8 نکته برای عکاسی محصول با گوشی های هوشمند حرفه ای

آیا در تلاش برای گرفتن عکس های خیره کننده از محصولات گوشی های هوشمند هستید؟ تو تنها نیستی.
عکاسی از محصولات گوشی های هوشمند اغلب سخت به نظر می رسد، به خصوص زمانی که شما شروع به کار می کنید. اما در اینجا یک راز وجود دارد:
با کمی دانش، می توانید عکس های محصول را با گوشی هوشمند بگیرید که به خوبی عکس های محصول گرفته شده با دوربین DSLR یا بدون آینه به نظر می رسد. شما فقط باید از تنظیمات دوربین، تجهیزات، گزینههای نورپردازی و مهارتهای ترکیببندی خود بهره ببرید – که همه آنها را در این مقاله بررسی میکنم.
بنابراین صرف نظر از سطح مهارت عکاسی محصول شما، نکات، ترفندها و مثالهای فراوانی را در ادامه مطلب بخوانید، با این موارد شروع کنید:
1. از یک گوشی موبایل با دوربین خوب استفاده کنید
گوشی های هوشمند مختلف شامل دوربین هایی با کیفیت های مختلف می شوند. به عنوان مثال، برخی از دوربین های گوشی های هوشمند مگاپیکسل بیشتر، محدوده دینامیکی بهتر، رندر رنگ برتر و غیره را ارائه می دهند.
و درست است: کیفیت دوربین مهم است.
اکثر برندهای گوشی های هوشمند دارای مدل های حرفه ای با تعداد مگاپیکسل بالاتر و/یا سنسورهای بزرگتر هستند. البته این گوشیهای هوشمند قیمت بیشتری دارند و من نمیگویم که باید جدیدترین گرانترین گوشی موجود در بازار را بخرید. اما سعی کنید تعادل خوبی بین مشخصات دوربین و بودجه خود پیدا کنید. به این ترتیب، شما می توانید بهترین نتایج را دریافت کنید.
امروزه بسیاری از گوشی های هوشمند سه یا چهار دوربین/لنز ارائه می دهند. این بسیار مفید است زیرا طیف گسترده ای از فواصل کانونی را برای کار در اختیار شما قرار می دهد اما مراقب باشید. تغییر لنز ممکن است رزولوشن را تغییر دهد و نمیخواهید بهطور تصادفی دهها عکس از محصول با رزولوشن پایین بگیرید، بنابراین قبل از عکاسی حتما وضوح دوربین/لنز را بررسی کنید.
(البته، همیشه می توانید لنزهای خارجی بخرید تا انتخاب های فاصله کانونی خود را تغییر دهید. فقط مطمئن شوید که کیفیت خوبی دارند!) در پایان روز، این امکان وجود دارد که با استفاده از تلفن هوشمندی که در حال حاضر دارید، عکس های عالی بگیرید. فقط به یاد داشته باشید که مشخصات بهتر، گرفتن تصاویر با کیفیت بهتر را آسانتر میکند، بنابراین اگر میتوانید بهروزر باشید و نتایج شگفتانگیز میخواهید، ممکن است ارزش پول اضافی را داشته باشد.
2. خود را به برنامه دوربین پیش فرض محدود نکنید
برخی از تلفن های هوشمند دارای برنامه های دوربین اصلی عالی هستند، به خصوص گوشی های هوشمندی که برای عکاسان طراحی شده اند. اما اگر برنامه دوربین اصلی شما کنترل کافی را به شما نمی دهد یا فقط به دنبال آزمایش هستید، برخی از برنامه های دوربین شخص ثالث را امتحان کنید. برخی از موارد عالی وجود دارد، و بسیاری از آنها ویژگی های شگفت انگیزی مانند:
- حالت دستی. در برخی از برنامه های دوربین، این حالت Pro نامیده می شود. عنوان آن هرچه که باشد، حالت دستی به شما امکان می دهد سرعت شاتر، ISO و تعادل رنگ سفید را به صورت دستی تنظیم کنید، که به شما کنترل بسیار بیشتری بر روی عکس های محصول می دهد.
- پوشش های شبکه ترکیبی. چیدمان عناصر در کادر ترکیب بندی شماست و می تواند تاثیر زیادی بر نحوه تجربه بیننده از هر عکس (و هر محصول) بگذارد. اکثر برنامههای دوربین دارای یک پوشش شبکه قانون یک سوم هستند که به شما کمک میدهد ترکیبهای پویاتری ایجاد کنید، و برای پیشرفت بیشتر بازی خود، به دنبال برنامهای با پوششهای ترکیبی پیچیدهتر بگردید.
- هیستوگرام. هیستوگرام نموداری است که نوردهی یک تصویر را نشان می دهد. به این ترتیب، می توانید روشنایی و جزئیات تصویر را بدون تکیه بر پیش نمایش صفحه ارزیابی کنید (که می تواند فریبنده باشد!).
- Level. سطح نه تنها به شما کمک می کند افق خود را صاف نگه دارید، بلکه به جلوگیری از انحراف چشم انداز نیز کمک می کند. این می تواند مخصوصاً برای عکاسی از محصول در حالت تخت مفید باشد!
3. از سه پایه استفاده کنید
اکثر عکاسان محصولات گوشیهای هوشمند سعی میکنند عکسهای محصول خود را در دست نگه دارند، و اگرچه این کار میتواند کارساز باشد، اما اغلب منجر به تار شدن تصاویر میشود. از سوی دیگر، یک سه پایه ارزان قیمت گوشی هوشمند شما را در حین عکاسی ثابت نگه می دارد و از لرزش دوربین و هرگونه اثرات تاری ناشی از آن جلوگیری می کند. (برای کسب بهترین نتایج، مطمئن شوید که از ویژگی تایمر خودکار یا کنترل از راه دور گوشی هوشمند خود استفاده می کنید. به این ترتیب، با فشار دادن دکمه شاتر، لرزش دوربین اضافی ایجاد نمی کنید.)
سه پایه ها همچنین برای ایجاد آرایش های پیچیده محصول مفید هستند. هنگامی که محصول(های) خود را در سراسر قاب حرکت می دهید، یک سه پایه قاب را ثابت نگه می دارد. و این شما را مجبور می کند که سرعت خود را کم کنید و واقعاً قبل از عکسبرداری به ترکیب خود فکر کنید. در نهایت یک سه پایه دست شما را آزاد می کند تا بتوانید چراغی را نگه دارید یا حتی به عنوان یک مدل ظاهر شوید.
همانطور که در بالا ذکر کردم، با جفت کردن سه پایه با یک شاتر از راه دور، بهترین نتایج را دریافت خواهید کرد، که به شما امکان می دهد شاتر دوربین را از راه دور فعال کنید. و اگر نمی خواهید برای انتشار از راه دور پولی بپردازید، ویژگی تایمر خودکار نیز کار می کند.
4. عکس محصول خود را با دقت آماده کنید
در حالی که عکسهای فوری بداهه برای استفاده شخصی مناسب هستند، اگر میخواهید برای یک برند یا کسبوکار عکس بگیرید، باید مقداری آمادهسازی واقعی انجام دهید. اگر برای یک برند عکاسی می کنید، ممکن است یک تیم بازاریابی وجود داشته باشد که توضیح دهد که نام تجاری به دنبال چه چیزی است. با این حال، اگر در حال عکاسی از محصولات خود هستید یا از مشتری خود اطلاعیه ای ندارید، این شما هستید که تصمیم می گیرید چگونه ادامه دهید.
آیا باید از پس زمینه سفید استفاده کرد؟ این اغلب در مورد عکاسی تجارت الکترونیک صدق می کند. اگر نه، پس زمینه باید چه رنگی باشد؟ آیا پالت رنگی برای کار با آن دارید؟ اگر می خواهید یک سری عکس بگیرید، مطمئن شوید که پالت رنگ خود را از قبل تعیین کرده اید! همچنین باید برای وسایل، مکان ها و حتی مدل ها برنامه ریزی کنید. وقتی همه چیز را با هم جمع کردید، کل مجموعه شامل نورپردازی، وسایل و پس زمینه را با دقت آماده کنید.
در نهایت، برای تمیز کردن و استایل کردن محصول وقت بگذارید. پس از همه، این قهرمان عکس است! هر زمانی که برای آماده سازی صرف می شود، زمانی است که در روتوش و پس پردازش صرفه جویی می کنید.
5. کنترل نور را در دست بگیرید

تصویر سمت چپ دارای نور مستقیم خورشید از یک پنجره است. تصویر سمت راست از دیفیوزر استفاده کرده است.
عکاسان حرفهای محصولات اغلب از انواع تجهیزات نورپردازی استودیویی استفاده میکنند، اما بهعنوان عکاسی از محصولات گوشیهای هوشمند، این واقعاً یک گزینه نیست. شما نمی توانید استروب ها را با گوشی هوشمند همگام سازی کنید با این حال می توانید نور را برای نتایج سطح حرفه ای کنترل و دستکاری کنید، بنابراین توصیه می کنم برای یادگیری نحوه کار با نور وقت بگذارید.
اگر می خواهید از نور طبیعی استفاده کنید، بسته به آب و هوا، زمان روز و جهت نور، نتایج متفاوتی دریافت خواهید کرد. برای مثال، اگر سوژه خود را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید، سایههای قویتری خواهید داشت، در حالی که عکاسی در سایه یا در یک روز ابری جلوهای نرمتر و یکنواختتر میدهد. انواع مختلف نور را آزمایش کنید، و به زودی متوجه خواهید شد که چه چیزی را دوست دارید و چه چیزی را دوست ندارید.
انتخاب دیگر استفاده از لامپ های روشنایی پیوسته است. میتوانید از چراغهای الایدی که بهطور خاص برای عکاسی و فیلمبرداری طراحی شدهاند استفاده کنید، یا میتوانید به سادگی از چراغ قوه یا چراغ رومیزی استفاده کنید. کدام بهتر است؟ نورهای مخصوص عکاسی بیشترین کنترل را در اختیار شما قرار می دهند، اما واقعاً بستگی به توانایی شما و نتیجه ای که می خواهید دارد. چه استفاده از نور طبیعی یا مصنوعی را انتخاب کنید، باید از اصلاح کننده های نور استفاده کنید تا کنترل بیشتری بر نور خود داشته باشید. سافتباکسها و دیفیوزرها به شما این امکان را میدهند که نور سخت را نرم کنید و میتوانید از بازتابندهها برای بازتاب نور و پر کردن سایههای طرف مقابل محصول استفاده کنید. در واقع، کار با اصلاحکنندهها بسیار سرگرمکننده است، بنابراین توصیه میکنم چند تا بخرید یا بسازید، سپس ببینید چه چیزی میتوانید ایجاد کنید.
6. بهترین نسبت تصویر را انتخاب کنید
آیا میدانستید که اکثر برنامههای دوربین به شما اجازه میدهند تا قبل از گرفتن عکس، نسبتهای متفاوتی را انتخاب کنید؟ این درست است، و این یک راه عالی برای ایجاد تصاویر قدرتمندتر است. می بینید، نسبت های مختلف برای ترکیب بندی های مختلف به خوبی کار می کنند، بنابراین با انتخاب مناسب، می توانید تأثیر عکس های محصول خود را افزایش دهید. بهعلاوه، برخی از وبسایتها الزامات نسبت تصویر خاصی دارند، به این معنی که مگر اینکه با نسبت تصویر خاصی در ذهن داشته باشید برش زیادی انجام میدهید.
بنابراین قبل از شروع تصویربرداری، الزامات نمایش تصویر خود را بررسی کنید. به عنوان مثال، تصاویر محصول Shopify دارای نسبت تصویر 1:1 هستند، اما تصویر بنر 16:9 است بنابراین ممکن است بخواهید بیشتر تصاویر خود را با استفاده از نسبت 1:1 بگیرید، سپس چند عکس ویژه در 16 انجام دهید: و در اینستاگرام بهترین فرمت پست 1:1 است، اما اگر می خواهید آن را در استوری های خود به اشتراک بگذارید، بهتر است از 9:16 استفاده کنید.
اگر مطمئن نیستید از کدام نسبت تصویر استفاده کنید، توصیه میکنم فضای کافی را در اطراف سوژه اصلی بگذارید تا بتوانید بعداً برش دهید. به خاطر داشته باشید که از این طریق پیکسل ها را از دست خواهید داد، بنابراین اگر وضوح کافی ندارید، عکس نهایی ممکن است کمی خشن به نظر برسد. به همین دلیل است که همیشه بهتر است نسبت تصویر را از قبل درست کنید!
7. با فرمت RAW عکس بگیرید
این روزها، بسیاری از گوشیهای هوشمند فرمتهای فایل RAW را ارائه میکنند و اگر نمیتوانید گزینه RAW را در برنامه دوربین اصلی خود پیدا کنید، همیشه میتوانید یک برنامه شخص ثالث که از آن پشتیبانی میکند دانلود کنید. برخی از برنامههای خوب رایگان که از RAW پشتیبانی میکنند، Lightroom Mobile، ProShot و ON1 Photo RAW هستند. اما چه چیزی RAW را بسیار خاص می کند؟
یک فایل RAW اطلاعات بیشتری نسبت به JPEG یا HEIF دارد. RAW ها فشرده نیستند، به این معنی که تمام داده ها از لحظه ضبط را در خود دارند. بنابراین، عکسهای RAW انعطافپذیری بیشتری را در هنگام ویرایش به شما میدهند: میتوانید سایههای کم نور و نوردهی بیش از حد را بازیابی کنید، تنظیمات رنگی قابلتوجهی انجام دهید و تصحیح رنگ بسیار مورد نیاز را انجام دهید. در نهایت باید عکسهای RAW خود را برای قرار گرفتن در حالت آنلاین به JPEG تبدیل کنید، زیرا مرورگرها نمیتوانند تصاویر RAW را نمایش دهند، اما کیفیت بهبود یافته ارزش زحمت را دارد.
8. از برنامه های ویرایش استفاده کنید
چه دوست داشته باشید چه نخواهید، پس پردازش بخشی ضروری از فرآیند عکاسی محصول است. تقریباً هر عکاس حرفه ای محصول تلفن هوشمند یا غیره تصاویر خود را ویرایش می کند، به این معنی که شما نیز باید تصاویر خود را ویرایش کنید. گردش کار ویرایش شما نباید پیچیده باشد. میتوانید تنظیمات اولیه مانند افزایش کنتراست، تغییر نوردهی و کمی شفافسازی را انجام دهید. از طرف دیگر، میتوانید ویرایشهای پیچیدهتری مانند کامپوزیتهای HDR، پشتهبندی فوکوس و حتی نوردهیهای متعدد را انجام دهید.
مهم نیست که چه گردش کار ویرایشی را دنبال می کنید، یک چیز واضح است: استفاده از برنامه ویرایش عکس مناسب می تواند کار شما را ساده کند و در وقت شما صرفه جویی کند. خوشبختانه، برخی از برنامه های ویرایش رایگان عالی وجود دارد. Snapseed، نسخه پایه لایت روم، یا نسخه پایه VSCO همه کار خوبی انجام می دهند و شما هیچ هزینه ای برای اصول اولیه نخواهید پرداخت. گفته میشود، اگر میخواهید عکاسی از محصولات گوشیهای هوشمند را به صورت حرفهای انجام دهید، ممکن است بخواهید روی برنامههای پریمیوم یا حتی برنامههای تخصصی سرمایهگذاری کنید.
عکاسی محصول گوشی هوشمند: کلمات پایانی
امیدواریم اکنون احساس آمادگی و اطمینان بیشتری برای عکاسی محصول بعدی گوشی هوشمند خود داشته باشید! فقط نکاتی را که در بالا به اشتراک گذاشتهام به خاطر بسپارید، خوبی انجام خواهید داد.