آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

6 راه استفاده خلاقانه از زمان شاتر که نمیدانید

lazy

بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که سرعت شاتر اصطلاح نادرستی برای رساندن منظور است، بنابر این کلمه درستی که می توان بکار برد زمان شاتر می باشد. از نظر منطقی این ترکیب کاملاً درست است، زیرا یک شاتر با سرعت های مختلفی باز و بسته می شود، و در واقع مدت زمان باز بودن شاتر از اهمیت زیادی برخوردار است، پس کلمه زمان شاتر می تواند ترکیب مناسبی برای آن باشد. همانطور که می دانید دوربین شما از حالت های مختلفی مثل حالت اتوماتیک، دستی، الویت دیافراگم و… برخوردار است. یکی از این حالت ها الویت شاتر با کلمه اختصاری TV می باشد، که مخفف Time Value است. ما در این مقاله سعی داریم درمورد زمان شاتر و حالت الویت شاتر دوربین مطالبی را در اختیار شما قرار بدهیم، و درمورد راه هایی برای استفاده از آن با شما صحبت می کنیم، پس ما دیجی سنتر همراه باشید.

زمان شاتر را می توان به سفر در زمان تشبیه کرد، به گونه ای که دوربین شما می تواند در 8000/1 ثانیه باز و بسته بشود، کمی راجع به این موضوع فکر کنید، 1 ثانیه را در نظر بگیرید و 1آن را به 8000 قسمت تقسیم کنید، در واقع یکی از این واحد ها زمان باز بودن شاتر است. از زمان شاتر 8000/1 ثانیه می توان به عنوان یک زمان شاتر خیلی سریع استفاده کرد، اما علاوه بر آن نوردهی در زمان های بسیار طولانی مثل 20 یا 30 دقیقه هم انجام می شود، ولی اگر به این موضوع هم فکر کنید تعجب آور است، تصور کنید یک تصویر با ذره های نوری که در این مدت زمان ایجاد می شود، تشکیل شده است.

ce65f40e3a20ad19fe352c52ce3bcf51

زمان شاتر در واقع یک لحظه در زمان است، که می تواند یک یا چند ثانیه، و حتی برشی از یک ثانیه و کم تر از آن باشد، به گونه ای که لحظه ای را ثبت می کند که با چشم شما قابل دیدن نیست، مثل فیریز کردن یک قطره آب، همچنین با زمان شاتر بیش تر حرکت در تصویر تار می شود، و این یک ویژگی خاص است که می توان به بهترین شکل از آن استفاده کرد. امروزه عکس های بسیار زیبایی با ویژگی های خاص که در آن ها از زمان شاتر بهره گرفته شده است، وجود دارد. بنابراین این مقاله راه هایی را برای چگونگی دست یافتن به چنین عکس هایی، در اختیار شما قرار می دهد.

راه های استفاده خلاقانه از زمان شاتر

1.انجماد لحظه

این گونه تصاویر بسیار زیاد و البته پرطرفدار هستند، در این نوع تکنیک معمولاً عکس هایی از صحنه های ورزشی مثل خوردن تیر به هدف یا حرکت توپ در آسمان ثبت می شود. همچنین با استفاده از سوژه های دیگری مثل قطرات آب، حرکت پرنده و… می توان به چنین تصاویری دست یافت. این عکس های به اصطلاح فیریز شده از جذابیت خاصی برخوردارند، و طرفداران به خصوص خود را دارند.

برای ثبت چنین عکس هایی مانند تصاویری که از شوت بازیکنان فوتبال و گل زده شده گرفته می شود، به لنز و دوربین مناسب نیاز است، بنابر این لنز ما باید تله فوتو و بسیار طولانی باشد، به همین خاطر است که بیش تر عکاسان از لنز های 400 میلی متری به بالا استفاده می کنند. علاوه بر آن باید دوربین خود را ثابت نگه داریم، به این منظور نیاز است از یک سه پایه برای شرایطی که از زمان شاتر پایین تر استفاده می شود بهره برد. در واقع سه پایه به ما کمک می کند تا دوربین خود را به راحتی و با سرعت بیشتر جا به جا کنیم و عکس های فوق العاده ای بگیریم.

2aac0e27587428fe2aafe882c5974a85

شما باید با توجه به شرایط نوری که در اطرافتان وجود دارد، بهترین زمان شاتر را درنظر بگیرید، بنابر این اگر در فضای باز و خارج از خانه عکاسی می کنید، احتمالاً نور طبیعی موجود کافی است، اما اگر در فضای داخلی هستید نوردهی برای شما سخت تر می شود، و برای ثبت یک عکس کاملاً فیریز باید ایزو را بالا ببرید. در بیشتر ورزش ها با استفاده از زمان شاتر 1500/1 می توان یک عکس فیریز شده تهیه کرد، اما در ورزش هایی مثل هاکی، فوتبال، راگبی و… که حرکت در آن ها سریع است نیاز داریم که از زمان شاتر سریع تر استفاده کنیم.

تکنیک

برای اینکه عکسی فیریز شده با استفاده از این تکنیک تهیه کنید، نیاز است از دیافراگم f/2.8 یا f/4.5 و زمان شاتر سریع تر بهره ببرید، تا از یک لحظه به طور ثابت عکاسی کنید. برای مثال اگر مشغول عکاسی از یک مسابقه تیراندازی هستید می توانید زمان شاتر خود را روی 1500/1 ثانیه یا بیش تر تنظیم کنید، اما اگر نتوانستید یک عکس ثابت بگیرید، زمان شاتر آن را بیش تر کنید. همچنین در صورتی که فوکوس دوربین شما روی حالت دستی باشد، زمان زیادی می گیرد و ممکن است بسیاری از ضربه ها و اتفاقات را از دست بدهید، پس یا مهارت خود را در این زمینه بالا تر ببرید، یا اگر به صورت مبتدی عکس می گیرید فوکوس را روی حالت اتوماتیک خود قرار بدهید. علاوه بر آن بهتر است با ویزور دوربین عکاسی کنید، تا سوژه های مناسب را از دست ندهید، و بتوانید عکس های باب میلتان را ثبت کنید. زیرا عکس برداری با استفاده از منظره یاب باعث از دست دادن فرصت های مناسب عکاسی می شود.

  1. لحظه سرنوشت ساز

هنری کارتیه برسون عبارت لحظه سرنوشت ساز را ابداع کرد، به شما پیشنهاد می کنم با استفاده از گوگل عکس های فوق العاده او را مشاهده کنید، او به عکاس خیابانی و مردم شناخته شده بود و این اعتقاد را داشت که باید لحظه ای دقیق و ناب را انتخاب و ثبت کنید، بنابر این ساعت ها برای شکار یک عکس خوب وقت می گذاشت. اما همانطور که می دانید این کار ساده ای نیست، و نیازمند تمرین، تکرار و زمان فراوان است.

4aee31b0ec9f7bb7885473d95961e9a6

او اکثر اوقات دوربین و کادر مورد نظر خود را آماده می کرد، سپس ساعت ها در انتظار سوژه می نشست و تا عکس دلخواه خود را ثبت نمی کرد، دست از کار نمی کشید. شما نیز اگر نمی توانید ساعت ها به این کار مشغول باشید و صبر پیشه کنید، 20 یا 30 دقیقه منتظر باشید، تنظیمات دوربین و کادر مورد نظر را انتخاب کنید و در مقابل خیابان، پیاده رو، طبیعت و… بنشینید و عبور و ماشین ها، آدم هاو… تماشا کنید، سپس لحظه ای که سوژه بهتری را مشاهده کردید، اقدام به عکاسی کنید. این کار به تمرین و گرفتن چند عکس نیاز دارد، اما وقتی این کار را انجام دادید به وجد می آیید، و از نتیجه کار خود راضی می شوید، آن گاه می فهمید که برای تهیه چنین عکسی به چه چیزی نیاز است. بسیاری از افراد تصور می کنند که عکس های کارتیه برسون به سادگی و بدون فکر و تلاش گرفته شده است، در صورتی که بیش تر آن ها با برنامه ریزی که از قبل انجام شده بود و با صبر و حوصله ثبت شده اند.

تکنیک

برای انجام این کار باید صحنه ای که دوست دارید از آن عکس بگیرید تصور کنید، برای مثال می خواهید رفت و آمد افراد در یک کافی شاپ را در حالی که شخصی با ژاکت قرمز بیرون کافه نشسته است و مشغول نوشیدن قهوه است را به تصویر بکشید. برای این کار باید دوربین خود را بردارید و رو به روی یک کافی شاپ منتظر شخصی باشید که پشت در کافه بنشیند و قهوه اش را بنوشد، شما باید نوردهی و قاب خود را تنظیم کنید، و آماده ثبت چنین لحظه ای باشید، در این زمان ممکن است فردی با ژاکت زرد بنشیند، ولی این نیز خوب است و می تواند به شما کمک کند، پس بیش از حد هم سخت گیر نباشید.

  1. محو انتزاعی و خلاقانه

همانطور که قبل تر گفته شد زمان شاتر شبیه سفر در زمان است، زیرا شما می توانید یک لحظه که کمتر از ثانیه است، یک یا چند ثانیه و حتی چندین دقیقه را در یک عکس ثبت کنید. زمانی که شاتر شما باز است، نور از طریق لنز به سنسور دوربین می رسد. اگر اجازه بدهید که این زمان بیشتری باز بماند بخشی از تصویر تار می شود، البته این محوی به خواسته شما است، و با تاری که در اثر لرزش دست رخ می دهد و باعث خرابی عکس می شود متفاوت است.

47841cc9e552bd5c40164db7073b817b

تصویر کلوزآپ از یک گل ، در عمق میدان کم زمینه را تار کرده و پرزهای زرد در کانون توجه قرار دارند.

تاری که ما از آن صحبت می کنیم، عمدی است و با استفاده از این روش می توان عکس های انتزاعی یا کمی انتزاعی را به دست آورد، هر چه زمان شاتر بیش تر باشد، حرکت نیز بیش تر خواهد بود و تاری بیش تری را مشاهده می کنیم. این تاری می تواند در اثر حرکت سوژه، حرکت دوربین، یا هر دو آن ها باشد. اگر همزمان با حرکت سوژه دوربین خود را به همان جهت حرکت بدهید، به تاری بسیار پویایی دست میابید، به گونه ای که سوژه در حال حرکت ثابت می افتد و پس زمینه آن تار می شود. اما اگر دوربین عکاسی روی سه پایه قرار گرفته باشد و از سوژه متحرک عکاسی کنیم، در سوژه احساس تاری ایجاد می شود و حس سرعت را به بیننده القا می کند.

تکنیک

برای انجام این کار و ثبت عکس هایی با استفاده از این تکنیک باید دیافراگم را روی f/5.6 یا بالا تر که دهانه دیافراگم کوچک تر و نور کم تری وارد می شود بهره برد. همچنین نیاز است از زمان شاتر 10/1 یا پایین تر استفاده کرد. هنگامی که تنظیمات نوردهی خود را انجام دادید، می توانید دوربین را همراه با حرکت سوژه حرکت بدهید تا پس زمینه کار تار شود، علاوه بر آن نیز می توانید دوربین را روی سه پایه گذاشته و با عکس از ماشین ها، عابران و… آن ها را به شکل تار ثبت کنید تا حرکت و سرعت را القا کند. نتایجی که با استفاده از این روش می بینید غیر معمول و خلاقانه خواهد بود، و با تمرین و تکرار می توان به عکس های جذابی دست یافت.

47ce0875420b2dbacfc5535f94e68433

چرخش دوربین: این تصویر با چرخش دوربین در جهت عقربه ساعت در حالی که شاتر باز است ثبت شده است

  1. قرار گرفتن در معرض نور کم

هدف عکاس از تهیه عکسی مانند عکس های تکنیک قبلی به صورتی که مثلاً حرکت نور ماشین ها مشخص باشد، این است که در شب و نور کم چشم بیننده به یک سمت از تصویر هدایت بشود، و حرکت را در آن احساس کند، اگر هوا تاریک شده باشد شما می توانید این کار را در اوایل عصر، یا 20 و 30 دقیقه پس از غروب آفتاب که آسمان آبی است انجام بدهید. این تصاویر بسیار جذاب هستند، زیرا به نظر می رسد مسیر های نوری ایجاد شده توسط وسایل نقلیه در هوا معلق هستند، و این در حالی است که خود وسیله نقلیه پیدا نیست.

تکنیک

برای این کار مقابل سوژه ای که در حال حرکت است مثل قایق، ماشین، افراد و… قرار بگیرید و دوربین خود را روی سه پایه تنظیم کنید، سپس دیافراگم f/8 یا f/11، و زمان شاتر خود را با توجه به نوری که در فضا وجود دارد از 10/1 ثانیه تا 3 و 4 ثانیه انتخاب کنید. در واقع هر چه هوا تاریک تر باشد باید از زمان شاتر پایین تری استفاده کنید. همچنین شما باید با تمرین و تکرار مهارت خود را در این تکنیک بالا ببرید تا با زمانبندی مناسب کاری کنید که سوژه کاملاً در کادر قرار بگیرد.

d469547325a320e660ba7f4bf05c7ecf

این صحنه به زیبایی با سرعت شاتر پایین ثبت شده و مسیرهای نوری پویایی جذابی به تصویر بخشیده اند.

  1. نوردهی طولانی

همانطور که از نام این تکنیک پیدا است، در این روش زمان شاتر بیش تر است، گاهی اوقات حتی به 20 یا 30 ثانیه نیز می رسد، اما در برخی موارد برای جالب تر شدن عکس از مدت زمان بیش تری مثل 15 یا 20 دقیقه استفاده می شود. نوردهی طولانی مدت نیاز به استفاده از فیلتر (Neutral Density) دارد، زیرا این فیلتر تا حد امکان این فرصت را در اختیار شما قرار می دهد که نور را مسدود و شاتر را به اندازه کافی باز نگه دارید، همچنین می توان با استفاده از فیلتر ND در طول روز میزان زمان شاتر را بیش تر کنید، تا چرخش آسیاب بادی یا آبشار را به طور کاملاً محو به تصویر بکشید.

 

2e0d41e02c5be4668ec1b0730b3346a8

ISO 100 ، f / 11 سرعت شاتر طولانی زیر 13 دقیقه

تکنیک

برای انجام این کار باید دوربین خود را روی سه پایه قرار داده و دیافراگم را بین f/11 و f/16 تنظیم کنید، و زمان شاتر را از 15 ثانیه تا 30 ثانیه انتخاب کنید، تا بتوانید حتی از حرکت ابر ها عکاسی کنی. اگر شما در حال استفاده از فیلتر ND هستید، ابتدا قاب خود را تنظیم کنید و از فوکوس خودکار بهره ببرید، تا همه چیز در کانون توجه قرار بگیرد، سپس فیلتر ND را روی لنز قرار داده و فوکوس را به حالت دستی تغییر دهید، در این هنگام صحنه به طور کامل تاریک می شود، بنابر این شما نمی توانید از حالت فوکوس خودکار بهره ببرید زیرا باعث می شود نتوانید عکس دلخواهتان را ثبت کنید، پس توجه داشته باشید که قبل از نصب آن حتماً فوکوس را روی حالت دستی بگذارید، همچنین توجه داشته باشید عکاسی با نوردهی طولانی مدت می تواند عمر باتری را کاهش دهد، پس حتماً از باتری اضافی استفاده کنید.

15bb03d440d3530fa52c7c58970274e4

برای این تصویر سنسور به مدت چهار دقیقه در معرض نور قرار گرفت که باعث نرم شدن ابر و باد شده است

  1. پنینگ یا همان جلوپردازی

انجام این کار اصلاً آسان نیست، اما اگر به درستی و پس از تمرین و تکرار فراوان انجام بشود نتایج شگفت انگیزی را ایجاد می کند، در این تکنیک باید بر روی سوژه در حال حرکت تمرکز کنید، پس دوربین خود را به حالت افقی در دست گرفته و همراه با حرکت سوژه دوربین را حرکت داده، و هم زمان دکمه شاتر را فشار می دهید. نوردهی در این روش با توجه به نور موجود در فضا، نوع سوژه و موضوع انتخاب می شود، اما به طور کلی نیاز است از زمان شاتر پایین تر مثل 30/1 ثانیه بهره ببرید، هر چند بهتر است که این کار را با چند زمان شاتر مختلف امتحان کنید، تا به بهترین عکس دست یابید.

bc29e1f123ed6f213520caad629ee432

عکس های متحرک باعث ایجاد حرکتی کاملاً منحصر به فرد می شوند.

تکنیک

اول از همه باید به گونه ای وسیع تر از حالت عادی بایستید، و به زمان بندی خود توجه ویژه ای داشته باشید، سپس هنگامی که فکر می کنید سوژه در قاب قرار گرفته است، دکمه شاتر را فشار دهید، اما تا زمانی که عکس کاملاً گرفته نشده است، به حرکت دوربین ادامه دهید، شما با تمرین و تکرار می توانید به نتیجه های خوبی دست یابید. اکنون که تکنیک های مختلف با استفاده از زمان شاتر را فرا گرفته اید، باید دوربین خود را بردارید و حداقل 30 عکس با استفاده از هر روش ثبت کنید تا مهارت کافی در این کار را به دست بیاورید. امیدواریم این مقاله مورد قبول شما قرار گرفته باشد، برای مطالعه مقاله های بیش تر با دیجی سنتر همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *