اخبار و مقالات

سونی از a9 III رونمایی کرد: اولین دوربین فول‌فریم جهان با شاتر جهانی

sony announces a9 iii world s first full frame global shutter camera 3

سونی از دوربین Alpha 9 Mark III رونمایی کرد که اولین دوربین فول فریم جهان با شاتر جهانی است. این دوربین می‌تواند با سرعت 120 فریم در ثانیه بدون قطع تصویر و با حداکثر سرعت شاتر 1/80,000 ثانیه عکاسی کند.

این دوربین فول فریم با سنسور 24.6 مگاپیکسلی، عملکرد ISO و محدوده دینامیکی را بدون کاهش به ارمغان می‌آورد. با این حال، پایه ISO دوربین 250 است که نشان می‌دهد محدوده دینامیکی آن در این تنظیم حساسیت با دوربین‌های موجود قابل مقایسه است. شاتر جهانی این دوربین امکان ثبت عکس‌هایی با صفر اعوجاج حرکت را فراهم می‌کند. این دوربین همچنین دارای لرزشگیر تصویر داخل بدنه با قدرت 8EV است.

سونی دوربین Alpha 9 Mark III را با پردازنده‌های جدید Bionz XR معرفی کرد. این پردازنده‌ها هشت برابر قدرت پردازش بیشتری نسبت به پردازنده‌های a9 II دارند.

دوربین a9 Mark III می‌تواند با سرعت 120 فریم در ثانیه و با انجام محاسبات فوکوس خودکار بین هر عکس، عکس‌برداری کند. این دوربین می‌تواند برای 1.6 ثانیه فایل‌های خام 14 بیتی را با سرعت 6 گیگابایت بر ثانیه ضبط کند و در این مدت 192 فریم ثبت کند.

این دوربین همچنین می‌تواند تا 1 ثانیه پیش‌بافر کند و 120 فریم پیش‌ضبط ارائه دهد. دکمه سفارشی «Speed Boost» نیز در این دوربین وجود دارد که قابلیت تغییر سریع سرعت به 120 فریم در ثانیه را فراهم می‌کند.

سونی لیستی از لنزهایی را منتشر کرده است که می‌توانند با سرعت 120 فریم در ثانیه و با AE کامل و AF در حالت AF-C عکاسی کنند.

sony announces a9 iii world s first full frame global shutter camera 2

سنسورهای CMOS با شاتر جهانی می‌توانند در یک لحظه تمام نورهای یک صحنه را ثبت کنند، اما محدوده دینامیکی کمتری نسبت به سنسورهای اسکن مترقی دارند. فناوری CMOS Stacked این مشکل را با قرار دادن دیودهای نوری و مدارهای خواندن در لایه‌های جداگانه برطرف می‌کند. این امر باعث می‌شود که سنسورهای CMOS Stacked محدوده دینامیکی بیشتری داشته باشند و برای عکاسی در شرایط نوری مختلف مناسب باشند.

سونی جزئیاتی در مورد سنسور a9 III ارائه نمی‌دهد، اما به نظر می‌رسد یک طراحی دو لایه است. این ممکن است دلیل ISO پایه پایین‌تر، 250، باشد که محدوده دینامیکی را کاهش می‌دهد. سونی برای a9 III عدد DR ارائه نمی‌دهد.

a9 III بر خلاف a9 اصلی، قابلیت عکاسی در S-Log3 را دارد. این حالت با افزایش ISO پایه به 3 استاپ تا 2000، محدوده دینامیکی دوربین را افزایش می‌دهد.

شاتر جهانی a9 III امکان همگام‌سازی با فلاش تا سرعت 1/80000 ثانیه را فراهم می‌کند. این امر نیاز به استفاده از فلاش‌های سرعت بالای شخص ثالث را از بین می‌برد. همچنین به این معنی است که هیچ خطری از ایجاد باند از نورهای مصنوعی وجود ندارد.

a9 III همچنین دارای یک حالت «ضد سوسو زدن» است که شاتر را با نقطه روشن در چرخه نور همگام می‌کند تا از نوردهی ناسازگار جلوگیری کند.

دوربین a9 III سونی یک دوربین بدون آینه فول فریم پیشرفته است که برای عکاسان و فیلم‌برداران حرفه‌ای طراحی شده است. این دوربین دارای قابلیت‌های فوکوس خودکار، فیلم‌برداری و عکاسی فوق‌العاده است که آن را به گزینه‌ای عالی برای ثبت تصاویر و ویدیوهای خیره‌کننده در شرایط نوری مختلف تبدیل می‌کند.

a9 III از قابلیت‌های فوکوس خودکار پیشرفته‌ای برخوردار است که امکان فوکوس دقیق را حتی در نور کم تا -5EV فراهم می‌کند. این دوربین دارای 759 نقطه فوکوس تشخیص فاز است که 92 درصد از سطح سنسور را پوشش می‌دهند. نقاط AF کوچکتر و حالت‌های تشخیص سوژه سونی نیز به آن امکان می‌دهند سوژه‌های متحرک را با دقت بیشتری ردیابی کند.

این دوربین می‌تواند فیلم‌های 4K/60p را با ضبط 6K و 4K/120p بدون کراپ ضبط کند. این دوربین شامل گزینه‌هایی مانند ضبط 10 بیتی 4:2:2، پروفایل S-Cinetone و خروجی ویدیوی خام 16 بیتی روی HDMI است که به آن امکان می‌دهد ویدئوهایی با کیفیت بالا و جزئیات دقیق ضبط کند.

sony announces a9 iii world s first full frame global shutter camera 1

a9 III دارای یک صفحه نمایش عقب 3.2 اینچی با رزولوشن 2 میلیون نقطه و قابلیت چرخش کامل و پایه شیب‌دار است. این صفحه نمایش مشابه صفحه نمایش a7R V است و شامل یک پنل LCD است که طیف‌رنگ DCI P3 را پوشش می‌دهد. منظره‌یاب OLED 9.44 میلیون نقطه‌ای با بزرگ‌نمایی 0.9x نیز برای ارائه دید واضح و روشن از صحنه ارائه شده است.

سونی برای بهبود ارگونومی دوربین، دکمه شاتر را تغییر مکان داده و همچنین یک دکمه عملکرد پنجم را به جلوی دوربین اضافه کرده است. این تغییرات به کاربران امکان می‌دهد به راحتی دوربین را در دست بگیرند و عملکردهای مورد نیاز خود را سریع‌تر انجام دهند.

ارگونومی گریپ باتری نیز بازطراحی شده است و عملکرد باتری با 15 درصد افزایش یافته است. این دوربین اکنون می‌تواند با دو باتری NP-FZ100 تا 710 عکس را با استفاده از شاتر الکترونیکی یا 660 عکس را با استفاده از شاتر مکانیکی ضبط کند.

sony announces a9 iii world s first full frame global shutter camera 3

دوربین a9 III از بهار 2024 با قیمت حدودی 5999 دلار به بازار عرضه خواهد شد.

شاتر جهانی چیست؟

شاتر جهانی یک روش برای پایان دادن به نوردهی است که در آن تمام داده‌های تصویر به طور همزمان ثبت می‌شوند. این روش برخلاف اکثر سیستم‌های شاتر موجود (الکترونیکی و مکانیکی) است که به تدریج باز و بسته می‌شوند تا کل سنسور نور را دریافت کند.

سیستم شاتر جهانی دارای مزایای متعددی است که مهم‌ترین آن‌ها حذف اثر اعوجاج شاتر غلتکی است که اغلب در ویدئو و با شاترهای الکترونیکی کند (Progressive) دیده می‌شود.

یکی از مزایای مهم شاتر جهانی این است که می‌تواند با فلاش در تمام سرعت‌های شاتر همگام شود. با شاتر جهانی، مدت زمان پالس فلاش است که محدودیت محسوب می‌شود، نه مدت زمان بسته شدن شاتر. این بدان معناست که می‌توانید از فلاش در تمام شرایط نوری، حتی در نور شدید روز، استفاده کنید. سونی می‌گوید a9 III می‌تواند در تمام سرعت‌های شاتر (تا 1/80،000 ثانیه) همگام‌سازی کند.

شاتر جهانی همچنین از ایجاد خطوط و نوارهای مزاحم در تصاویر تحت نورهای سوسوزن جلوگیری می‌کند. این خطوط و نوارها می‌توانند در تصاویر گرفته شده در زیر نورهای LED یا فلورسنت ایجاد شوند. با شاتر جهانی، تمام داده‌های تصویر به طور همزمان ثبت می‌شوند، بنابراین شما قسمت‌های مختلف چرخه سوسو زدن نور را در قسمت‌های مختلف تصویر نمی‌گیرید.

این به‌روزرسانی همچنین شامل به‌روزرسانی‌های سیستم عامل برای دوربین‌های a7S III و a1 خواهد بود که ویژگی‌هایی مانند جبران نفس کشیدن (breathing compensation) را به آن‌ها اضافه می‌کند. a7S III همچنین قابلیت ضبط DCI 4K را به دست خواهد آورد. سونی اعلام کرد که یک به‌روزرسانی سیستم عامل برای a9 III نیز وجود خواهد داشت که امکان عکاسی مداوم با سرعت شاتر تا 1/80،000 ثانیه را فراهم می‌کند.

همچنین گفته می‌شود که به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل برای دوربین‌های a7S III و a1 معرفی خواهد شد که ویژگی‌هایی مانند breathing compensation را به آن‌ها اضافه می‌کند. a7S III همچنین قابلیت ضبط DCI 4K را به دست خواهد آورد. سونی می‌گوید به‌روزرسانی سیستم‌عامل برای a9 III نیز وجود خواهد داشت که امکان عکاسی مداوم با سرعت شاتر تا 1/80،000 ثانیه را فراهم می‌کند.

هر سه دوربین همچنین از متادیتای تأیید اعتبار C2PA پشتیبانی خواهند کرد. C2PA یک استاندارد جدید برای تأیید اعتبار محتوا است که توسط Content Authentication Initiative و Project Origin Initiative توسعه یافته است.

sony announces a9 iii world s first full frame global shutter camera 5

همچنین سونی لنز FE 300mm F2.8 GM OSS را معرفی کرده است. این لنز سبک‌ترین لنز تله‌فوتوی f/2.8 در کلاس خود است. وزن آن 1470 گرم است که با وزن لنز 70-200mm F2.8 GM یکسان است. این لنز به‌طور خاص برای متعادل شدن با دوربین‌های فول‌فریم سونی طراحی شده است.

sony announces a9 iii world s first full frame global shutter camera 4

لنز 300mm F2.8 GM OSS دارای دو موتور خطی XD است تا بتواند به اندازه کافی سریع برای کار با a9 III فوکوس کند.

قیمت لنز 300mm F2.8 نیز 5999 دلار و در بهار 2024 به بازار عرضه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *