نقد و بررسی, نقد و بررسی دوربین

بررسی Nikon Z6III: یک دوربین همه‌کاره برای حرفه‌ای‌ها

Nikon Z6III نسل سوم دوربین‌های بدون آینه فول‌فریم نیکون است. این مدل جدید با حسگر 24 مگاپیکسلی سریع‌تر عرضه شده که باعث شده فوکوس خودکار و فیلم‌برداری‌اش عملکرد بهتری داشته باشد.

ویژگی‌های اصلی

  • حسگر 24 مگاپیکسلی CMOS با طراحی جدید
  • عکاسی پیاپی با سرعت 14 فریم بر ثانیه با شاتر مکانیکی و 20 فریم بر ثانیه با شاتر الکترونیکی، تا 1000 عکس خام (RAW)
  • عکاسی با سرعت 60 فریم بر ثانیه با کیفیت کامل JPEG و 120 فریم بر ثانیه با کراپ APS-C
  • لرزش‌گیر داخلی که تا 8 استاپ اثر لرزش را کاهش می‌دهد
  • منظره‌یاب الکترونیکی با وضوح بالا (5.76 میلیون نقطه) و رنگ‌های زنده
  • نمایشگر 3.2 اینچی متحرک با وضوح 2.1 میلیون نقطه
  • فیلم‌برداری 6K با سرعت 60 فریم بر ثانیه در فرمت N-Raw و 6K با سرعت 30 فریم بر ثانیه در فرمت ProRes Raw
  • فیلم‌برداری 5.4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه در فرمت H.265
  • حالت پیش‌ضبط برای ثبت لحظات قبل از فشار دادن شاتر و امکان گرفتن عکس‌های فوق‌العاده با جزئیات بالا

Nikon Z6III با قیمت 2500 دلار عرضه شده است. این قیمت حدود 500 دلار بیشتر از مدل‌های قبلی Z6 است، اما در حال حاضر رقیب مستقیم دوربین‌هایی مثل Canon EOS R6 II و Sony a7 IV محسوب می‌شود.

چه چیزهایی جدید است؟

حسگر 24 مگاپیکسلی «نیمه انباشته» CMOS
نیکون از حسگری به نام «نیمه انباشته» در Z6III استفاده کرده که برخی از قابلیت‌های حسگرهای انباشته‌شده (Stacked CMOS) در مدل‌های Z8 و Z9 را ارائه می‌دهد، اما با هزینه کمتر.

این طراحی باعث شده مدارهای پردازش اطلاعات در لبه‌های حسگر قرار بگیرند و سرعت انتقال داده‌ها بالاتر برود. نتیجه این طراحی، امکان فیلم‌برداری 6K با سرعت 60 فریم بر ثانیه و همگام‌سازی شاتر الکترونیکی با فلش در 1/60 ثانیه است.

با اینکه این سرعت هم‌تراز با Canon EOS R6 II است، اما داده‌ها را در حالت 14 بیت (و نه 12 بیت) پردازش می‌کند. همچنین می‌تواند عکس‌های JPEG با وضوح کامل را تا 50 فریم بر ثانیه ثبت کند.

البته، سرعت همگام‌سازی شاتر الکترونیکی در این دوربین همچنان به اندازه حسگرهای کاملاً انباشته سریع نیست و تفاوت زیادی با نسل قبلی ندارد، اما برای فوکوس خودکار و فیلم‌برداری عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

فوکوس خودکار بهتر

Z6III با حسگر سریع‌تر، سیستم فوکوس خودکار بهتری نسبت به Z6 II دارد. این سیستم شامل ردیابی سه‌بعدی (3D Tracking) و تشخیص سوژه است.

  • عملکرد فوکوس خودکار تا 20% سریع‌تر شده و حالا به سطح Z8 و Z9 نزدیک است.
  • قابلیت فوکوس در شرایط نوری کم تا -10EV (با لنز F1.2) را دارد.
  • بیشتر حالت‌های تشخیص سوژه مدل Zf را هم به ارث برده، اما حالت مخصوص تشخیص پرندگان که در Z8 و Z9 وجود دارد را ندارد.

حالت‌های تشخیص سوژه:

  • افراد
  • حیوانات (سگ، گربه، پرنده)
  • وسایل نقلیه (ماشین، موتور، قطار، هواپیما، دوچرخه)

سیستم ردیابی سه‌بعدی آن شبیه DSLRهای نیکون است؛ یعنی نقطه فوکوس را انتخاب می‌کنید و دوربین سوژه زیر آن نقطه را دنبال می‌کند. اگر دکمه فوکوس را رها کنید، به موقعیت قبلی بازمی‌گردد، نه به مرکز تصویر.

این سیستم جدید نه‌تنها کار کردن را آسان‌تر کرده، بلکه عملکرد دقیق‌تر و قابل اعتمادتری دارد.

قابلیت‌های ویدیو

Z6III از نظر فیلم‌برداری یک ارتقای بزرگ نسبت به نسل قبل دارد.

کدک‌ها و وضوح فیلم‌برداری:

کدکوضوح و نرخ فریم حداکثری
N-Raw6K/60p، 4K/60p
ProRes RAW6K/30p، 4K/60p
ProRes 4225.4K/60p، UHD 4K/60p
H.2655.4K/60p، UHD 4K/60p
H.264UHD 4K/30p

امکانات حرفه‌ای فیلم‌برداری:

  • نمایش شکل موج (Waveform)، خطوط هشدار نوردهی (Zebras) و فوکوس پیکینگ (Focus Peaking)
  • پشتیبانی از ورودی خطی صدا از طریق درگاه میکروفون
  • سازگاری با Atomos AirGlu برای همگام‌سازی زمان با بلوتوث

قابلیت‌های بیشتر

  • لرزش‌گیر پیشرفته: اصلاح لرزش دقیق بر اساس نقطه فوکوس انتخابی، به‌خصوص در گوشه‌های تصاویر عریض.
  • پیش‌ضبط (Pre-burst) و حالت عکس‌برداری با وضوح بالا.
  • فوکوس خودکار حتی در حالت فوکوس دستی با قابلیت بزرگ‌نمایی روی چشم سوژه برای بررسی دقیق‌تر.
  • سازگاری با ابزار Flexible Color در نرم‌افزار NX Studio نیکون برای تنظیمات رنگ شخصی‌سازی شده.

دسترسی به فضای ابری

Z6III اولین دوربین نیکون است که به سرویس Nikon Imaging Cloud متصل می‌شود.

امکانات این سرویس شامل:

  • آپلود تصاویر به فضای ابری و ارسال به شبکه‌های اجتماعی یا ذخیره‌سازی آنلاین.
  • دریافت تنظیمات خاص دوربین برای انواع عکاسی (به کمک عکاسان حرفه‌ای نیکون).
  • دانلود پروفایل‌های رنگی پیش‌تنظیم شده از فضای ابری.

مقایسه نیکون Z6III با رقبا

افزایش 500 دلاری قیمت Nikon Z6III آن را در کنار رقبای مستقیمش، یعنی Sony a7 IV و Canon EOS R6 II قرار می‌دهد. هر سه دوربین عملکرد قدرتمندی در عکاسی و فیلم‌برداری دارند و به سیستم‌های فوکوس خودکار پیشرفته مجهز هستند. در این مقایسه، مدل Panasonic Lumix DC-S5II X نیز گنجانده شده، زیرا قابلیت‌های ویدیویی و قیمت آن به نیکون نزدیک‌تر است.

ویژگی‌هاNikon Z6IIICanon EOS R6 IISony a7 IVPanasonic S5II XNikon Z6 II
قیمت (MSRP)2500 دلار2500 دلار2500 دلار2200 دلار2000 دلار
نوع حسگرCMOS نیمه‌انباشتهCMOS Dual PixelCMOS BSICMOS BSICMOS BSI
رزولوشن حسگر24 مگاپیکسل24 مگاپیکسل33 مگاپیکسل24 مگاپیکسل24 مگاپیکسل
سرعت عکاسی متوالی20 فریم (RAW)40 فریم (12 بیت)10 فریم (RAW فشرده)30 فریم (شاتر الکترونیکی)14 فریم (RAW)
سرعت شاتر الکترونیکی60 فریم بر ثانیه (JPEG)40 فریم10 فریم30 فریم10 فریم
نرخ رولینگ شاتر (ms)∼14.6 (14 بیت)∼14.7 (12 بیت)∼67.6 (14 بیت)∼51.3 (14 بیت)∼50.8 (14 بیت)
وضوح ویدیو6K/60p (RAW)، 5.4K6K (RAW خروجی HDMI)UHD 4K6K، 5.9K (RAW HDMI)UHD 4K
ویدیو خام (Uncompressed)N-Raw، ProRes RAWHDMIHDMIHDMI
منظره‌یاب (EVF)5.76M نقطه، 0.8x3.69M نقطه، 0.76x3.68M نقطه، 0.78x3.68M نقطه، 0.78x3.69M نقطه، 0.8x
صفحه‌نمایش عقب3.2 اینچ، چرخان، 2.1M3.0 اینچ، چرخان، 1.62M3.0 اینچ، چرخان، 1.04M3.0 اینچ، چرخان، 1.84M3.2 اینچ، قابل‌چرخش، 2.1M
لرزش‌گیر تصویرتا 8 استاپتا 8 استاپتا 5.5 استاپتا 5 استاپ (Dual IS 2)تا 5 استاپ
نوع کارت حافظه1x CFexpress B + 1x SD2x SD UHS II1x CFexpress A + 1x SD2x SD UHS II1x CFexpress B + 1x SD
عمر باتری (EVF / LCD)360 / 390 شات320 / 580 شات520 / 580 شات370 / 370 شات360 / 420 شات
ابعاد (میلی‌متر)139 × 102 × 74138 × 98 × 88131 × 96 × 80134 × 102 × 90134 × 101 × 70
وزن760 گرم670 گرم659 گرم740 گرمپ705 گرم

این جدول نمی‌تواند تفاوت‌های جزئی عملکرد این دوربین‌ها را نشان دهد، در حالی که در این رده‌ی رقابتی، همین جزئیات اهمیت زیادی دارند. برداشت اولیه ما این است که Z6III از نظر فوکوس خودکار و کاربری راحت، در سطح کانن و سونی قرار دارد. در مقابل، پاناسونیک کمی عقب‌تر است و Z6 II هم به‌وضوح از رقبا جا مانده است.

از نظر فیلم‌برداری هم نیکون جدید و کانن عملکرد بهتری دارند، چون فیلم‌برداری سریع‌تر و با لرزش تصویر کمتر ارائه می‌دهند، به‌خصوص در مقایسه با سونی که در این بخش عملکرد کندتری دارد. البته هنوز نیاز به آزمایش‌های بیشتری است تا مشخص شود آیا نیکون می‌تواند از نظر فوکوس خودکار در ویدیو، از کانن بهتر عمل کند یا نه، چرا که فوکوس خودکار کانن همیشه چندان قابل‌اعتماد نبوده است.

اعداد مربوط به لرزشگیر در عکاسی هم نمی‌توانند به‌خوبی نرمی و ثبات ویدیو را نشان دهند. در این زمینه، پاناسونیک عملکرد بهتری دارد. در نهایت، برای بسیاری از کاربران، انتخاب و دسترسی به لنزهای متنوع می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در تصمیم‌گیری داشته باشد.

بدنه و طراحی

Z6III در نگاه اول شبیه مدل‌های Z6 و Z7 به نظر می‌رسد؛ دوربینی با ارتفاع کم، گریپ بزرگ و برآمدگی منظره‌یاب. اما اگر کنار هم قرار بگیرند، متوجه تفاوت‌های زیادی می‌شوید.

این دوربین بزرگ‌تر و سنگین‌تر از مدل‌های قبلی است، اما همچنان به Z8 نزدیک نیست. دوربین کمی عریض‌تر و ضخیم‌تر شده، ولی گریپ آن همچنان راحت است. موقعیت دکمه‌ها تقریباً بدون تغییر باقی مانده و شامل دو دکمه عملکرد در جلو و یک جوی‌استیک فوکوس در پشت است.

بدنه از ترکیب آلیاژ منیزیم و پلاستیک کامپوزیتی ساخته شده که در دست محکم و متراکم به نظر می‌رسد. نیکون به آب‌بندی اتصالات اشاره کرده، اما به‌طور مشخص درباره مقاومت در برابر شرایط جوی ادعایی نکرده است.

با اینکه ظاهر و چیدمان دکمه‌ها مشابه مدل‌های قبلی است، Z6III بدنه‌ای بزرگ‌تر و سنگین‌تر دارد. گریپ آن کمی راحت‌تر شده، زیرا ارتفاع آن بیشتر است و احتمال لغزش انگشت کوچک کاهش یافته است.

به‌طور کلی، چینش دکمه‌ها در سری Z6 کاربردی است. تعداد دکمه‌ها زیاد است، اما کوچک یا شلوغ نیستند و در دسترس قرار دارند. همچنان نبود دکمه تغییر حالت فوکوس مانند DSLRهای نیکون احساس می‌شود. ما انتظار داشتیم دکمه‌ای مشابه مدل Z8 در اینجا هم باشد، اما خبری از آن نیست.

در استفاده طولانی‌مدت، ممکن است لبه‌های نسبتاً سخت بدنه احساس شوند. هنگام کار با لنزهای سنگین، معمولاً بیشتر وزن روی دست چپ که لنز را نگه می‌دارد، متمرکز می‌شود. اما بهتر است هنگام بلند کردن دوربین به سمت موقعیت عکاسی، وزن بیشتری را روی دست چپ بگذارید تا فشار کمتری به دست راست وارد شود.

منظره‌یاب

Z6III اولین دوربین سری Z است که از پنل 5.76 میلیون نقطه‌ای استفاده می‌کند و نسبت به مدل‌های قبلی 3.69 میلیون نقطه‌ای ارتقا یافته است.

این پنل روشنایی بالایی تا 4000 نیت دارد و می‌تواند طیف رنگی DCI-P3 مورد نیاز برای HLG را پوشش دهد.

برای دستیابی به حداکثر روشنایی، باید تنظیمات را به‌صورت دستی تغییر دهید. این ویژگی باعث می‌شود منظره‌یاب در حالت HEIF، قابلیت نمایش واقعی HDR را داشته باشد و به‌طور کلی تصویر نزدیک‌تری به واقعیت ارائه دهد.

نرخ تازه‌سازی تصویر تا 120 فریم بر ثانیه است.

در حالت شاتر الکترونیکی هنگام عکاسی پیاپی، خاموشی تصویر وجود ندارد. اما در بیشتر حالت‌ها با شاتر مکانیکی، خاموشی تصویر اتفاق می‌افتد.

صفحه‌نمایش چرخان

Z6III اولین دوربین این سری است که به صفحه‌نمایش کاملاً چرخان مجهز شده است، برخلاف مدل‌های قبلی که صفحه‌نمایش آن‌ها فقط به‌صورت شیب‌دار حرکت می‌کرد.

صفحه‌نمایش 3.2 اینچی با وضوح 2.1 میلیون نقطه‌ای است.

مکان لولا به درگاه HDMI نزدیک است و کمی جلوتر از درگاه‌های میکروفون و هدفون قرار دارد. بنابراین، اگر چند کابل به دوربین وصل باشد، استفاده از صفحه‌نمایش چرخان کمی سخت خواهد بود.

باتری

Nikon Z6III از همان باتری EN-EL15c مدل قبلی خود استفاده می‌کند و میزان شارژدهی مشابهی دارد. در حالت عادی، این باتری با هر بار شارژ حدود 390 شات از طریق صفحه‌نمایش عقب و 360 شات از طریق منظره‌یاب ارائه می‌دهد. اگر حالت صرفه‌جویی انرژی فعال شود، این اعداد به 410 شات با صفحه‌نمایش و 380 شات با منظره‌یاب افزایش پیدا می‌کنند.

همیشه این اعداد کمتر از میزان واقعی ثبت تصاویر هستند، و معمولاً کاربران می‌توانند تا دو برابر این مقدار عکس بگیرند، به‌خصوص اگر عکاسی پیاپی انجام دهند.

این دوربین از طریق USB هم شارژ یا تغذیه می‌شود، اما به نظر می‌رسد با شارژرهای قدرتمند USB-PD بهتر کار می‌کند. بنابراین، اگر انتظار دارید باتری کاملاً شارژ شود، بهتر است بررسی کنید که چراغ CHG بالای درگاه USB روشن باشد.

همچنین، یک گریپ باتری با کنترل‌های عمودی و فضای دو باتری قابل تعویض طراحی شده است. گریپ MB-N14 با مدل‌های Z6 II و Z7 II هم سازگار است. این گریپ جای باتری داخلی را می‌گیرد، بنابراین در مجموع از دو باتری پشتیبانی می‌کند.

این گریپ یک درگاه USB-C اختصاصی دارد که حتی زمانی که جدا شده باشد، می‌توان باتری‌ها را از طریق آن شارژ کرد.

کیفیت تصویر

Nikon Z6III از نظر کیفیت تصویر عملکرد بسیار خوبی دارد و با توجه به حسگر 24 مگاپیکسلی خود، جزئیات بالایی را ثبت می‌کند. در ایزوهای متوسط، کمی نویز بیشتری نسبت به مدل قبلی دارد و این تفاوت در ایزوهای خیلی بالا بیشتر به چشم می‌آید، اما همچنان نتایج آن با رقبا قابل‌مقایسه است.

JPEG‌های تولیدشده توسط این دوربین به‌اندازه فایل‌های سونی جزئیات ریز را بیرون نمی‌کشند، اما همچنان رقابتی هستند. رنگ‌ها در تصاویر JPEG، همان سبک جذاب همیشگی نیکون را دارند. تُن پوست در تصاویر کمی متمایل به صورتی است، اما رنگ زردها بسیار طبیعی و خوشایند به نظر می‌رسد.

کاهش نویز در تنظیمات پیش‌فرض، بیشتر به سمت صاف کردن تصویر می‌رود تا حفظ جزئیات خیلی ریز، و این تفاوت در ایزوهای خیلی بالا محسوس‌تر است.

حالت پیکسل شیفت (Pixel Shift)

مثل بسیاری از دوربین‌های جدید، Z6III هم یک حالت چند شاتی به نام Pixel Shift دارد (در واقع دو حالت: یکی برای افزایش دقت رنگ در تصاویر 24 مگاپیکسلی و دیگری برای افزایش وضوح فضایی).

برای گرفتن بهترین نتیجه، باید دوربین روی یک سه‌پایه محکم و سوژه کاملاً ثابت باشد. برخلاف برخی دوربین‌ها، در اینجا خبری از اصلاح حرکت نیست، بنابراین اگر شرایط ایده‌آل نباشد، نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت.

تصاویر گرفته شده با این حالت باید با استفاده از نرم‌افزار رایگان Capture NX نیکون ترکیب شوند. این فرآیند سریع و راحت است و فایل‌های ترکیب‌شده NEFX را می‌توان در نرم‌افزارهایی مثل Adobe Camera Raw باز کرد.

در تست‌های استودیویی ما، حتی با سه‌پایه سنگین و کیسه شن، لرزش‌های جزئی باعث شد نتوانیم این حالت را به‌طور کامل آزمایش کنیم. البته این مشکل مختص Z6III نیست و محدودیت‌های این قابلیت در شرایط واقعی را نشان می‌دهد.

محدوده دینامیکی

مثل سایر حسگرهای با خواندن سریع، Z6III سطح نویز الکترونیکی کمی بالاتری دارد که باعث می‌شود محدوده دینامیکی کمی کاهش پیدا کند. این موضوع بیشتر در سایه‌های عمیق فایل‌های RAW دیده می‌شود که زودتر غیرقابل استفاده می‌شوند. این یک معاوضه مستقیم برای افزایش سرعت عکاسی و فوکوس خودکار است.

آیا این موضوع برای عکاسی شما مهم است؟
کاهش محدوده دینامیکی لزوماً به معنای افت کیفیت کلی تصویر نیست، بلکه فقط انعطاف کمتری برای ویرایش سایه‌ها در فایل‌های RAW دارد. این مسئله بیشتر در عکاسی منظره، مثل طلوع یا غروب، اهمیت پیدا می‌کند.

البته این شرایط اصلاً با مدل Sony a9 III قابل مقایسه نیست، چون آن دوربین به دلیل ایزوی پایه بالاتر، نه‌تنها محدوده دینامیکی کمتر، بلکه کیفیت تُن‌های تصویر پایین‌تری هم دارد.

محدوده دینامیکی Z6III به‌اندازه‌ای هست که حتی در حالت JPEG و با فعال بودن ویژگی Active D-Lighting قابل استفاده باشد. پس این ضعف تنها زمانی خودش را نشان می‌دهد که بخواهید فایل‌های RAW را خیلی ویرایش کنید.

در مقایسه، Canon EOS R6 II محدوده دینامیکی بهتری در حالت شاتر مکانیکی دارد، اما در حالت شاتر الکترونیکی عملکرد ضعیف‌تری نشان می‌دهد. در حالت شاتر الکترونیکی، حتی ممکن است در JPEGها هم سایه‌های پرنویز مشاهده شود، به‌خصوص اگر تنظیمات خودکار بهینه‌سازی نور و اولویت تُن‌های روشن فعال باشد.

Z6III برای کاربرانی که بیشترین انعطاف‌پذیری را در فایل‌های RAW می‌خواهند، به‌خصوص برای عکاسی منظره، بهترین گزینه نیست و شاید مدل Z7 II به دلیل وضوح بالاتر و محدوده دینامیکی بهتر، انتخاب مناسب‌تری باشد.

اما برای بیشتر افراد، افزایش سرعت عکاسی، فوکوس خودکار سریع‌تر و عملکرد کلی Z6III مزایای بیشتری دارد و در عمل، نویز بیشتر در سایه‌ها احتمالاً مانع خاصی ایجاد نخواهد کرد.

فوکوس خودکار

رابط کاربری فوکوس خودکار در Z6III مشابه مدل‌های قبلی است و گزینه‌های مختلفی برای انتخاب ناحیه فوکوس دارد؛ از یک نقطه کوچک گرفته تا حالتی که کل صحنه را پوشش می‌دهد و به دوربین اجازه می‌دهد سوژه را به‌صورت خودکار انتخاب کند.

حالت ردیابی سه‌بعدی (3D Tracking):
Z6III حالا به حالت ردیابی سه‌بعدی (3D Tracking) مجهز شده است. در این حالت، یک کادر کوچک برای فوکوس وجود دارد که می‌توانید آن را در هر جایی از تصویر قرار دهید. با شروع فوکوس خودکار، دوربین سوژه‌ای را که زیر این کادر قرار دارد دنبال می‌کند. وقتی دکمه شاتر یا AF-On را رها کنید، کادر فوکوس به نقطه قبلی بازمی‌گردد.

این عملکرد مشابه دوربین‌های DSLR نیکون است و در حال حاضر به‌عنوان استانداردی برای ردیابی سوژه در اکثر دوربین‌های مدرن شناخته می‌شود. اضافه شدن این قابلیت به سری Z6 یک پیشرفت بزرگ به حساب می‌آید.

حالت‌های تشخیص سوژه

Z6III دارای حالت‌های تشخیص سوژه است که تلاش می‌کنند نوع سوژه انتخاب‌شده را شناسایی کنند. این قابلیت‌ها با ناحیه فوکوس انتخاب‌شده هماهنگ هستند و انتخاب سوژه موردنظر را آسان‌تر می‌کنند. این ویژگی به‌خصوص زمانی مفید است که چندین سوژه بالقوه در یک صحنه حضور داشته باشند.

با این حال، در رویدادهای ورزشی که صحنه‌ها پیچیده هستند، این سیستم همیشه نمی‌تواند به‌راحتی بین سوژه‌ها جابه‌جا شود، مخصوصاً اگر بخواهید سریع از یک سوژه به سوژه‌ی دیگر تغییر فوکوس بدهید.

عملکرد فوکوس خودکار در تست‌ها

عملکرد ردیابی سه‌بعدی (3D Tracking):
در تست‌های ما، دوربین عملکرد خوبی در ردیابی سوژه داشت. در تصاویر متوالی از یک دوچرخه‌سوار، سیستم فوکوس موفق شد سوژه را تا حد زیادی در فوکوس نگه دارد. با این حال، مثل خیلی از دوربین‌های دیگر، هنگام شتاب گرفتن سوژه بعد از یک پیچ، چند تصویر نرم (خارج از فوکوس) ثبت شد.

عملکرد در حالت تشخیص خودکار سوژه:
در حالت تشخیص خودکار سوژه، دوربین بهتر توانست روی چشم سوژه قفل کند، حتی با وجود کلاه و عینک که کار را سخت‌تر می‌کردند. نقطه فوکوس در این حالت کمتر از حالت 3D Tracking حرکت می‌کرد، چون در اینجا دوربین به دنبال شناسایی چهره یا چشم بود.

با این حال، در این حالت هم، وقتی سرعت نزدیک شدن سوژه به دوربین تغییر می‌کرد، تعداد مشابهی از تصاویر خارج از فوکوس ثبت شد. به‌طور کلی، عملکرد فوکوس خودکار بسیار خوب بود، اما به سطح عملکرد Z8 و Z9 نمی‌رسد.

فوکوس روی سوژه‌های دیگر

پرندگان: Z6III هنوز حالت تشخیص پرندگان پیشرفته‌ای که در Z8 و Z9 اضافه شده را ندارد. فقط یک الگوریتم شناسایی ساده برای پرندگان دارد که بخشی از حالت تشخیص حیوانات است.

این موضوع احتمالاً باعث می‌شود عملکرد تشخیص پرندگان در پس‌زمینه‌های شلوغ ضعیف‌تر باشد. علاوه بر این، دوربین گزینه‌ای برای محدود کردن فاصله فوکوس ندارد.

در تست‌ها متوجه شدیم که دوربین می‌تواند پرندگان را تشخیص دهد، اما همیشه در همان ابتدا فاصله آن‌ها را به‌درستی ارزیابی نمی‌کند. در واقع، دوربین ابتدا باید فاصله تقریبی را تنظیم کند تا سیستم فوکوس تشخیص فاز بتواند فاصله دقیق سوژه را تشخیص دهد.

وقتی فاصله اولیه به‌درستی تنظیم شد، دوربین عملکرد خوبی در دنبال کردن و فوکوس روی پرندگان در حال پرواز داشت.

Z6III با اضافه شدن قابلیت ردیابی سه‌بعدی و حالت‌های تشخیص سوژه، عملکرد فوکوس خودکار بهتری نسبت به مدل‌های قبلی دارد. در عین حال، این سیستم هنوز به سطح پیشرفته Z8 و Z9 نرسیده است.

برای سوژه‌های پیچیده مثل مسابقات ورزشی یا پرندگان، عملکرد کلی دوربین خوب است، اما در مواردی که نیاز به جابه‌جایی سریع بین سوژه‌ها دارید یا پس‌زمینه شلوغ است، ممکن است کمی کندتر عمل کند.

به‌طور کلی، فوکوس خودکار Z6III برای اکثر کاربران، مخصوصاً عکاسان حرفه‌ای و فیلم‌برداران، قابل اعتماد و کاربردی خواهد بود.

فیلم‌برداری

Nikon Z6III از نظر فیلم‌برداری یک جهش بزرگ برای سری Z6 محسوب می‌شود. این دوربین با قابلیت ضبط داخلی 10 بیت، استفاده از حالت Log را بسیار کاربردی‌تر از مدل‌های قبلی کرده است. همچنین، گزینه ضبط RAW هم وجود دارد که اگرچه به حافظه بیشتری نیاز دارد و گزینه‌های ویرایش محدودتری ارائه می‌دهد، اما می‌تواند برای پروژه‌های خاص مفید باشد. البته، مزایای ضبط ویدیوی RAW در مقایسه با تفاوت بین فایل‌های RAW و JPEG در عکاسی آن‌قدر چشمگیر نیست.

ابزارهای کمکی ضبط

همان‌قدر که گزینه‌های جدید ضبط مهم هستند، ابزارهای کمکی ضبط هم اهمیت دارند. اضافه شدن قابلیت Waveform کمک زیادی به نوردهی دقیق‌تر در فیلم‌های RAW و Log می‌کند و به‌اندازه خود قابلیت ضبط اهمیت دارد.

فوکوس خودکار ویدیو

عملکرد فوکوس خودکار در فیلم‌برداری نسبت به مدل‌های قبلی سری Z6 به‌طور قابل‌توجهی بهتر شده است، مخصوصاً در بخش ردیابی سوژه. در حالی که Z6III در عکاسی با دوربین‌های قدرتمندی رقابت می‌کند، از نظر فوکوس خودکار در ویدیو، احتمالاً در حال حاضر بهترین گزینه در کلاس خودش است.

ویدیوهای ضبط‌شده با این دوربین، چه در وضوح 4K و چه در 5.4K، جزئیات بالایی دارند. فیلم‌برداری با سرعت 60 فریم بر ثانیه هم در هر دو وضوح، جزئیات یکسانی ارائه می‌دهد. البته اگر تصویر را به ناحیه APS-C/DX کراپ کنید، مقداری از جزئیات کاهش پیدا می‌کند (و احتمالاً نویز افزایش می‌یابد)، اما حتی در حالت 120 فریم بر ثانیه هم کیفیت کاهش بیشتری ندارد.

ویدیو RAW پردازش‌های مرسوم مثل کاهش نویز، شارپ‌سازی یا افزایش کنتراست را ندارد، بنابراین ارزیابی کیفیت آن کمی سخت‌تر است. یک نکته مهم درباره فرمت ProRes RAW این است که به نظر نمی‌رسد پروفایل‌های اصلاح لنز را شامل شود، که می‌تواند روند کار را پیچیده کند.

در مقابل، فرمت N-Raw نیکون اصلاحات لازم برای لنز را پشتیبانی می‌کند، اما فقط با نرم‌افزار DaVinci Resolve سازگار است. این موضوع می‌تواند برای کاربرانی که با نرم‌افزارهای دیگر آشنا هستند، محدودیت ایجاد کند. برخلاف کانن، نیکون افزونه‌ای برای افزایش سازگاری این فرمت ارائه نکرده است.

Z6III به لطف حسگر سریع خود، کنترل بسیار خوبی روی رولینگ شاتر دارد. زمان خواندن حسگر در تمام حالت‌های فول‌فریم (6K، 5.4K و 4K با سرعت 60، 30 یا 24 فریم بر ثانیه) حدود 9.5 میلی‌ثانیه است. در حالت کراپ APS-C هم این زمان حدود 6.3 میلی‌ثانیه است که نشان‌دهنده سرعت بالای پردازش است.

در آزمایش‌های انجام‌شده، فیلم‌های N-Log با ایزوی پایه در Z6III کمی تمیزتر از Canon EOS R6 II بودند. در این تست، نویز در سایه‌ها تا حدود 11 استاپ پایین‌تر از نقطه برش قابل‌مشاهده بود. البته با افزایش ایزو، نیکون کمی ضعیف‌تر عمل می‌کند، اما در ایزوی 6400 (سه استاپ بالاتر از پایه)، دوباره عملکردی مشابه کانن دارد، چون در این نقطه از گام حساسیت بالاتر حسگر استفاده می‌کند.

در صورت ویرایش شدید فیلم‌های RAW یا Log، ممکن است در قسمت‌های بسیار تاریک تصویر کمی نوسان مشاهده شود. با این حال، این مشکل زمانی رخ می‌دهد که از محدوده توانایی‌های این دوربین فراتر بروید. در واقع، کانن هم در این شرایط با نویز زیاد مواجه می‌شود.

Nikon Z6III یک دوربین بسیار توانمند در بخش فیلم‌برداری است که هم گزینه‌های ضبط پیشرفته و هم ابزارهای کمکی قدرتمندی ارائه می‌دهد. فوکوس خودکار ویدیو، مخصوصاً در ردیابی سوژه، به طرز چشمگیری بهتر شده و عملکردی قابل‌اعتماد دارد.

کیفیت فیلم‌های ضبط‌شده در وضوح 4K و 5.4K بسیار بالا است و گزینه‌های ضبط RAW و Log انعطاف زیادی برای ویرایش حرفه‌ای فراهم می‌کنند. با این حال، محدودیت در سازگاری فرمت‌های N-Raw و ProRes RAW ممکن است برای برخی از کاربران چالش‌برانگیز باشد.

به‌طور کلی، این دوربین با عملکرد سریع حسگر، کنترل خوب رولینگ شاتر و فوکوس خودکار دقیق، یکی از بهترین گزینه‌ها برای فیلم‌برداری در این رده به شمار می‌آید.

جمع‌بندی

نقاط قوت و نقاط ضعف دوربین Nikon Z6III

نقاط قوتنقاط ضعف
کیفیت تصویر عالیمحدوده دینامیکی کمتر در ایزوی پایه نسبت به رقبا
طراحی ارگونومیک و خوش‌دستایجاد نویز ضربانی در سایه‌های عمیق ویدیو
منظره‌یاب بزرگ، روشن و با وضوح بالاپشتیبانی محدود برای فرمت ویدیویی N-Raw
سرعت عکاسی پیاپی بالا و قابلیت‌هایی مثل تایم‌لپس، فوکوس استکینگ و پیکسل شیفتمشکلات اصلاح لنز در فرمت ProRes RAW
فوکوس خودکار دقیق با قابلیت تشخیص سوژهنبود دکمه یا سوئیچ اختصاصی برای تنظیم فوکوس خودکار مانند دوربین‌های قدیمی نیکون
گزینه‌های متنوع برای وضوح و کدک‌های ویدیوییمحدود بودن گزینه‌های لنز از برندهای دیگر به دلیل کنترل نیکون روی سیستم Z-mount
ابزارهای کمکی ویدیویی پیشرفته مثل نمایش موج (Waveform)
فوکوس خودکار قابل‌اعتماد در حالت ویدیو
عمر باتری مناسب
اتصال آسان و پایدار به گوشی هوشمند
قابلیت شارژ و تأمین برق از طریق USB

بررسی نهایی

Nikon Z6III یک ارتقای قابل‌توجه برای سری Z6 محسوب می‌شود. افزایش قیمت آن در مقایسه با مدل‌های قبلی، آن را هم‌تراز با رقبا مانند Canon EOS R6 II و Sony a7 IV قرار داده است، اما مشخصات فنی و عملکرد آن هم به همان اندازه پیشرفت کرده است.

حسگر جدید با مدارهای پردازشی پیشرفته و سیستم فوکوس خودکار بهبودیافته که از مدل بالارده Z9 الهام گرفته شده، باعث شده Z6III به یک دوربین همه‌کاره تبدیل شود که می‌تواند رقیبی جدی برای Canon EOS R6 II باشد.

در عکاسی اکشن، Z6III نسبت به مدل قبلی خود عملکرد بهتری دارد، هرچند که محدوده دینامیکی در ایزوی پایه کمی کمتر شده است. برای بیشتر کاربران، این کاهش تأثیر زیادی در عملکرد نخواهد داشت، مگر در شرایطی که به انعطاف بالای فایل‌های RAW برای عکس‌برداری از صحنه‌های با کنتراست بالا مثل طلوع و غروب نیاز داشته باشند.

در بخش فیلم‌برداری هم، Z6III به لطف خروجی باکیفیت، رولینگ شاتر پایین، فوکوس خودکار قابل‌اعتماد و ابزارهای کمکی پیشرفته، یک انتخاب قوی به شمار می‌آید. با این حال، نویز بیشتر در سایه‌های عمیق ویدیو، مخصوصاً در حالت RAW یا Log، ممکن است برای کاربرانی که نیاز به اصلاحات سنگین دارند، محدودکننده باشد.

امتیاز کلی

Nikon Z6III با ترکیب ارگونومی عالی، منظره‌یاب باکیفیت، سرعت عکاسی بالا، فوکوس خودکار پیشرفته، قابلیت‌های گسترده‌ی ویدیو و ابزارهای پشتیبانی حرفه‌ای، یکی از همه‌کاره‌ترین دوربین‌های کلاس خود است. این دوربین به‌راحتی می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای مختلف، از عکاسی اجتماعی گرفته تا ورزشی، استودیویی و طبیعت باشد.

مقایسه با رقبا

Canon EOS R6 II:
در اکثر شرایط، تفاوت کیفیت تصویر بین این دو دوربین چندان محسوس نیست. کانن فوکوس خودکار سریع و عملکرد خوبی دارد، اما نیکون منظره‌یاب بهتری ارائه می‌دهد، قابلیت ضبط ویدیوی RAW دارد و ابزارهای کمکی بهتری برای ویدیو ارائه می‌دهد. انتخاب نهایی به لنزهایی بستگی دارد که هر سیستم ارائه می‌دهد.

Sony a7 IV:
سونی با حسگر 33 مگاپیکسلی، رزولوشن بیشتری ارائه می‌دهد، اما در زمینه ویدیو عملکرد ضعیف‌تری دارد. سیستم فوکوس خودکار نیکون حالا به‌اندازه‌ی سونی رقابتی شده است. با این حال، سونی گزینه‌های بیشتری برای لنز دارد که ممکن است برای برخی کاربران اهمیت بیشتری داشته باشد.

Panasonic Lumix S5II X:
پاناسونیک ارزان‌تر است و کیفیت تصویر خوبی دارد، اما فوکوس خودکار آن هنوز به‌اندازه‌ی نیکون، کانن یا سونی پیشرفته نیست. از نظر ویدیو، دیگر مزیت خاصی نسبت به رقبا ندارد.

Nikon Z6 II:
اگر بودجه محدودی دارید، Z6 II هنوز گزینه جالبی است. البته در مقایسه با Z6III، از نظر سرعت، فوکوس، کیفیت ویدیو و وضوح منظره‌یاب ضعیف‌تر عمل می‌کند. با این حال، اگر عکاسی حرفه‌ای یا فیلم‌برداری سنگین ندارید، می‌تواند انتخاب مقرون‌به‌صرفه‌تری باشد.

نتیجه نهایی

Nikon Z6III یک دوربین همه‌کاره است که عملکرد قدرتمندی در عکاسی و فیلم‌برداری ارائه می‌دهد. اگرچه در برخی موارد مثل محدوده دینامیکی خام کمی محدودتر شده، اما قابلیت‌های گسترده و پیشرفته آن باعث می‌شود به یکی از بهترین گزینه‌ها در این کلاس تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *