آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

11 سند برتری فرمت RAW

3ceca2fc13c2fa01d4aed1e552d3a6fb

11 دلیل برای عکاسی با فرمت RAW

در این مقاله سعی داریم دلایلی را برای استفاده از فرمت RAW به جای فرمت JPG را در اختیار شما قرار بدهیم، زیرا بسیاری از افراد به دلیل اینکه از مزایای فرمت RAW آگاه نیستند از آن استفاده زیادی نمی کنند، و یک فرصت طلایی را از دست می دهند، اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که از این فرمت بهره می برند، مطمئناً دلیل محکمی برای آن ندارید، پس با دیجی سنتر همراه باشید تا با آشنایی با این قابلیت، بتوانید عکس های فوق العاده ای را با کمک این فرمت ثبت کنید.

افکار عمومی درباره فرمت RAW و JPG

مقالات و مطالب زیادی درباره عکاسی با فرمت RAW وجود دارد، اما در نهایت این تصمیم شما است که با توجه به کاربرد و نتیجه ای که می خواهید از آن دریافت کنید، کدام فرمت را برگزینید و از آن بهره ببرید. همچنین اگر می خواهید مهارت خود را در عکاسی بالا تر ببرید، حتماً عکاسی با این فرمت را نیز امتحان کنید.

فرمت RAW در مقابل JPG

دلایل بهتر بودن فرمت JPG:

  1. در واقع عکس هایی که با فرمت JPG گرفته می شود از حجم کم تری برخوردار هستند، و به دلیل حجم فشرده آن ها فضای کم تری را اشغال می کنند، بنابر این نیازی به کارت حافظه خیلی قوی با فضای گسترده نداریم.
  2. همچنین به دلیل کم حجم بودن عکس هایی که با این فرمت ثبت می شود، نیازی به فضای زیادی برای هارد دیسک نداریم.
  3. عکس هایی که با فرمت JPG هستند، در واقع با کمک دوربین پردازش می شوند و نیازی به داشتن نرم افزار خاصی برای مشاهده آن ها نیست.
  4. ما با استفاده از این فرمت می توانیم عکس هایی بگیریم که به راحتی امکان چاپ کردن آن ها وجود داشته باشد.
  5. علاوه بر این ها با استفاده از این فرمت، می توان عکس های خود را به راحتی در صفحات مختلف اجتماعی آپلود کرد، همچنین می توان آن ها را برای دیگران ایمیل کرد، و با افراد دیگر به اشتراک گذاشت.

209a38b64aac6816dd61ee8f4286939c

دلایل بهتر بودن فرمت RAW

  1. فایل RAW فضای بیش تری را نسبت به فایل JPG در کارت حافظه اشغال می کند: اگر به این موضوع باور ندارید، به دوربین خود مراجعه کنید و چند عکس با فرمت JPG تهیه کنید، سپس به کارت حافظه خود نگاهی بیاندازید و ببینید چه مقدار از کارت حافظه شما پر شده است، می بینید که هنوز فضای بسیاری برای شما باقی مانده است، اکنون دوربین خود را روی فرمت RAW تنظیم کنید، و همان تعداد عکسی که با فرمت JPG گرفته بودید را ثبت کنید، سپس به کارت حافظه خود نگاه کنید، می بینید که حجم بیشتری (تقریباً سه برابر) نسبت به فرمت JPG اشغال کرده است، این در حالی است که تعداد پیکسل های آن ها برابر می باشد، و این یک موضوع تعجب آور است.
  1. در فایل RAW امکان تغییر White Balance وجود دارد: اگر دارید با فرمت JPG عکاسی می کنید باید به وایت بالانس (White Balance) عکس خود توجه کنید، زیرا در غیر این صورت امکان اصلاح آن به مقدار زیاد وجود ندارد، اما با استفاده از فرمت RAW می توان بدون نگرانی با استفاده از برنامه های فتوشاپ (Photoshop) و لایت روم (Lightroom) وایت بالانس خود را به طور کامل اصلاح کرد، برای مثال اگر با استفاده از حالت تنگستن (Tungsten) وایت بالانس در نور روز عکاسی کرد، بعد از عکاسی می توان آن را کمی تغییر داد و اصلاح کرد.
  1. ادیت عکس های فرمت RAW در لایت روم مانند فرمت JPG است: ادیت عکس در لایت روم با فرمت RAW نیز مانند عکس با فرمت JPG است، زیرا در تمام عکس ها با هر کدام از فرمت ها از همان روش و از همان ابزارها استفاده می شود.
  1. شما می توانید یک عکس با فرمت RAW را به فرمت JPG تبدیل کنید، اما هیچ وقت نمی توان یک عکس با فرمت JPG را به فرمت RAW تبدیل کرد.
  2. استفاده از فرمت RAW بر خلاف JPG زمانی بهتر است، که شما نیاز دارید کنترل بیش تری روی تصویر نهایی داشته باشید: هنگام عکاسی با فرمت RAW دوربین اطلاعات شما را پردازش نمی کند، به طور مثال این تصاویر شارپ نشده، اصلاح نشده، و بدون نمایه رنگی است. این یک موضوع مهم و بسیار خوب است، زیرا وقتی دوربین شما یک عکس با فرمت JPG ثبت می کند، تغییر شکل ظاهری، رنگ، نور، اصلاح کردن و… برای ما سخت و دشوار و گاهی غیر ممکن می شود، برای مثال نمی توان یک عکس با فرمت JPG که توسط دوربین ثبت شده و واضح است را شارپ کرد.
  1. با کمی تمرین و یادگیری می توانید به جای عکس برداری با فرمت JPG با استفاده از رایانه، یک عکس را به این فرمت تبدیل کنید: کلمات کلیدی و عناصر مهم در اینجا انعطاف پذیری (flexibility) و کنترل (control) می باشد، که شما باید در عکاسی با فرمت RAW به آن ها توجه کنید.
  1. عکس هایی با فرمت RAW 16 بیتی هستند و می توانند انتقال رنگ های نرم تری ایجاد کنند: این موضوع به ویژه در صحنه هایی مثل عکسی که دارای آسمان آبی است صدق می کند و قابل درک است، اما بر خلاف این فرمت در عکس هایی با فرمت JPG که 8 بیتی هستند، و اطلاعات و شرایط کافی برای بازگردانی دقیق صحنه را ندارد، این امر موجب می شود ناهمواری های ناخوشایندی در عکس به وجود بیاید.
  1. عکس هایی با فرمت JPG دارای 256 سایه از هر کدام از رنگ های قرمز، آبی و سبز هستند، که 16.8 میلیون رنگ را تشکیل می دهند: عکس های این فرمت 8 بیتی هستند، 8 بیت به این معنا است که 2 با قدرت 8 بیت به این شکل (2×2×2×2×2×2×2×2) داریم، این موضوع برای داشتن 16.8 میلیون رنگ بسیار زیاد به نظر می رسد، اما واقعیت دارد.
  1. عکس های فرمت RAW دارای 65000 سایه از هر کدام از رنگ های قرمز، آبی و سبز برای 281 تریلیون رنگ هستند: عکس های فرمت RAW 16 بیتی هستند، به این معنا که 2 با قدرت 16 به این شکل (2×2×2×2×2×2×2×2×2×2×2×2×2×2×2×2) داریم، و این یک تفاوت بزرگ میان این دو فرمت است که معتبر بودن دلیل شماره 7 را ثابت می کند.
  1. عکس های فرمت RAW از فضای رنگی بزرگ ProPhoto برای نمایش بهتر برخوردارند: این در حالی است که عکس با فرمت JPG در خارج از دوربین تنها می توانند sRGB یا در بهترین حالت Adobe 98 باشند، از این موضوع نگران نباشید فقط به این نکته توجه کنید که در فرمت RAW رنگ ها دقیق تر، روان تر و بهتر از فرمت JPG است.
  1. فرمت RAW می تواند کیفیت بالا تری نسبت به فرمت JPG داشته باشد: در عکس هایی که با فرمت RAW هستند، اطلاعات نوردهی حداقل 2 توقف در 2 جهت دارند که می توان آن ها را تغییر داد، اما در فرمت JPG نمی توانید عکس های که از نور بیش از حد برخوردارند را بازیابی کنید، احتمالاً متوجه هستید که من درباره چه موضوعی با شما صحبت می کنم، JPG ها خیلی زود خراب می شوند، و شما با یک تصویر خاکستری سرشار از دانه های زیادی که همان نویزهای تصویر هستند، مواجه می شوید.

نرم افزار لایت روم (Lightroom) در بازگردانی جزئیات از بین رفته تصاویرRAW  بسیار عالی عمل می کند، اما ممکن است استفاده از همان روش برای عکس های JPG منجر به ظهور دانه های فراوانی در تصویر بشود. همچنین عکس هایی که با فرمت RAW گرفته شده اند با چاپ در سایز های خیلی بزرگ مانند بیلبورد های درون و بیرون شهری کیفیت خود را حفظ می کنند.

برای عکاسی با فرمت RAW به چه چیزی نیاز داریم؟

  1. شروع به عکاسی با فرمت های JPG و RAW کنید، و برای استفاده از فرمت RAW برنامه لایت روم (Lightroom) یا هر نرم افزار دیگری که برای پردازش این فرمت مناسب است را دانلود و نصب یا خرید کنید.
  2. کارت حافظه ای با فضای بیش تر و یک هارد دیسک تهیه کنید. البته شاید برای خرید این موارد الزامی نباشد، بنابر این شما با توجه به شرایط خودتان از این مطالب استفاده کنید.

 

آیا با فرمت RAW فیلم برداری کنیم؟

اگر تا به حال کار فیلم برداری انجام داده اید، این فرمت به شما برای ارتقا دادن کارتان کمک می کند، همانطور که در عکس برداری با استفاده از فرمت JPG امکان پیاده سازی بسیاری از تغییرات وجود ندارد، در فیلم برداری با استفاده از این فرمت نیز همان گونه است، در صورتی که با استفاده از فرمت RAW می توان رنگ، نور، برش و بسیاری از تغییرات را به راحتی و بدون افت کیفیت اعمال کرد.

در واقع از زمانی که عکاسی دیجیتال و استفاده از دوربین های دیجیتال حرفه ای گسترده شد، بحث های زیادی درباره ی انتخاب فرمت های عکاسی و برتر بودن کدام یک از آن ها وجود داشت. اما با پیشرفت هایی که در برنامه لایت روم (Lightroom) شاهد هستیم، دلایل کم تری برای استفاده نکردن از فرمت RAW وجود دارد. در این مقاله عکس برداری با فرمت هایRAW  و JPG به طور کامل برسی شد، و مزایا و معایب آن ها گفته شده است، انتخاب با شما است که از کدام یک از این فرمت ها استفاده کنید، و در عکاسی به کار بگیرید، با دیجی سنتر همراه باشید و با خواندن مقاله های دیگر این وبلاگ اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *