اخبار و مقالات, اخبار گوناگون

دو عکاس منظره، تصویری گیگاپیکسلی از کسوف حلقوی به ثبت رساندند

RingoftheGods feature 800x420 1

با نزدیک شدن به کسوف کامل سال ۲۰۲۴، اندرو مک‌کارتی و دن اشتاین، دو متخصص عکاسی نجومی، تصویری گیگاپیکسلی از کسوف حلقوی سال گذشته را منتشر کرده‌اند.

این تصویر خیره کننده، حاصل همکاری این دو هنرمند عرصه ثبت آسمان شب است. عکس در یوتا گرفته شده و باورنکردنی‌ست، چرا که رزولوشنی معادل ۱.۶۹ گیگاپیکسل دارد. برای مشاهده‌ی جزئیات باورنکردنی آن به وب سایت Easyzoom مراجعه کنید.

مک‌کارتی می‌گوید: «ویژگی منحصر به فرد این تصویر، ثبت آن با ترکیبی از نور سفید بدون فیلتر و تلسکوپ هیدروژن-آلفا است.»

«بنابراین، جزئیات جو زمین روی خورشید به اندازه‌ای دقیق هستند که با زوم کردن، می‌توان برجستگی‌ها و خوشه‌های رنگین کمانی در رنگسفره‌ی خورشید را مشاهده کرد.»

Ring of the Gods Full Size2 800x267 1

این تصویر که با عنوان «حلقه‌ی خدایان» نامگذاری شده، نیازمند برنامه‌ریزی گسترده، موقعیت‌یابی دقیق در مسیر کسوف و هماهنگی کامل بین مک‌کارتی و اشتاین بوده است.

مک‌کارتی توضیح می‌دهد: «پس از ثبت تصویر، چالش اصلی حجم عظیم فایل بود. با ۱.۶۹ گیگاپیکسل، کامپیوتر من در آستانه‌ی هنگ کردن بود و دائماً در حین ویرایش از کار می‌افتاد.»

«به غیر از این، خود عکس نسبتاً ساده است و با ترکیب HDR و کمی ماسک کردن برای ادغام عکس‌های فیلترشده‌ی مختلف با منظره‌ی بدون فیلتر ساخته شده است.»

این زوج عکاس در صحرای یوتا از تعداد زیادی دوربین استفاده کردند و برای ساختن این تصویر پانوراما، هزاران عکس گرفتند.

طبق صفحه‌ی اینستاگرام اشتاین، مک‌کارتی «تصویر باورنکردنی با رزولوشن بالای خورشید را با استفاده از تلسکوپ‌های هیدروژن-آلفای خود ثبت کرد.» در همین حال، اشتاین تصویری موزاییکی از منظره‌ی پیش‌زمینه ثبت کرد و هر دو نفر با هم تصویر را پردازش کردند.

مک‌کارتی می‌گوید: «تخصص فوق‌العاده‌ی دن در عکاسی منظره در کنار تجربه‌ی من در عکاسی از خورشید با هیدروژن-آلفا، مجموعه‌ی مهارتی را به ما داد که منجر به خلق چیزی منحصربه‌فرد شد، چیزی شبیه به هیچ عکسی از منظره‌ای که تا به حال دیده‌ام.»

Ring of the Gods Full Sizecrop 800x686 1

مک‌کارتی فاش می‌کند که ترکیب دو عکس با هم نسبتاً آسان بود، زیرا عکس‌های اشتاین برای مرجع حاوی نور سفید خورشید بودند. اما همچنان از ثبت تصویر تا تکمیل آن پنج ماه به طول انجامید.

مک‌کارتی اضافه می‌کند: «ترکیب نور از تلسکوپ‌های مختلف با استفاده از چندین روش فیلتراسیون می‌تواند نتایج عجیبی به همراه داشته باشد. ما می‌خواستیم تصویر نهایی بی‌نقص و آنقدر با جزئیات باشد که بتوان آن را تا اندازه‌ی یک ساختمان چاپ کرد و همچنان عالی به نظر برسد. فکر می‌کنم به این هدف رسیدیم.»

می‌توانید کارهای بیشتر این عکاسان را در صفحات اینستاگرام اشتاین و مک‌کارتی مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *