آموزش عکاسی دیجیتال

پنج دلیل استفاده از لنز 50mm برای عکاسی منظره

b85437cfc53b6de51098f159b0fb909d

لنز 50mm که به نام Nifty Fifty نیز شناخته می شود، یکی از لنز های محبوب است. ولی معمولا عکاس پرتره، عکاس رویداد و عکاس خیابان علاقه دارند که از این لنز استفاده کنند و به ندرت عکاس های منظره از آن استفاده می کنند.

و به نظر من این که عکاس های منظره از این لنز استفاده نمیکنند اشتباه است.

bcb2f48943ad975a47cdab47193c3bd0

طی چهار سال گذشته من تمامی عکس های منظره ام را با لنز 50mm f/1.8 می انداختم. اصلا نمی توانستم درککنم که چقدر یک لنز کوچک می تواند مفید و موثر در عکس برداری من باشد و راجع به قیمت آن نگران نباشید (این لنز خیلی ارزان است).

Nifty Fifty یک لنز عالی برای عکاس های منظره مبتدی می باشد و همچنین برای تجربه عکاسی عالی است. در این مقاله می خواهم به شما وضیح دهم که چرا باید از لنز های 50mm برای عکاسی منظره استفاده کنیم.

خیلی خلاصه پنج تا از دلایل این که چرا باید از لنز 50mm در عکاسی منظره استفاده کنید را در ادامه توضیح داده ام:

1. لنز 50mm به شما کمک می کند تا بر روی چیزی که مهم است فوکوس کنید

فاصله کانونی 50mm، در قسمت باریک است، بنابراین لنز عریضی نیست. و ماهم به دنبال ثبت منظره هایی هستیم که شامل عناصر زیادی در یک قاب هستند.

ولی همه منظره ها نیازمند چشم انداز عریضی هستند؟ نمی توانیم منظره های زیبا را با استفاده از این لنز باریک ثبت کنیم؟ به نظر من بله. برای مثال، یک صحنه در فضای باز شامل تپه و یک درخت که ما می خواهیم تمامی این تصاویر در عکس مان ثبت شود ولی به خاطر باریک بودن لنز نمی توان هم جزئیات را در تصویر ثبت کرد.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی حرفه ای از طلا و جواهرات

عکس برداری از منظره با لنز 50mm شما را مجبور می کند تا بر روی قسمت مهم صحنه فوکوس کنید. ممکن است شما بخواهید تمامی جزئیات صحنه را مانند درخت ها، سنگ ها، پس زمینه و پیش زمینه، تنها در یک عکس ثبت کنید ولی با وجود لنز 50mm شما نمی توانید تمامی جزئیات صحنه را در قاب خود جای دهید.

با گذشت زمان لنز 50mm به شما یاد می دهد که بفمید چه چیزی در صحنه از اهمیت بیشتری برخوردار است. و درست از همان لحظه شما شروع به حذف کردن چیزی که در صحنه مهم نیست می کنید.

5847c1b5bad36912f13024fbe20d606e

2. لنز 50mm به شما عکس با کیفیتی را ارائه می دهد

بهترین لنز های عکاسی منظره وضوح زیادی را نشان می دهند. عکس های منظره حتی جزئیات کوچک صحنه را نیز به خوبی نشان می دهد، از شن های ساحل گرفته تا ظاهر برگ پاییز. و این ویژگی نیازمند رزولوشن بالایی می باشد.

خوشبختانه لنز 50mm از وضوح تصویر بالایی برخوردار است. به نظر من این بهترین لنزی است که در بازار وجود دارد و صحنه را با وضوح عالی نشان می دهد.

البته که این لنز عریض نیست ولی با وجود دیافراگم f/5.6 این لنز کیفیت تصویر عالی را از خود ارائه می دهد. و دیافراگم های باریک تر برای عکس برداری از منظره عالی هستند و شم با استفاده از آن می توانید عکس های خوبی را بگیرید.

برخی از عکاس های منظره مبتدی از لنز های کیت استفاده می کنند. این لنز ها به خوبی عمل می کنند و به شما تصاویر زیبایی را ارائه می دهند ولی وضوح تصویر آن با لنز 50mm یکی نیست.

مطلب پیشنهادی:  نحوه صحیح نگه داشتن دوربین عکاسی

01471e17e05d411f3a4095c8f12c5e22

3. لنز 50mm شما را مجبور می کند تا برای عکس برداری وقت بگذارید

از آنجایی که لنز 50mm پرایم است، مزیت دیگری را به شما می دهد: فاصله کانونی تکی یعنی شما نمی توانید در هر جایی که خواستید عکس برداری کنید ولی در عوض شما را قادر می سازد تا مکانی را پیدا کنید دارای زاویه و فاصله مناسبی باشد.

تمامی اینها باعث می شود که شما در مورد عکس برداری خود فکر کنید و وقت بکذارید.

با بزرگنمایی، احتمالاً فاصله کانونی را بدون فکر کردن تنظیم می کنید تا زمانی که صحنه به شکلی مناسب ظاهر شود ولی Nifty Fifty به شما انگیزه می دهد که از فرصت استفاده کرده و فاصله های و یا زوایای متفاوتی را امتحان کنید.

به نظر من این عمل را به یک روند همیشگی تبدیل کنید. به محض این که سوژه خود را پیدا کردید، دوربین خود را به همراه لنز 50mm در بیاورید و منظره یاب را بر روی چشم خود بگذارید و از سوژه خود عکس برداری کنید.

بعد از این که عکس برداری کردید و به خانه خود برگشتید متوجه تفاوت عکس های فعلی با عکس های قدیمی که انداخته اید می شوید. همچنین به عکاس بهتری در حرفه خود می شوید و همه به دلیل تمرکز کزدن بر فاصله کانونی و سوژه اصلی است.

e3efff5eac2e06e30b5d2073b765876b

4. اگر واقعا بخواهید، می‌توانید تصاویر واید هم ثبت کنید

در مقاله های قبلی من به شما از اهمیت سوژه اصلی گفته بودم و هنوز هم پای حرفم هستم زیرا  50mm فاصله کانونی خیلی خوبی برای عکاسی منظره می باشد.

ولی اگر می خواهید تمامی جزئیات صحنه در قاب شما جای گیرد، شما می توانید با استفاده از لنز 50mm و مقداری خلاقیت در پانوراما نیز صحنه عریض تری را عکس برداری کنید.

مطلب پیشنهادی:  عکاسی بارداری: بهترین ژست‌ها و نکات کلیدی

وقتی که 50mm فاصله کانونی عریضی نیست، شما می توانید چند عکس بگیرید و یک پانوراما درست کنید و بعدا می توانید با استفاده از فتوشاپ یک عکس عریض ایجاد کنید.

تازه پانوراما منظره Nifty Fifty بسیار جذاب تر از یک عکس تکی عریض است.

4427350b39dcbd8e8da4f053283e3984

5. لنز های 50mm سبک و جمع و جور هستند

اگر برای عکس برداری از منظره جدی هستید مطمئنا تا الان ابزار های زیادی را برای این عکاسی گرفته اید. بدنه دوربین، باقی لنز ها (قطعا با یک لنز برای عکاسی نمی روید)، سه پایه و ابزار هایی از این قبیل.

لنز ها معمولا سنگین هستند ولی می دانستید که وزن لنز 50mm f/1.8 کانن تنها 130 گرم است؟ همچنین این لنز بسیار کوچک است و جای زیادی را در کیف دوربین شما نمی گیرد حتی در جیب شما هم جای می گیرد.

بیشتر عکاس ها به دنبال لنز های سبک هستند. با وجود لنز 50mm شما دیگر نیاز نیست که کیف دوربین سنگین خود را حمل کنید و تنها می توانید این لنز کوچک را در دست بگیرید و برای عکس برداری به بیرون بروید.

عکاسی منظره با لنز 50 میلی‌متر : کلام آخر

تمامی لنز ها و فاصله کانونی ها مزایا و معایبی دارند. ولی لنز 50mm برا یعکاسی منظره عالی است مخصوصا برای مبتدی ها. این لنز شما را وادار می کند تا در مورد عکسی که می خواهید بگیرید فکر کنید. همچنین به دلیل وزن کمی که دارد شما را از برای حمل کیف دوربین و تجهیزات راحت می کند. همینطور این لنز به شما عکس هایی با وضوح بالا ارائه می دهد.

بنابراین اگر این لنز را ندارید، همین الان آن را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *