آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

چگونه هیستوگرام دوربین را بخوانیم

how to read a histogram

هیستوگرام یک ابزار عالی است و یادگیری استفاده از هیستوگرام دوربین شما ایده خوبی است، اما باید بدانید که همیشه 100٪ کامل نیست. بنابراین ما به دنبال این هستیم که چگونه هیستوگرام دوربین را بخوانیم و بدانیم چه زمانی به آن تکیه نکنیم.

شما نباید کاملاً به هیستوگرام دوربین خود متکی باشید

مسئله این است که اگر به درستی از آن استفاده کنید، متوجه میشوید که نمی‌توانید به طور کامل به آن تکیه کنید. پس باید صحنه را مشاهده کنید و تصمیم بگیرید، چرا که قطعا بیشتر از هیستوگرام در مورد چیزی که عکاسی می کنید می دانید.

read your camera histogram

درباره هیستوگرام عکاسی

بسیاری از برنامه های ویرایش عکس، مانند لایت روم، هیستوگرام نیز دارند.

بنابراین بیایید نگاهی سریع به هیستوگرام بیندازیم، زیرا در واقع یک ابزار بسیار ساده برای خواندن است. من برای درک بهتر مطلب چند سوال خوب طراحی می کنم…

  • هیستوگرام عکاسی چیست؟
  • چرا باید بدانم چگونه از هیستوگرام استفاده کنم؟
  • نقاط ضعف هیستوگرام چیست؟
  • هیستوگرام چگونه کار می کند؟

1. هیستوگرام عکاسی چیست؟

در عکاسی، هیستوگرام نموداری است که نشان‌دهنده تغییرات تونال در یک تصویر از سایه‌های تیره تا هایلایت‌های روشن و همه چیز در بین آن‌ها است.

شما یک هیستوگرام دوربین را در پشت دوربین خود مشاهده می کنید تا نشان دهید که آیا تصویر خود را بیش از حد، یا به درستی نوردهی کرده اید یا خیر.

luminance histogram

 

2. چرا باید بدانم چگونه از هیستوگرام دوربین استفاده کنم؟

به نظر من هیستوگرام دوربین من به ویژه زمانی مفید است که نمی توانم تصویر را در LCD ببینم، مانند زمانی که در یک روز بسیار روشن در فضای باز عکس می گیرم. در واقع، من همیشه تعجب می‌کنم که چطور کسی می‌تواند با بررسی پشت دوربین تصمیم بگیرد که آیا تصویرش به درستی نوردهی شده است یا خیر.

هنگام پردازش عکس در لایت روم، هیستوگرام به من کمک می کند تا مطمئن شوم که تنظیمات من نوردهی را بیش از حد زیاد نمی کند و باعث از دست رفتن جزئیات نمی شود. هیستوگرام همچنین رنگ ها را از هم جدا می کند، که برای اطمینان از اینکه همه رنگ های داخل تصویر به خوبی در معرض دید قرار می گیرند، مفید است.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی با موبایل سامسونگ

با این حال، هیستوگرام ها موجودات زنده نیستند. آنها درباره آنچه در یک صحنه وجود دارد یا میزان روشنایی آن قضاوت نمی کنند. آنها فقط می دانند که چگونه داده های صحنه را گزارش کنند.

این بخش من را به نکته بعدی هدایت می کند.

3. نقاط ضعف هیستوگرام دوربین چیست؟

به عبارت دیگر، چرا نمی توانید به طور کامل به هیستوگرام دوربین خود اعتماد کنید تا تشخیص دهید که تصویر شما به درستی در معرض دید قرار گرفته است. در اینجا سه حالت نمونه وجود دارد:

  • Polar bear in snow خرس قطبی در برف
  • Black cat on a black background گربه سیاه روی پس زمینه سیاه
  • Black and white cows in a field گاوهای سیاه و سفید در یک مزرعه

Polar bear in snow خرس قطبی در برف

اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که از یک خرس قطبی در قطب شمال عکس می گیرید، می دانید که به جز چشم و بینی خرس، مقدار زیادی رنگ سفید وجود دارد و رنگ های دیگری وجود ندارد.

با این حال، هیستوگرام شما نمی داند که از چه چیزی عکس می گیرید، فقط یک صحنه کامل سفید و فقط کمی سیاه وجود دارد.

بنابراین، وقتی به هیستوگرام دوربین عکس خرس قطبی خود نگاه می‌کنید، می‌بینید که سمت راست نمودار پر از اطلاعات است و سمت چپ خالی است.

این یک مواجهه دقیق با شرایط را نشان می دهد.

Black cat on a black background گربه سیاه روی پس زمینه سیاه

عکس این موضوع برای عکسی از گربه سیاه روی پس زمینه سیاه صادق است. مشکی زیاد و تنها رنگ دیگر چشم هاست.

برای یک نوردهی دقیق، هیستوگرام دوربین شما به سمت چپ نمودار جمع می شود. اگر اینطور نیست، عکس شما به طور دقیق در معرض دید قرار نمی گیرد.

Black and white cows in a field گاوهای سیاه و سفید در یک مزرعه

بیایید تصور کنیم در حال عکاسی هستید:

گله ای از گاوهای سیاه و سفید در یک مرتع سرسبز با آسمان آبی دوست داشتنی بالا اکنون ما تنوع داریم – رنگ های میانی در آسمان و علف، متضاد سیاه و سفید در گاوها.

نمودار شما عمدتاً در وسط خواهد بود و اطلاعات در سراسر آن پخش می شود. اگر به سمت یک طرف یا طرف دیگر جمع می شود، عکس شما در زیر (سمت چپ) یا بیش از (به سمت راست) قرار دارد.

مطلب پیشنهادی:  رازهای عکاسی پرتره‌های ماندگار

این یک توضیح واقعا ساده است. حالا بیایید به جزئیات نحوه خواندن هیستوگرام دوربین بپردازیم.

4. هیستوگرام عکاسی چگونه کار می کند؟

من از عکس یک کودک دو ساله با علاقه زیاد به کیک شکلاتی استفاده کرده ام:

در یک انتهای محدوده تونال کیک شکلاتی تیره داریم
در محدوده متوسط، ما چمن سبز و رنگ پوست و غیره داریم
در سمت دیگر محدوده تونال یک لباس سفید است
اگر تعجب می کنید که چرا شبیه هیستوگرام پشت دوربین شما نیست، به این دلیل است که من از هیستوگرام لایت روم برای نشان دادن استفاده کرده ام. در اصل همونه فقط جزئیات بیشتری رو داره.

تصویر به طور دقیق در دوربین قرار گرفت و من نمونه‌های زیر و بیش از حد نوردهی را در لایت روم ایجاد کردم تا به شما نشان دهم چگونه نوردهی هیستوگرام را تغییر می‌دهد.

how to read a histogram

اصول هیستوگرام عکاسی

بیشتر اوقات، برای دریافت نوردهی دقیق، باید مطمئن شوید که نمودار سمت چپ و راست کادر را لمس نمی کند. اگر این اتفاق بیفتد به این معنی است که تصویر شما در معرض بیش از حد نوردهی است، همانطور که در مثال های بالا می بینید.

وقتی تصویری کم نور است، سیاه‌ها را «بریده‌شده» می‌دانیم و وقتی بیش از حد نوردهی می‌شود، می‌گوییم سفیدها «بریده شده‌اند».

اگر سفیدها را برش دهید، تمام جزئیات در آن قسمت از بین می رود و به صورت سفید خالص ثبت می شود. هیچ بازگشتی از آن در پس تولید وجود ندارد.

وقتی سیاه‌ها را برش می‌دهید، هنوز می‌توانید برخی از اطلاعات مربوط به آن ناحیه را در پس تولید بازیابی کنید. بنابراین نوردهی کم بهتر از نوردهی بیش از حد است.

این یکی از دلایلی است که عکسبرداری با فرمت RAW بهتر از JPEG است.

در مورد آن، به یاد داشته باشید که تصویری که در LCD دوربین خود می بینید، یک تصویر JPEG است.

اگر با فرمت RAW عکاسی کنید که دامنه دینامیکی بالاتری نسبت به JPEG دارد، جزئیات بیشتری نسبت به آنچه در تصویر روی LCD خود می بینید ثبت می شود.

بنابراین اگر بریدگی وجود داشته باشد، ممکن است کمتر از چیزی باشد که در LCD دوربین شما نشان داده می شود.

درک اشکال هیستوگرام عکاسی

در دام این فکر نیفتید که باید یک تپه کاملاً گنبدی درست در وسط هیستوگرام داشته باشید.

همچنین، اگر لبه کار شما در وسط هیستوگرام به بالای صفحه برسد، خوب است. این فقط به این معنی است که مقدار زیادی از آن لحن خاص در تصویر وجود دارد. برش تنها زمانی اتفاق می افتد که نمودار به سمت چپ یا راست برخورد کند.

مطلب پیشنهادی:  عکاسی از لباس با موبایل + نکات و ترفندهای کاربردی

مثال هیستوگرام از پشت دوربین من در بالای این مقاله این الگو را نشان می دهد.

اگر از یک گربه سیاه روی پس‌زمینه سفید عکس می‌گیرید، صحنه کنتراست بالایی دارد، زیرا تصویر هر دو انتهای محدوده تونال را شامل می‌شود. بنابراین هیستوگرام شما قله هایی را به سمت دو انتها با شیب در وسط نشان می دهد، مانند یک شکل U.

آیا در مورد افشای حق شنیده اید؟

این برای عکاسی از یک سوژه متشکل از تن های میانی ایده آل است.

کنتراست در تصویر کم است، بدون مناطق تاریک و بدون مناطق روشن. در این مثال، برای به دست آوردن یک تصویر به درستی نوردهی شده، هیستوگرام باید تا آنجا که ممکن است به سمت راست خوانده شود، بدون برش.

گاهی اوقات بریدن اشکالی ندارد

دو نوع صحنه وجود دارد که برش را در هیستوگرام دوربین نشان می‌دهند و در این نوع صحنه‌ها، برای اطمینان از سفیدی یا سیاهی، مشکلی ندارد. آن ها هستند:

  • صحنه‌های High key – صحنه‌هایی با نور روشن با سایه کم یا بدون سایه، مثلا در استودیو با پس‌زمینه سفید روشن، یا صحنه‌هایی با رنگ سفید زیاد، مانند مثال خرس قطبی یا تصویر موجود در هیستوگرام در ابتدای این مقاله .
  • صحنه های Low key – صحنه های تاریک با سایه زیاد.

انواع هیستوگرام دوربین

اکنون که می دانید هیستوگرام چگونه کار می کند، دانستن این نکته مفید است که بسیاری از دوربین ها به انواع مختلف هیستوگرام مجهز هستند.

  • هیستوگرام درخشندگی
  • هیستوگرام RGB

خبر خوب این است که تا زمانی که خواندن هیستوگرام را بدانید، می توانید هر دو نوع هیستوگرام دوربین را درک کنید.

هیستوگرام درخشندگی

احتمالاً با هیستوگرام درخشندگی آشنا هستید – هیستوگرام در ابتدای این مقاله.

این همان نموداری است که یک نمودار سفید را در پس زمینه سیاه نشان می دهد یا برعکس. این میزان روشنایی (درخشندگی) کلی صحنه را اندازه گیری می کند.

هیستوگرام RGB

هیستوگرام RGB برای تعیین اینکه آیا هر یک از قسمت های قرمز، آبی یا سبز تصویر بریده شده است واقعا مفید است.

اگر این عملکرد را روی دوربین خود تنظیم کرده اید، می توانید نمودارهای جداگانه قرمز، آبی و سبز را مشاهده کنید. تصویر زیر را ببینید.

RGB histogram

نتیجه

هنگامی که بدانید چگونه هیستوگرام دوربین را بخوانید، به خوبی در راه کنترل نوردهی هستید. کلمه کلیدی در ابتدای مقاله بود – شما نباید کاملاً به هیستوگرام دوربین خود متکی باشید.

طبق معمول عکاسی، تصمیم نهایی در مورد نتیجه یک تصویر به عهده عکاس است، نه دوربین. گاهی اوقات شما فقط به کمک و راهنمایی کمی از ابزار هوشمند دوربین خود نیاز دارید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *