آموزش عکاسی دیجیتال

9 نکته برای ترکیب عکس محصول عالی

Product photography patterns

بی شک یکی از مهمترین و سخت ترین بخش های عکاسی محصول ترکیب بندی است. اگر با ترکیب های عکاسی محصول خود مشکل دارید، به جای درستی آمده اید! در زیر، نکات و دستورالعمل‌هایی را به اشتراک می‌گذارم که به شما کمک می‌کند محصولات را به طور صحیح ترکیب بندی کنید.

در عکاسی محصول، هدف این است که کالای مورد نظر مطلوب باشد. ترکیب بندی یک راه عالی برای جلب توجه بیننده، برجسته کردن موضوع اصلی و افزودن زمینه به تصویر است همه اینها می توانند به جذابیت محصول کمک کنند.

توجه داشته باشید که قوانین و دستورالعمل های ترکیبی که در این مقاله ذکر می کنم برای هر نوع محصولی اعمال می شود. بنابراین صرف نظر از آنچه که عکاسی می کنید، مطمئناً آنها را مفید خواهید یافت.

1. از قانون یک سوم برای ترکیبات قدرتمند محصول استفاده کنید

قانون یک سوم یکی از معروف ترین قوانین ترکیب بندی است. تقریباً همه کسانی که به عکاسی علاقه دارند، از عکاسان منظره و طبیعت گرفته تا عکاسان مواد غذایی و محصولات، این قانون را شنیده اند.

در واقع، حتی افرادی که هرگز در زمینه عکاسی تحصیل نکرده اند، بدون اینکه بدانند از قانون یک سوم استفاده می کنند. چرا؟ شبکه قانون یک سوم به عنوان یک پوشش پیش فرض توسط بسیاری از گوشی های هوشمند و دوربین ها ارائه می شود!

حال، قانون یک سوم می گوید که شما باید کادر را به 9 قسمت مساوی تقسیم کنید، که می توانید با ترسیم دو خط عمودی و دو خط افقی در یک قاب انجام دهید، مانند این:

Product photography rule thirds

Redmi Note 8 | اپلیکیشن دوربین | حالت خودکار

نقاط تقاطع مهمترین آنها هستند و می توانید از آنها برای قرار دادن محصول اصلی خود استفاده کنید. به این ترتیب، ترکیب شما به خوبی متعادل و پویا احساس می شود. هنگامی که موارد اضافی را در سرتاسر ترکیب بندی خود مرتب می کنید، پیش بروید و آنها را در امتداد خطوط شبکه قرار دهید.

از آنجایی که شبکه در اکثر تلفن های هوشمند و دوربین ها گنجانده شده است، می توانید بدون تلاش زیاد تمرین کنید. به سادگی پوشش شبکه را فعال کنید. سپس، هنگامی که عکاسی محصول را انجام می دهید، آیتم های اصلی خود را در امتداد شبکه قانون یک سوم قرار دهید!

2. از قانون شانس برای گروه بندی محصولات خود استفاده کنید

Product photography composition rule odds

Canon 70D | 55mm | f/5.6 | 1/200s | ISO 100

قانون شانس بیان می‌کند که گروهی از اشیاء زمانی جذاب‌تر هستند که توسط تعدادی عنصر تشکیل شده باشند. این یک دستورالعمل ترکیب بندی است که در هنر، طراحی داخلی، طراحی گرافیک و البته عکاسی استفاده می شود.

چرا قانون کار می کند؟ هیچ اجماع واقعی وجود ندارد. برخی می گویند به این دلیل است که اعداد فرد چشم را مجبور می کند در ترکیب بندی سرگردان شود. دیگران می گویند به این دلیل است که مغز ما چیزها را به صورت جفت دسته بندی می کند، بنابراین داشتن یک عنصر اضافی توجه ما را به خود جلب می کند.

به هر دلیلی، یک ترکیب “عجیب” معمولا عالی به نظر می رسد. بنابراین دفعه بعد که یک عکس محصول ایجاد می کنید، سعی کنید عناصر را در گروه های سه، پنج یا هفت توزیع کنید. احتمالاً با تصاویر جالب تری روبرو خواهید شد!

به هر حال، ترکیب سه ماده ای ساده ترین راه برای ارضای قاعده شانس است، اما هفت عدد مورد علاقه در بین فرهنگ ها، جنسیت ها و گروه های سنی است.

3. از صفحات ترکیب برای افزودن عمق استفاده کنید

راه دیگر برای ایجاد یک ترکیب محصول جالب و دلپذیر، ایجاد فضا بین ترکیبات است. این به عمق می افزاید و زمینه ارزشمندی را به بیننده ارائه می دهد.

به عنوان مثال، به تصویر زیر نگاه کنید. کارت حافظه در پیش زمینه قرار می گیرد، در حالی که دوربین تار است اما در پس زمینه قابل تشخیص است. تصویر عمق زیادی دارد، و همچنین داستانی را بیان می کند: کارت حافظه یکی از موارد ضروری هنگام استفاده از دوربین است!

Product photography planes

Canon 70D | 55mm | f/5.6 | 1/200s | ISO 100

هنگام ایجاد یک ترکیب، می توانید با صفحه جلو، صفحه میانی و پس زمینه کار کنید. گفته می شود، برخی از عکس ها فقط دو صفحه دارند: پیش زمینه و پس زمینه. هیچ یک از گزینه ها بهتر از دیگری نیست و هر دو می توانند به خوبی کار کنند. فقط بسته به داستانی که می خواهید بگویید بین دو یا سه فضا را انتخاب کنید.

می‌توانید در حالی که از دیافراگم باریک برای عمق میدان استفاده می‌کنید، صفحات ایجاد کنید اما یک راه خوب برای جدا کردن صفحات و تأکید بر یک مورد بر موارد دیگر، کم عمق نگه داشتن عمق میدان است. برای رسیدن به این هدف، باید دیافراگم، فاصله کانونی و فاصله بین دوربین و سوژه را متعادل کنید. می‌توانید از یک ماشین‌حساب DOF برای یافتن ترکیب کامل استفاده کنید، یا می‌توانید زمانی را صرف آزمایش دیافراگم‌ها و فواصل کانونی مختلف کنید.

نکته حرفه ای: اگر از گوشی هوشمند استفاده می کنید، آن را روی حالت پرتره قرار دهید. پس زمینه را محو می کند این جلوه ای مشابه به شما می دهد.

4. از الگوها برای ترکیب بندی های چشم نواز استفاده کنید

گنجاندن الگوها در عکس های محصول شما یک تکنیک بسیار همه کاره است. شما می توانید با استفاده از شکل ها، رنگ ها یا بافت ها جذابیت ایجاد کنید. همچنین می توانید با چیدمان الگوهای منظم یا نامنظم تنوع ایجاد کنید. و می توانید با یک الگوی معمولی شروع کنید، اما آن را بشکنید تا یک نقطه مورد علاقه اضافه کنید. من با این تکنیک ترکیب گیره کاغذ پایین را ایجاد کردم:

Product photography patterns

Canon 70D | 55mm | f/2.8 | 1/200s | ISO 400

Flat lay نوعی عکاسی محصول است که می تواند واقعاً از استفاده از الگوها بهره مند شود. شما تمام سطح قاب را برای چیدمان محصولات خود در اختیار دارید، به این معنی که می توانید ترکیبات طرح دار واضح (یا نه چندان واضح) زیادی تولید کنید.

همچنین، هنگام عکاسی از محصولی که در طعم‌ها یا رنگ‌های مختلف (مثلاً رژ لب یا آبنبات چوبی) وجود دارد، الگوبرداری تکنیک بسیار مؤثری است.

5. از خطوط مورب برای اضافه کردن حرکت استفاده کنید

خطوط مورب راه قدرتمندی برای ایجاد حرکت در ترکیب بندی های عکاسی محصول شما هستند. در اینجا، من در مورد حرکت فیزیکی صحبت نمی کنم، بلکه حرکت بصری یعنی حرکت چشم از طریق کادر است. حرکت بصری به بیننده کمک می کند و او را تشویق می کند تا کل صحنه را بررسی کند.

اکنون، راه های مختلفی برای گنجاندن خطوط مورب در تصاویر شما وجود دارد. شما می توانید محصولات خود (یا محصولات خود را به همراه لوازم جانبی) در یک خط مورب مرتب کنید. از طرف دیگر، می‌توانید با کج کردن محصول خود یک مورب ایجاد کنید، که ترکیبی بسیار پویا را ایجاد می‌کند:

Product photography diagonal lines

Canon 50D | 58mm | f/20 | 1/125s | ISO 100

در نهایت، می توانید از مورب ها به عنوان خطوط پیشرو برای هدایت چشم بیننده به سمت محصول استفاده کنید. سعی کنید وسایل را در اطراف محصول قرار دهید و مطمئن شوید که بیننده را در جهت مورد نظر هدایت می کنند.

6. از مثلث طلایی برای ترکیبات متعادل استفاده کنید

مثلث طلایی می تواند به شما در چیدمان عناصر به شیوه ای دلپذیر کمک کند.

احتمالاً در مورد نسبت طلایی شنیده اید که معمولاً در هنر استفاده می شود (اغلب در رابطه با مارپیچ فیبوناچی مورد بحث قرار می گیرد). خوب، از نسبت طلایی برای ایجاد یک روکش مثلث طلایی استفاده می شود که به شکل زیر است:

Product photography composition triangles

Canon 50D | 68mm | f/11 | 1/125s | ISO 100

خوشبختانه، تعیین موقعیت مثلث طلایی نیازی به محاسبات ریاضی ندارد. اکثر برنامه های دوربین و نرم افزارهای ویرایش عکس (از جمله لایت روم) با این پوشش ارائه می شوند. بنابراین هنگامی که محصولات خود را مرتب می کنید، از روکش برای قرار دادن عناصر کلیدی در امتداد اضلاع مثلث یا رئوس استفاده کنید. توجه کنید که چگونه رزها در امتداد روکش در تصویر بالا می‌افتند؟

با استفاده از این تکنیک، می‌توانید ترکیب‌هایی ایجاد کنید که ثبات را منتقل می‌کنند، اما به لطف خطوط مورب نیز پویا باقی می‌مانند.

7. از نور و سایه برای گفتن داستان استفاده کنید

یادگیری دستکاری نور برای بیان یک داستان عالی، مهارت اساسی است که یک عکاس حرفه ای محصول دارد. به عنوان مثال، می توانید از نور و سایه برای جلب توجه بیننده به سمت محصول استفاده کنید. چشم به طور خودکار به ناحیه ای از تصویر با بیشترین کنتراست کشیده می شود، بنابراین با نورپردازی محصول خود و قرار دادن محیط اطراف آن در سایه، می توانید به راحتی بیننده را راهنمایی کنید. برای عکس بعدی، از نور و سایه برای تاکید بر قوطی استفاده کردم:

Product photography composition light shadow 1

Canon 70D | 38mm | f/5.6 | 1/200s | ISO 100

به خاطر داشته باشید که نمی‌توانید محصول خود را فقط روشن کنید، اجازه دهید سایه‌ها در هر جای دیگری بیفتند. برای یک نتیجه دلپذیر باید بین نور و سایه تعادل برقرار کنید. از طریق ترکیب دقیق نور و تاریکی، می توانید به ترکیب بندی خود عمق دهید و تمرکز را به سمت محصول بکشید.

به یاد داشته باشید که نور نیز به حال و هوای کلی تصویر کمک می کند، بنابراین با دقت از آن استفاده کنید. به عنوان مثال، نورپردازی با کنتراست بالا برای برجسته کردن محصول مفید است، و البته می تواند بسیار چشمگیر باشد. و اگر محصول مثلاً یک کالای کودک باشد، ممکن است کنتراست بالا مناسب ترین نوع نورپردازی نباشد. و فقط به جهت نور فکر نکنید. همچنین دمای روشنایی و کیفیت نور را برای نتیجه عالی انتخاب کنید.

8. از پوشش های ترکیبی با تصویربرداری زنده استفاده کنید

Overlay composition shoot

 

وقتی تازه شروع به کار می کنید، اعمال قوانین و دستورالعمل های ترکیب بندی می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. ممکن است همه چیز در تئوری خوب به نظر برسد، اما وقتی از منظره یاب نگاه می کنید، دشوار است که بدانید اشیاء خود را در کجا قرار دهید. این یکی از دلایلی است که عکسبرداری با اتصال به هنگام عکاسی محصول مفید است. با استفاده از برنامه هایی مانند Capture One Pro، می توانید پوشش های ترکیب بندی را به نمای زنده خود از صحنه اضافه کنید و می توانید ترکیبات خود را قبل از گرفتن عکس در امتداد پوشش قرار دهید.

اگر از تلفن هوشمند استفاده می‌کنید، می‌توانید برنامه‌های دوربین را با پوشش‌هایی مانند Wise Camera دانلود کنید. همچنین برنامه هایی وجود دارند که به شما امکان می دهند تصاویر دیگر را به عنوان راهنما هنگام عکسبرداری روی هم قرار دهید، مانند Dittoed.

پس از مدتی تمرین، متوجه خواهید شد که دیگر نیازی به همپوشانی ندارید و می توانید به طور غریزی ترکیبات قدرتمندی ایجاد کنید.

9. ترکیبات خود را با ابزار Crop بهبود دهید

Product photography crop overlays

گرفتن ترکیب بندی عالی در دوربین همیشه امکان پذیر نیست. ممکن است فراموش کنید که یک حواس پرتی در لبه صحنه را در نظر بگیرید، یا ممکن است ترکیب خود را کمی شل نگه دارید و بخواهید بعداً آن را محکم کنید.

خوشبختانه راه های ساده ای برای بهبود ترکیب در پس پردازش وجود دارد! به عنوان مثال، تقریباً هر برنامه ویرایشی دارای یک ابزار برش است و بسیاری از آنها پوشش های ترکیبی را ارائه می دهند (مثلاً فتوشاپ و لایت روم، پوشش های فراوان و ابزارهای برش آسان برای استفاده را ارائه می دهند). بنابراین از آزمایش با محصولات مختلف نترسید و برای الهام بیشتر از گزینه های مختلف پوشش خود استفاده کنید.

گفته می شود، در حالی که برش مطمئناً مفید است، هرگز ایده آل نیست. هر بار که برش می‌زنید، پیکسل‌ها را از دست می‌دهید. بنابراین من شما را تشویق می‌کنم که بهترین ترکیب ممکن را هنگام عکس‌برداری به دست آورید، فقط تغییرات کوچکی را با نرم‌افزار ویرایش انجام دهید.

نکات ترکیب عکاسی محصول: کلمات پایانی

ترکیب عکاسی محصول نباید دشوار باشد. امیدواریم این نکات راه‌های آسان زیادی را برای ساختن و بهبود ترکیب‌بندی‌های زیبا به شما ارائه کرده باشد. اگرچه اینها در واقع تنها تعدادی از دستورالعمل‌های ترکیب‌بندی عکاسی محصول هستند که من دوست دارم از آنها استفاده کنم، بنابراین همیشه آزمایش کنید و خودتان را برای یادگیری بیشتر تحت فشار قرار دهید.

و به یاد داشته باشید که می توانید دستورالعمل های مختلف ترکیب بندی را برای ایجاد تصاویر جالب و گیرا ترکیب کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *