کنترل نورهای الکتریکی روشن و آسمان تاریک، گرفتن دو عکس است. ابتدا نورها را در معرض دید قرار دهید و اجازه دهید بقیه صحنه تاریک شود. دوم، برای بخش‌های دیگر صحنه نوردهی کنید و اجازه دهید نورها خاموش شوند. سپس می توانید این دو تصویر را در برنامه پس از پردازش مورد علاقه خود با هم ادغام کنید – هر دو لایت روم و فتوشاپ این قابلیت را دارند – و در نهایت نتیجه ای با نوردهی خوب و با جزئیات کامل خواهید داشت!

7. تبدیل به سیاه و سفید را امتحان کنید

blue hour photography 107

عکاسی ساعت آبی به خاطر رنگ های سرد جذابش معروف است که مطمئناً می تواند عکس های رنگی خیره کننده ای ایجاد کند. اما قدرت تبدیل سیاه و سفید را نادیده نگیرید! با تبدیل تصاویر ساعت آبی خود به سیاه و سفید، می توانید سطح جدیدی از بیان هنری را باز کنید.

تبدیل به سیاه و سفید می تواند اثرات مسحور کننده نوردهی طولانی مانند رگه های اثیری از آب و ابرها را نشان دهد. همچنین حس بی انتها تصاویر شما را افزایش می دهد و حس نوستالژی را اضافه می کند.

علاوه بر این، سیاه و سفید به شما امکان می‌دهد تا بر اثر متقابل نورهای مصنوعی در عکس‌های خود تأکید کنید و حتی می‌تواند فضایی فوق‌العاده خلق‌وخو ایجاد کند. این یک راه عالی برای القای عکس های ساعت آبی شما با حس منحصر به فرد درام است.

بهترین بخش این است که شما مجبور نیستید از همان ابتدا به سیاه و سفید متعهد باشید. شما می توانید رنگی عکس بگیرید و بعداً در طول پس پردازش آزمایش کنید. با نرم افزار اولیه ویرایش عکس، می توانید به راحتی تصاویر خود را به سیاه و سفید تبدیل کنید و محدوده تونال را برای تاثیر دلخواه تنظیم کنید.

8. آب را در شات های خود بگنجانید

blue hour photography 100

آب عنصر فوق العاده ای است که باید در عکاسی ساعت آبی خود بگنجانید. در تجربه من، هنگامی که با نوردهی طولانی تر ترکیب می شود، جلوه های خیره کننده ای ایجاد می کند. وقتی سرعت شاتر را به چند ثانیه یا بیشتر افزایش می‌دهید، آب به یک تاری مسحورکننده تبدیل می‌شود و حس جادویی به تصاویر شما اضافه می‌کند.

بنابراین به دنبال فرصت هایی برای گنجاندن آب در تصاویر خود باشید! نهرها و رودخانه ها می توانند به عنوان عناصر پیش زمینه فریبنده عمل کنند، در حالی که امواج متلاشی کننده در یک خط ساحلی می توانند ترکیبات پویا و قدرتمندی ایجاد کنند. حتی شهرهای نزدیک به آب، امکانات جالبی را ارائه می دهند. برای عکسبرداری از نورهای شهر که بر روی سطح آن منعکس می شوند، عکسبرداری از روی آب را آزمایش کنید.

یکی دیگر از رویکردهای جالب، تمرکز بر نماهای نزدیک از آب در حال حرکت است. با استفاده از نوردهی طولانی‌تر، می‌توانید الگوها و بافت‌هایی را ثبت کنید که عکس‌های انتزاعی شگفت‌انگیزی ایجاد می‌کنند.

به یاد داشته باشید، آب می تواند یک لایه جذاب بصری اضافی به عکس های ساعت آبی شما اضافه کند و تاثیر کلی آنها را افزایش دهد. بنابراین منابع مختلف آب را کشف کنید و هر زمان که فرصت پیدا کردید، تنظیمات مختلف نوردهی را آزمایش کنید!

9. برای پرتره های ساعت آبی زیبا، فلاش را اضافه کنید

پرتره های گرفته شده در ساعت آبی می تواند کاملا نفس گیر باشد و با کمی جادوی فلاش می توانید نتایج خیره کننده ای ایجاد کنید. در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

ابتدا یک پس زمینه زیبا برای پرتره خود پیدا کنید و عکس خود را بسازید. مطمئن شوید که آسمان را در پس زمینه قرار دهید.

سپس، فلاش خارج از دوربین را در زاویه 45 درجه از سوژه خود قرار دهید. این باعث می‌شود نوری از نور اضافه شود و ویژگی‌های آن‌ها نمایان شود.

یک عکس آزمایشی بگیرید و آن را روی صفحه LCD دوربین خود بررسی کنید. شما می خواهید بین نور سوژه و رنگ های دلربای آسمان در پس زمینه تعادل برقرار کنید. اگر سوژه شما خیلی تاریک یا خیلی روشن به نظر می رسد، قدرت فلاش را متناسب با آن تنظیم کنید. به طور مشابه، اگر آسمان خیلی تاریک یا خیلی روشن به نظر می رسد، تنظیمات دوربین خود را تغییر دهید تا نوردهی کامل را پیدا کنید.

با کمی آزمایش و پشتکار، تنظیمات ایده آل برای گرفتن عکس های شگفت انگیز را کشف خواهید کرد!

عکاسی ساعت آبی: کلمات پایانی

ساعت آبی زمان بسیار خوبی برای عکس گرفتن است – و اکنون که این مقاله را به پایان رساندید، باید آماده باشید تا با دوربین خود بیرون بروید، تنظیمات خود را تنظیم کنید و چند عکس خیره کننده بگیرید!

فقط به یاد داشته باشید: مگر اینکه قصد دارید با دیافراگم فوق عریض کار کنید، سه پایه و شاتر از راه دور بسیار کلیدی هستند. آنها عکس های شما را واضح نگه می دارند و این مهم است!

سوالات متداول عکاسی ساعت آبی

ساعت آبی چیست؟

ساعت آبی دوره زمانی قبل از طلوع یا پس از غروب خورشید است که آسمان رنگ آبی زیبایی به خود می گیرد. زمان جادویی برای عکاسی است!

تفاوت ساعت آبی و طلایی چیست؟

ساعت آبی درست قبل از طلوع خورشید یا بعد از غروب خورشید زمانی که آسمان عمدتا آبی است رخ می دهد. ساعت طلایی به دوره ای اطلاق می شود که درست پس از طلوع خورشید یا قبل از غروب خورشید، نور طلایی گرمی را می تاباند.

کدام سرعت شاتر برای عکس های ساعت آبی بهترین است؟

سرعت شاتر ایده آل برای عکس های ساعت آبی بستگی به جلوه ای دارد که می خواهید به دست آورید. به طور کلی، استفاده از سرعت شاتر آهسته تر چند ثانیه یا بیشتر می تواند فضای آرام و رویایی را به تصویر بکشد.

آیا ساعت آبی همان ساعت جادویی است؟

نه، ساعت آبی و ساعت جادویی متفاوت هستند. ساعت آبی قبل از طلوع خورشید یا بعد از غروب خورشید با آسمان آبی رخ می دهد، در حالی که ساعت جادویی به زمان درست پس از طلوع یا قبل از غروب خورشید اشاره دارد که نور ملایم و طلایی است.

چگونه در ساعت آبی پرتره می گیرید؟

عکاسی پرتره در ساعت آبی به دلیل نور کم می تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، می توانید از فلاش خارج از دوربین برای روشن کردن سوژه و ایجاد تعادل بین سوژه و آسمان پس زمینه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *