آموزش عکاسی دیجیتال

لنز Nifty Fifty – (چرا باید این لنز پرایم را داشته باشید!)

لنز Nifty Fifty - (چرا باید این لنز پرایم را داشته باشید!)

لنز ( Nifty Fifty ) دلایلی که حتما باید از این نوع لنز داشته باشید.

بدون شک شما قبلاً عبارت “nifty fifty” را شنیده اید و این اصطلاح برای شما به مراتب اشنا به نظر می رسد. اگر چنین است ، ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم که این یک قسمت ضروری از تجهیزات دوربین شما است.

در این مقاله ، ما توضیح می دهیم که “nifty fifty” چیست و چرا و به چه دلیل مهم است. ما همچنین تعدادی از لنزهای مورد علاقه خود “nifty fifty” را لیست خواهیم کرد. به ما اعتماد کنید ، بدون راهنمایی کسی ، شما گمراه خواهید شد.

چهار لنز دوربین مختلف روی سطح قهوه ای

لنز “Nifty Fifty” چیست؟

Nifty fifty  یک لنز سریع 50 میلی متری است. قسمت “خوب” از دیافراگم بسیار وسیع ، زیر f/1.8 ناشی می شود. “پنجاه” به فاصله کانونی اشاره دارد.

یک لنز سریع 50 میلی متری نزدیک ترین لنز است که می توانید به چشم انسان برساند. این به معنای مقادیر کم ت و تحریف و میدان دید مشابه است.

این لنزها جزو ارزان ترین لنز ها هستند. آنها همچنین از پلاستیک ساخته شده اند تا فلز.

Canon EF 50mm f/1.8 STM یا Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.8G نمونه های کاملی از “nifty fifty” هستند.

نمای نزدیک دستان مردی که یک دوربین DSLR فول فریم Canon مجهز به دوربین 50 میلی‌متری Nifty Fifty در دست دارد.

چرا لنزهای “Nifty Fifty” مهم هستند؟

اکنون که می دانیم لنز “nifty fifty” سازنده چه چیزی را است ، بیایید ببینیم چه چیزی باعث عالی بودن ان می شود.

هنگامی که صحنه ای را می بینید که می خواهید ثبت کنید ، 50 میلی متر آن را تا حد ممکن شبیه به دید شما می کند. استفاده از لنزهای عریض تر یا تله ، نمای متفاوتی را برای شما به ارمغان می آورد و بیشتر یا کمتر از 50 میلیمتر در کادر قرار می گیرد.

مطلب پیشنهادی:  عکاسی از محصول با موبایل: چگونه با گوشی بهترین عکس‌ها را بگیریم

عمق میدان کم

Nifty fifty لنزی است که دارای مقادیر دیافراگم گسترده ای هستند که از f/1.8 تا f/1.2 متغیر است. دیافراگم به عنوان عنصری از مثلث نوردهی ، اهمیت زیادی در عکاسی شما دارد. هرچه دیافراگم گسترده تر باشد ، تصویر روشن تر است.

جدا از نوردهی ، دیافراگم بر عمق میدان نیز تأثیر می گذارد. عمق میدان با ترکیب فاصله کانونی و مقدار دیافراگم لنز ایجاد می شود. معمولاً اعداد اول 50 میلی متری عمق میدان کمی دارند زیرا دارای دیافراگم وسیع هستند.

برای عکاسی از موسیقی زنده یا رویدادهای داخلی ، عمق کم میدان نیز باعث ایجاد جلوه بوکه (bokeh) می شود.

دست مردی که لنز Canon EF 50mm nifty fifty را در دست گرفته است

آن‌ها خیلی گران قیمت نیستند

اکثر این لنزها مقرون به صرفه هستند. Canon EF 50mm f/1.8 STM یکی از ارزان ترین ، لنزهای اصلی فوکوس خودکار است که می توانید خریداری کنید.

با توجه به قیمت ، این لنز می توان گفت که مقرون به صرفه ترین لنز اصلی است. با این حال ، به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات داشتن لنزهای اصلی با فاصله کانونی متفاوت می تواند به همان اندازه بزرگنمایی محدوده سفر هزینه داشته باشد.

به عنوان مثال ، آخرین لنز تله 24-70 f/2.8 نیکون حدود هفت برابر 50mm f/1.8 prime قیمت دارد. اگر به محدوده فاصله کانونی در این لنز زوم نگاهی بیندازید ، بدست آوردن آن به جای بسیاری از پریم های مختلف از نظر اقتصادی منطقی تر است.

در نهایت ، همه چیز به ترجیح و بودجه عکاس بستگی دارد.

انعکاس تصویر زنی که از دوربین DSLR در صندلی عقب ماشین استفاده می کند و از طریق آینه عکس میگیرد

کوچکتر و سبک تر

ارگونومی برای عکاسان ضروری است. این امر بسیار مهم میشود که هر چقدر وسایل خود را بیشتر حمل کنید در نتیجه بیشتر تنظیمات دوربین دستتان می اید .

مطلب پیشنهادی:  رازهای عکاسی پرتره‌های ماندگار

یک لنز زوم می تواند به دلیل موتورها و شیشه های اضافی سنگین باشد. لنزهای زاویه باز نیز شیشه سنگین زیادی در خود دارند. آنها همچنین آسیب پذیرتر هستند.

لنز “nifty fifty” به گونه ای ساخته شده است که به راحتی قابل حمل و سبک است. بسیار راحت تر از لنزهای بزرگتر در کیف دوربین شما جا می شود.

دو پمپ ایستگاه سبز گرفته شده با لنز 50 میلی متر ”nifty fifty"

دو پمپ ایستگاه سبز گرفته شده با لنز 50 میلی متر ”nifty fifty”

چشم عکاسی خود را تقویت کنید

عکاسان همیشه به دنبال این هستند که در عکاسی از سوژه های خود بهتر عمل کنند. “nifty fifty” برای این عالی است. از آنجایی که یک لنز اصلی است و نه زوم ، برای نزدیک یا دورتر شدن از سوژه خود باید حرکت کنید. در اینجا تقلبی وجود ندارد. شما باید حرکت کنید. هر بار که این کار را انجام می دهید ، در مورد قاب بندی ، فاصله و تصویر قابل اجرا اطلاعات بیشتری کسب می کنید.

زمان بیشتری را صرف فکر کردن در مورد هر عکس می کنید. همچنین به شما این امکان را می دهد که با پیاده روی عکس ها را مجدداً تنظیم کنید.

یک لنز پرایم 50 میلی متری که درون سنگ ها و شاخه ها قرار گرفته است

تطبیق پذیری و همه کاره بودن ان

یک لنز واید برای عکاسی از منظره مناسب است اما برای کلوزآپ یا طبیعت بی نظیر مناسب نیست. زاویه های عریض دارای تحریف بیشتر لنزها هستند و در صورت استفاده در فاصله نزدیک جلوه های عجیبی ایجاد می کنند.

یک لنز تله برای عکاسی پرتره یا بسته عکس مناسب است اما برای عکاسی خیابانی عالی نیست. لنزهای تله بسیار زیاد هستند و توجه افراد را به خود جلب می کنند.

با این حال ، یک دستگاه 50 میلی متری “nifty fifty” یک همه کاره عالی است. می توانید از آن برای منظره ، پرتره و عکاسی خیابانی استفاده کنید.

پیرمردی که تنها نشسته و بیرون رستوران مشغول خوردن است

بهترین لنزهای Nifty Fifty کدام هستند؟

خواه از DSLR یا از سیستم بدون آینه استفاده می کنید ، لنزهای 50 میلی متری برای انتخاب وجود دارد. برای دوربین های DSLR ، توصیه های ما Canon EF 50mm f/1.8 STM یا Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.8G است. این لنزها ارزان و شاد هستند ، با دیافراگم گسترده برای عمق میدان و کیفیت عالی.

مطلب پیشنهادی:  روش عکس گرفتن با دوربین عکاسی

اگر به دنبال لنزهای 50 میلیمتری سریعتر و با کیفیت تر هستید ، Canon EF 50mm f/1.4 USM و Nikon AF-S 50mm f/1.4G انتخابهای فوق العاده ای هستند. ما f/1.8 را روی f/1.4 و f/1.2 توصیه می کنیم زیرا ارزان تر است و اگرچه تفاوت کمی در عمق میدان وجود دارد ، اما تأثیرات ناچیز است.

ما Canon RF و Nikon Z fifties را برای دوربین های بدون آینه توصیه می کنیم: Canon RF 50mm  f/1.2L USM Nikon Z 50mm f/1.8 S.  با انتخاب کردن این لنزها جایی برای اشتباه باقی نمیگذاریدFujifilm 35mm f2 R WR ، Sony 50mm f1.8 FE یا Olympus 25mm. f1.8 یا. Fujifilm 35mm ، هنگامی که روی سنسور های کراپ4X-Tیا X-T3 استفاده می شود ، فاصله کانونی معادل 53 میلی متر را به شما می دهد.

سونی 50 میلی متری با سونی فول فریم A7R IV به خوبی کار می کند و با دیافراگم دایره ای 7 تیغه جلوه های بوکه زیبایی به شما می دهد.

Olympus 25mm به یک لنز معادل 50mm تبدیل می شود ، زیرا Olympus OM-D E-M10 Mark II بر روی چهار سوم سنسور برش کار می کند.

کلام آخر

گرفتن یک لنز “nifty fifty” به عنوان اولین لنز اصلی مزایای زیادی دارد. فاصله کانونی 50 میلی متری برای چندین طیف عکاسی متنوع است. همچنین دارای دیافراگم سریع و فوکوس خودکار دقیق در عین مقرون به صرفه بودن است.

آیا از “nifty fifty” برای پرتره استفاده می کنید؟ برای اطلاع از سریعترین راه برای راه اندازی یک کسب و کار بسیار سودآور عکاسی پرتره ، دوره سودآوری از پرتره ها را بررسی کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *