اخبار و مقالات, اخبار دوربین دیجیتال

Sony a9 III: هر آنچه که باید در مورد این دوربین بدانید

sony a9 iii controls

سونی a9 III: پیشرفته ترین دوربین بدون آینه فول فریم با شاتر جهانی

سونی a9 III جدیدترین دوربین از سری دوربین‌های پرسرعت سونی است که با فناوری Stacked CMOS تحولی در بازار دوربین‌های بدون آینه ایجاد کرد. این مدل اولین دوربین بدون آینه فول فریم با شاتر جهانی واقعی است که در آن همه پیکسل‌ها به طور همزمان خوانده می‌شوند.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که a9 III نیازی به شاتر مکانیکی ندارد، زیرا سنسور می‌تواند تمام کارهایی را که یک شاتر مکانیکی می‌تواند انجام دهد و حتی بیشتر از آن را انجام دهد. این ویژگی، پایه و اساس بسیاری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد a9 III است که آن را از سایر دوربین‌های ورزشی متمایز می‌کند.

sony a9 iii sensor

شاتر جهانی: بدون اعوجاج، 120 فریم بر ثانیه

مزیت اصلی شاتر جهانی این است که سوژه‌های سریع را بدون اعوجاج ثبت می‌کند. این امر هم برای عکس‌های ثابت و هم برای فیلمبرداری صدق می‌کند، بنابراین a9 III می‌تواند از سوژه‌های بسیار سریع در حال حرکت بدون اعوجاج عمودی عکاسی کند.

این ویژگی برای دوربینی که می‌تواند با سرعت 120 فریم بر ثانیه عکاسی کند و برای ثبت لحظات سریع و اکشن، طراحی شده است. اگر دوربینی بتواند لحظات سریع حرکت را ثبت کند، اما آن حرکت را به درستی نشان ندهد، کارایی آن در ثبت لحظات سریع و هیجان‌انگیز کاهش می‌یابد.

سونی به وضوح تشخیص می‌دهد که 120 فریم در ثانیه برای اکثر عکاسی‌ها حالت مناسبی نیست. بنابراین، یک گزینه دکمه سفارشی اضافه کرده است که به شما امکان می‌دهد تا زمانی که دکمه نگه داشته شده است، عکسبرداری 120 فریم در ثانیه را فعال کنید. این کار به شما امکان می‌دهد عکس‌های متوالی سریع خود را فقط در لحظات خاص متمرکز کنید. سرعت عکسبرداری پیاپی را می‌توان بسته به نیازهای شما برای هر چیزی از 5 فریم در ثانیه تا 120 فریم در ثانیه تنظیم کرد.

sony a9 iii battery

شاتر جهانی: همگام سازی در هر سرعتی

مزیت اصلی شاتر جهانی، همگام‌سازی فلش در هر سرعتی است. شاترهای تدریجی (چه الکترونیکی و چه مکانیکی) برای شروع یا پایان دادن به نوردهی به زمان خاصی نیاز دارند. سرعت همگام‌سازی دوربین بر اساس این زمان تعریف می‌شود. این سرعت، حداکثر زمانی است که کل سنسور می‌تواند قبل از اینکه پرده دوم فرآیند پایان دادن به نوردهی را آغاز کند، کاملاً در معرض دید قرار گیرد. برای استفاده از فلش فراتر از این سرعت، به همگام‌سازی پرسرعت نیاز است. در این حالت، فلاش برای اطمینان از نوردهی یکنواخت با سنسور که فقط تا حدی در معرض دید قرار گرفته است، پالس می‌زند.

مزیت اصلی شاتر جهانی، این است که می‌توانید با هر سرعت شاتری از فلاش استفاده کنید. شاترهای معمولی برای شروع یا پایان دادن به نوردهی به زمان خاصی نیاز دارند. این زمان، «سرعت همگام‌سازی» نامیده می‌شود. سرعت همگام‌سازی، حداکثر زمانی است که کل سنسور می‌تواند قبل از اینکه پرده دوم شاتر شروع به حرکت کند، کاملاً در معرض دید قرار گیرد. برای استفاده از فلش فراتر از این سرعت، به «همگام‌سازی پرسرعت» نیاز است. در این حالت، فلاش برای اطمینان از نوردهی یکنواخت با سنسور که فقط تا حدی در معرض دید قرار گرفته است، پالس می‌زند.

شاتر جهانی این مشکل را برطرف می‌کند. در شاتر جهانی، تمام پیکسل‌های سنسور به طور همزمان ثبت می‌شوند، بنابراین تنها چالش زمانی به وجود می‌آید که خود فلاش بیش از زمان نوردهی طول بکشد. دوربین سعی می‌کند با سرعت شاتر تا 1/80000 ثانیه همگام‌سازی کند. این توانایی استفاده از نوردهی‌های کوتاه به این معنی است که می‌توانید حتی در نور شدید نوردهی پس‌زمینه را کنترل کنید، در حالی که همچنان از فلاش برای نورپردازی سوژه خود استفاده می‌کنید.

فلاش‌های F46RM و F60RM2 سونی می‌توانند با حداکثر سرعت شاتر همگام‌سازی شوند (البته با توان کاهش یافته). اگر از سرعت شاتر کوتاه‌تر از مدت زمان فلاش خود استفاده کنید، ممکن است فلاش‌های شخص ثالث روشنایی کمتری داشته باشند. در صورت وقوع این امر، می‌توانید تأخیر کوچکی را که قبل از فلاش زدن رخ می‌دهد تنظیم کنید تا به افزایش همپوشانی بین خروجی شدت حداکثر فلاش و نوردهی کمک کنید.

sony a9 iii in hand

شاتر جهانی – بدون banding

شاتر جهانی مزایای زیادی نسبت به شاتر تدریجی دارد. یکی از این مزایا، این است که دیگر مشکل ثبت قسمت‌های مختلف یک صفحه‌نمایش LED در قسمت‌های مختلف تصویر وجود ندارد. این می‌تواند باعث ایجاد خطوط تیره و روشن متناوب (banding) شود که به خصوص هنگام استفاده از شاتر تدریجی تمام الکترونیکی مشهود است.

شاتر جهانی کل صحنه را به عنوان یک لحظه واحد در زمان ثبت می‌کند، بنابراین خطر ثبت صفحه‌نمایش LED در بخشی از راه خود از طریق تازه‌سازی وجود دارد، اما نه ثبت چندین نقطه در آن تازه‌سازی. به این ترتیب، تصویر بدون banding ثبت می‌شود.

مسئله دیگر هنگام کار در زیر نور LED، این است که نور ممکن است به صورت سوسو زن باشد. این می‌تواند باعث شود که تصاویر در حین عکاسی پیاپی، حتی در زیر نورهای سوسو زن، تاریک یا کم‌نور ثبت شوند.

a9 III دارای حالت ضد سوسو زدن است که میزان سوسو زدن نور را اندازه‌گیری می‌کند و سپس زمان گرفتن عکس‌ها را با درخشان‌ترین نقطه در چرخه‌ی سوسو زدن هم‌زمان می‌کند. به این ترتیب، تصاویر تاریک یا کم‌نور در حین عکاسی پیاپی، حتی در زیر نورهای سوسو زن، ثبت نمی‌شوند.

sony a9 iii sensor

چالش شاتر جهانی

طرح های CMOS شاتر جهانی سال هاست وجود داشته اند، اما هیچ یک از آنها به طور گسترده در دوربین های عکاسی استفاده نشده است. چالش اصلی این بوده است که مدارهای اضافی مورد نیاز برای خواندن فوری در هر پیکسل فضای زیادی را اشغال کرده اند و محدوده دینامیکی آن را محدود می کند.

a9 III از یک طرح CMOS انباشته استفاده می‌کند که امکان انتقال مدارها و فتودیود به لایه‌های جداگانه را فراهم می‌کند و برخی از این محدودیت‌ها را کاهش می‌دهد. با این حال، a9 III دارای ISO پایه 250 است که نشان می‌دهد ظرفیت ذخیره‌سازی نور پایین‌تری دارد. ظرفیت ذخیره‌سازی نور به میزان نوری که می‌تواند در یک پیکسل ذخیره شود اشاره دارد. ظرفیت ذخیره‌سازی نور پایین‌تر به این معنی است که پیکسل زودتر از طرح‌های معمولی کلیپ می‌شود و از این رو به عنوان دارای ISO پایه بالاتر رتبه‌بندی می‌شود.

اگر ISO پایه بالاتر نتیجه ظرفیت چاه کاهش یافته باشد، لزوماً تأثیر منفی بر عملکرد ISO بالا نخواهد داشت. نویز خواندن به نویز ناشی از خواندن سیگنال از سنسور اشاره دارد.

مدارهای اضافی مورد نیاز برای ارائه شاتر جهانی نیز احتمالاً به این معنی است که این یک سنسور با حساسیت دوگانه نیست، زیرا چنین طرح‌هایی نیز به پیچیدگی مدار اضافه می‌کنند. سنسور دوگانه از دو نوع فتودیود برای ثبت نور استفاده می‌کند که به بهبود عملکرد در نور کم کمک می‌کند.

مشکل دیگر این است که برای عملی کردن شاتر جهانی، نیاز به استفاده از فرآیند تولید CMOS انباشته است. در حال حاضر، ارزان‌ترین دوربین APS-C با سنسور CMOS انباشته، Fujifilm X-H2S با قیمت 2500 دلار و ارزان‌ترین فول فریم Nikon Z8 با قیمت 4000 دلار است، بنابراین انتظار نداشته باشید که این فناوری به زودی به مدل‌های متوسط ​​سرایت کند.

sony a9 iii cards

عکاسی با سرعت 120 فریم بر ثانیه

جذاب ترین مشخصه a9 III توانایی آن در عکاسی با سرعت 120 فریم بر ثانیه و پری بافر تا یک ثانیه تصاویر از قبل از فشار دادن کامل شاتر است.

می‌توانید میزان پری بافر مورد نظر خود را از 1 ثانیه تا 0.1 ثانیه با افزایش 0.1 ثانیه تنظیم کنید، سپس در مراحل 0.01 ثانیه تا 0.01 ثانیه کاهش دهید. اگر فکر می‌کنید فقط با اندکی از دست دادن شات خود را از دست می‌دهید، گزینه پری بافر 0.05 ثانیه‌ای نیز وجود دارد.

می‌توانید میزان پیش‌بافر مورد نظر خود را از 1 ثانیه تا 0.1 ثانیه با افزایش 0.1 ثانیه تنظیم کنید. اگر فکر می‌کنید فقط با اندکی از دست دادن شات خود را از دست می‌دهید، می‌توانید از گزینه پیش‌بافر 0.05 ثانیه‌ای نیز استفاده کنید.

پیش‌بافر یا پری بافر (Pre-buffering) یک ویژگی در دوربین‌های عکاسی است که به شما امکان می‌دهد قبل از فشار دادن کامل دکمه شاتر، چندین فریم را ضبط کنید. این کار برای ثبت لحظات سریع مانند حرکت حیوانات یا ورزشکاران بسیار مفید است.

اگر مایلید از چیز دیگری غیر از دکمه شاتر برای شروع فوکوس خودکار استفاده کنید، می‌توانید انتخاب کنید که آیا از این، نیمه فشار دادن شاتر یا هر دو برای شروع ضبط پری بافر استفاده کنید.

به ما گفته شده است که حتی در Raw 14 بیتی می تواند این کار را برای 1.6 ثانیه انجام دهد که به توان عملیاتی 6 گیگابایت در ثانیه نیاز دارد.

قابل توجه است که این بسیار فراتر از حداکثر سرعت نوشتن کارت‌های CFexpress Type A است که توسط دوربین استفاده می‌شود، بنابراین به وضوح یک بافر بزرگ در داخل دوربین وجود دارد. همه حالت‌ها با هر دو کارت CFexpress و SD در دسترس هستند، با انواع کارت‌های مختلف، تأثیرگذاری بر مدت زمانی که بافر برای پاک شدن نیاز دارد.

به نظر می‌رسد که اگر سونی از کارت‌های رایج‌تر CFexpress Type B استفاده کرده بود که دو برابر کانال‌های خواندن/نوشتن کارت‌های Type A را دارند، دوربین می‌توانست بافر خود را دو برابر سریع‌تر پاک کند.

sony a9 iii ports

فیلمبرداری بدون اعوجاج

a9 III می تواند بدون کراپ با سرعت 120p فیلمبرداری 4K انجام دهد. این دوربین دارای پیکسل های کافی برای ضبط 8K نیست، اما برای فیلمبرداری 60p یا کندتر از همه 6000 پیکسل افقی استفاده می کند.

مانند عکاسی، هیچ اعوجاج یا مشکل بندینگ (banding) شاتر در a9 III وجود نخواهد داشت، که آن را برای فیلمبرداری از صحنه هایی با حرکت زیاد ایده آل می کند. همانطور که در مدل های اخیر سونی، می تواند فیلمبرداری 10 بیتی را با زیرنمونه گیری رنگ تا 4:2:2 ضبط کند.

banding یک مشکل تصویری است که در آن سطوح رنگی به صورت نوارهایی یا سطوحی با رنگ یکنواخت ظاهر می شوند. این مشکل معمولاً در مناطقی با تغییرات ناگهانی در شدت نور ظاهر می شود، مانند آسمان آبی یا سایه های عمیق.

به زبان ساده، banding زمانی اتفاق می افتد که دوربین نتواند جزئیات کافی را در یک ناحیه از تصویر ثبت کند. این امر می تواند به دلیل عوامل مختلفی مانند عدم وضوح کافی، دامنه دینامیکی محدود یا استفاده از فرمت فشرده سازی تصویر ایجاد شود.

برخلاف مدل های موجود a9، Mark III ضبط S-Log3 را ارائه می دهد. همانطور که معمولاً، منحنی تون S-Log3، که برای پذیرش سه توقف اضافی از ضبط هایلایت در مقایسه با حالت های رنگ استاندارد طراحی شده است، به معنای افزایش 3EV ایزوی پایه از 250 به 2000 است. a9 III همچنین حالت رنگ جذاب S-Cinetone (ایزوی پایه 320) را ارائه می دهد.

sony a9 iii ergonomics

بهبود ارگونومی

ارگونومی مدت‌هاست که یکی از حوزه‌های انتقاد از سونی بوده است، اما این شرکت به طور کلی در هر نسل بهبودهایی می‌کند. a9 III این الگو را با یک دستگیره بازسازی شده قابل توجه ادامه می دهد. یک برآمدگی برجسته‌تر در قسمت بالای دوربین و یک دستگیره وجود دارد که یک حالت دستی کمی خمیده را تشویق می‌کند و انگشت شما را به سمت دکمه شاتر فشار می‌دهد. دو دکمه سفارشی پشت شاتر رهاسازی اکنون برجسته شده اند و دسترسی به آنها را آسان تر می کند.

ما از دوربین با لنز جدید 300mm F2.8 و سایر لنزهای بزرگ برای چند ساعت استفاده کردیم و متوجه شدیم که راحت ترین دوربین سونی تاکنون است.

ارگونومی سونی به‌ویژه مورد انتقاد قرار گرفته است، اما این شرکت به طور کلی در هر نسل بهبودهایی ایجاد می کند. a9 III با یک گریپ بازسازی شده، ارگونومی خود را بهبود بخشیده است. یک برآمدگی برجسته‌تر در قسمت بالای دوربین و یک گریپ جدید وجود دارد که نگه‌داشتن دوربین را راحت‌تر می‌کند. دو دکمه سفارشی پشت شاتر اکنون برجسته‌تر هستند و دسترسی به آنها راحت‌تر شده است.

با استفاده از دوربین با لنز 300mm F2.8 و سایر لنزهای بزرگ، متوجه شدیم که راحت‌ترین دوربین سونی تاکنون است.

sony a9 iii screen

منظره‌یاب الکترونیکی (EVF) و صفحه نمایش عقب

a9 III از منظره یاب 9.44 میلیون نقطه سونی a7R V استفاده می کند که بزرگنمایی 0.9x را ارائه می دهد. صفحه نمایش در حالت پیش‌فرض با سرعت 120 فریم بر ثانیه تازه‌سازی می‌شود. همچنین می‌توانید صفحه نمایش را با سرعت 240 فریم بر ثانیه تازه‌سازی کنید، اما در این حالت، وضوح کاهش می‌یابد.

جالب است که از آنجایی که صفحه نمایش و منظره یاب به‌صورت تدریجی تازه‌سازی می‌شوند، ممکن است در برخی شرایط شدید، اعوجاج شاتر را مشاهده کنید. اگر فریم‌های جداگانه را بررسی کنید، عمودی‌ها صاف هستند. فقط سرعت تازه‌سازی صفحه نمایش‌ها (به ویژه صفحه نمایش عقب) باعث می‌شود که اعوجاج جزئی را مشاهده کنید.

sony a9 iii top plate

فوکوس خودکار پیشرفته

همانطور که انتظار می‌رود، a9 III شامل تمام حالت‌های AF تشخیص سوژه است که سونی در سال‌های اخیر توسعه داده است. این بدان معنی است که توانایی تشخیص انسان، حیوان و پرنده، فقط حیوان، فقط پرنده، حشرات، ماشین و قطار و هواپیما را دارد. شما می‌توانید محدود کنید که کدام یک از این حالت‌ها در دسترس است، همانطور که می‌توانید دوربین را به نشان دادن حالت‌های ناحیه فوکوس خودکار که دوست دارید استفاده کنید محدود کنید، و می‌توانید انتخاب کنید که آیا دوربین سوژه‌های تشخیص داده شده را که در صحنه پیدا کرده برجسته کند.

استفاده از آخرین پردازنده‌های Bionz XR و یک تراشه اختصاصی برای اجرای الگوریتم‌های پیچیده مبتنی بر یادگیری ماشینی به این معنی است که a9 III باید در زمینه ردیابی سوژه عملکرد بهتری نسبت به a1 داشته باشد. سونی می‌گوید که a9 III می‌تواند سوژه‌ها را زمانی که نصف اندازه آنها در فریم مورد نیاز a9 II است، تشخیص دهد.

سونی همچنین می‌گوید که از آنجایی که a9 III چنین به‌روزرسانی‌های مکرر اطلاعات را در اختیار پردازنده قرار می‌دهد، مؤثرترین نمونه از ردیابی AF تشخیص سوژه آن تاکنون است.

sony a9 iii battery grip

گریپ باتری

همانطور که انتظار می‌رود، سونی برای a9 III، یک دوربین ورزشی حرفه‌ای، یک گریپ باتری ارائه می‌دهد. VG-C5 باتری موجود در بدنه دوربین را جایگزین می‌کند و فضای کافی برای دو باتری NP-FZ100 دارد. این گریپ کنترل‌های اصلی دوربین را به صورت عمودی در اختیار قرار می‌دهد، از جمله دکمه دوم C5 که در بوسیه انگشت وسط براحتی قابل دسترس است.

دو دکمه چرخشی روی قسمت پشتی دستگاه وجود دارد، با دکمه‌های AF-On و AEL و یک جوی استیک AF، همه با همان چیدمان و موقعیت نسبی یکدیگر روی بدنه دوربین. سونی می‌گوید دو باتری به عنوان یک واحد واحد در نظر گرفته می‌شوند و به طور همزمان استفاده می‌شوند، نه باتری‌های جداگانه‌ای که به نوبت تخلیه می‌شوند. این امر به گفته سونی به این شرکت اجازه داده است 15 درصد استقامت اضافی از گریپ استخراج کند.

sony a9 iii handling

کلام نهایی

a9 III یک شاهکار مهندسی است که با استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری‌های موجود، دوربینی بی‌رقیب را خلق کرده است. این دوربین با شاتر جهانی بی‌نظیر خود، قادر است صحنه‌های پر از حرکت را با وضوح و دقت بی‌نظیری ثبت کند. گریپ باتری قدرتمند آن نیز، امکان عکاسی طولانی‌مدت را با حداکثر کارایی فراهم می‌کند.

a9 III، انتخابی ایده‌آل برای عکاسان حرفه‌ای و خبرنگاران ورزشی است که نیازمند دوربینی با عملکرد بالا و قابلیت اطمینان بالا هستند. این دوربین، با قابلیت‌های منحصر به فرد خود، می‌تواند لحظات ناب و تکرارنشدنی را به شکلی ماندگار ثبت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *