نقد و بررسی, نقد و بررسی دوربین

چرا هر عکاسی باید به دوربین‌های نیم‌فریم فکر کند؟

img 5 reasons to buy a half frame camera 0 jpg

دوربین‌های نیم‌فریم دوباره مورد توجه قرار گرفته‌اند. در اینجا شش دلیل قانع‌کننده برای اضافه کردن یکی از آن‌ها به تجهیزات عکاسی شما آورده‌ایم.

ترکیب مدل‌های قدیمی با گزینه‌های جدیدی که برندهایی مانند لوموگرافی و پنتاکس عرضه کرده‌اند، این زمان را به فرصتی عالی برای ورود به دنیای دوربین‌های نیم‌فریم تبدیل کرده است. چه از علاقه‌مندان به عکاسی آنالوگ باشید و چه به‌تازگی قدم به این حوزه گذاشته باشید، این سه دلیل شما را ترغیب می‌کنند تا نیم‌فریم را امتحان کنید.

۱. معنا در لحظات عادی، احساس در زندگی روزمره

مانند بسیاری از افراد، من هم تقریباً هر روز با گوشی موبایل عکس می‌گیرم. اما، مثل بیشتر مردم، به ندرت به گالری عکس‌هایم نگاه می‌کنم؛ چون این تصاویر زودگذر به نظر می‌رسند و خیلی زود فراموش می‌شوند.

برای من، داشتن یک دوربین نیم‌فریم، معنای جدیدی به همین تصاویر روزمره‌ای داده که در غیر این صورت فقط در گوشی‌ام باقی می‌ماندند و هیچ‌وقت دیده نمی‌شدند. داشتن یک دوربین کوچک و جمع‌وجور که همیشه در دسترس باشد، باعث می‌شود این لحظات ارزش تازه‌ای پیدا کنند. باید منتظر بمانم تا نتیجه را ببینم، و وقتی نگاتیوهایم را از طریق پست دریافت می‌کنم، ساعت‌ها وقت می‌گذارم تا آن‌ها را اسکن و ویرایش کنم، به امید اینکه جادویی را در میانشان پیدا کنم. تا امروز، هیچ‌وقت ناامید نشده‌ام.

اگر در حال قدم زدن با سگم باشم و ناگهان نور منظره‌ای شگفت‌انگیز ایجاد کند، قبلاً سریع سراغ آیفونم می‌رفتم. اما حالا، انتخابم دوربین قدیمی Olympus PEN EE-2 است.

نتیجه این تغییر، عکس‌هایی است که لایه‌ای عمیق‌تر از معنا پیدا کرده‌اند. این تصاویر نه‌تنها به‌شکل فیزیکی وجود دارند—چیزی واقعی، ملموس و ماندگار—بلکه برای من ارزش خاصی دارند، چون روی آن‌ها وقت و احساس گذاشته‌ام. دیگر مثل عکس‌های موبایل، بلافاصله در فضای ابری محو نمی‌شوند، بلکه دیده و احساس می‌شوند. عکس‌های آیفونم زودگذرند، اما عکس‌های نیم‌فریمی که می‌گیرم، آرشیوی از خاطراتم را شکل می‌دهند.

البته، EE-2 همیشه دقیق و قابل‌اعتماد نیست. شاید وقتش رسیده که به گزینه‌ای مطمئن‌تر فکر کنم.

۲. محدودیت‌ها خلاقیت را پرورش می‌دهند

وقتی با محدودیت‌هایی روبه‌رو می‌شوید، مجبورید راه‌های جدیدی پیدا کنید. کار کردن در یک چارچوب مشخص، شما را به آزمایش و تجربه تشویق می‌کند و این فرآیند خلاقانه می‌تواند به بخش‌های دیگر عکاسی شما نیز سرایت کند. باعث می‌شود ذهنتان بازتر شود و ایده‌های جدیدی را کشف کنید.

020 2411 ee2 18 1500px

گاهی نتیجه دقیقاً همان چیزی نیست که انتظارش را داشتم، اما همین اتفاق باعث شده به ثبت چندین نوردهی از لحظات روزمره علاقه‌مند شوم.

دوربین‌های نیم‌فریم محدودیت‌های زیادی دارند، اما این محدودیت‌ها زمینه‌ای برای خلاقیت گسترده فراهم می‌کنند—از ترکیب دو عکس (Diptych) گرفته تا ثبت تصاویر پانوراما و کنار هم قرار دادن عکس‌ها برای خلق یک روایت تصویری.

۳. کیفیت، مشکلی نیست

عکاسی نیم‌فریم نه‌تنها فرصتی برای رهایی از وسواس درباره شارپ بودن لنز و تعداد مگاپیکسل‌هاست، بلکه کیفیت آن کاملاً رضایت‌بخش است—به‌خصوص وقتی در نظر بگیریم که اکثر عکس‌های ما فقط روی صفحه نمایش دیده می‌شوند.

kodak t400cn diptych

وقتی اولین بار PEN EE-2 را امتحان کردم، یک رول Kodak T400 CN را داخلش انداختم که ۲۰ سال در انبار خاک خورده بود. نگرانی درباره نویز فیلم؟ واقعاً موضوعی خسته‌کننده است.

علاوه بر این، اگر قصد چاپ عکس‌ها را داشته باشید، چقدر بزرگ لازمشان دارید؟ آخرین باری که از گوشی عکس چاپ کردم، سال‌ها پیش بود و آن هم در اندازه‌ای کوچک. عکس‌های نیم‌فریم به‌راحتی تا اندازه ۸×۱۰ اینچ چاپ می‌شوند و شخصیت منحصربه‌فرد آن‌ها، هرگونه کاهش وضوح را جبران می‌کند. و واقعاً چند نفر را دیده‌اید که بگویند: “این عکس را دوست دارم، فقط کاش این‌قدر نویز نداشت!”

۴. قیمت

لازم نیست من به شما بگویم که عکاسی با فیلم ارزان نیست. حتی فیلم‌های سیاه‌وسفید اقتصادی مانند Fomapan 400 یا Kentmere PAN 400 برای من حدود ۹ دلار برای یک رول ۳۶ تایی هزینه دارد، و علاوه بر آن، ۱۰ دلار دیگر برای ظهور فیلم در لابراتوار و دریافت نگاتیوهای ظاهرشده باید پرداخت کنم. در مجموع، هر عکس تقریباً ۵۳ سنت هزینه دارد که در صورت استفاده از فیلم رنگی مقرون‌به‌صرفه‌ای مثل Kodak Gold، این رقم به ۶۵ سنت می‌رسد.

اما یک دوربین نیم‌فریم می‌تواند بیش از دو برابر عکس بگیرد. علاوه بر این، به دلیل اندازه کوچک این دوربین‌ها، فاصله‌ی بین کارتریج فیلم و قرقره‌ی جمع‌کننده بسیار کم است، بنابراین هنگام بارگذاری فیلم، فریم‌های زیادی هدر نمی‌روند.

frame counter on olympus ee 2

۵. قابلیت حمل

دوربین‌های نیم‌فریم فوق‌العاده کوچک‌اند. البته به اندازه یک دوربین دیجیتال کامپکت کوچک نیستند، اما همچنان بسیار جمع‌وجورند. داشتن دوربینی که همیشه در دسترس باشد—و از آن مهم‌تر، استفاده از آن حس خوبی به شما بدهد و ترغیبتان کند که بیشتر عکاسی کنید—می‌تواند شما را به‌عنوان یک عکاس رشد دهد، ایده‌های جدیدی به شما بدهد و پروژه‌های تازه‌ای را پیش رویتان بگذارد.

hand holding olympus pen ee2 and kodak t400cn

البته باید اعتراف کنم که دوربین‌های نیم‌فریم قدیمی مربوط به دهه‌های ۵۰، ۶۰ و ۷۰ میلادی خیلی سبک نیستند. دوربین زیبای Olympus PEN EE-2 من به‌راحتی در جیب کاپشن جا می‌شود، اما بدنه‌ی آلیاژ آلومینیومی‌اش وزن قابل‌توجهی دارد، طوری که هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم همراه من است!

۶. زیبایی خیره‌کننده

olympus ee 2 is beautiful

فقط به آن نگاه کنید. شاهکار است.

تقریباً تمام دوربین‌های نیم‌فریم قدیمی، طراحی بسیار زیبایی دارند، به‌خصوص سری Olympus PEN. خوشبختانه، Pentax هم هنگام طراحی Pentax 17 از این مسیر فاصله نگرفت و دوربینی ساخت که کافی است آن را در دست بگیرید تا فوراً بخواهید عکاسی کنید.

شما از عکاسی نیم‌فریم چه چیزی را بیشتر دوست دارید؟ نظرتان را در کامنت‌ها با من در میان بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *