ترکیب بندی در عکاسی و هر آنچه که باید درباره ی آن بدانید

ترکیب-بندی-در-عکاسی

سخن آغازی

ترکیب بندی در عکاسی یا کمپوزیسیون، در واقع به معنای این است که تمامی اجزای یک اثر منظم و با رعایت اصول باشند. امروزه هنرمندان برای ایجاد تناسب و نظم در بخش های مختلف اثر خود به مسئله ی ترکیب بندی توجه ویژه ای دارند. برای مثال در یک اثر معماری، شعر، داستان، نقاشی، عکاسی و … ترکیب بندی نقش مهمی را ایفا می کند. بنابراین نیاز است به عواملی مثل تعادل، تقارن و ریتم توجه شود.

نمونه ترکیب-بندی-در-عکاسینمونه ترکیب-بندی-در-عکاسی-1
اصول ترکیب بندی در عکاسی

اگر بخواهیم در مورد اصول ترکیب بندی در عکاسی صحبت کنیم، باید بگویم شما با استفاده از اصولی مانند نسبت های طلایی، قانون دو سوم، فضای منفی، تقارن و… می توانید یک ترکیب نسبتاً ایده آل برای خود ایجاد کنید. زیرا این اصول یک سری نسبت ها و مفاهیمی هستند که باعث چشم نوازی و زیبایی بصری در اثر هنری می شوند و جلب نظر دیگران را در پی دارند. ولی این موضوع را در نظر داشته باشید که شاید این اصول از نظر یک سری از افراد زیبایی نداشته باشند، بنابراین این اصول دارای چشم نوازی نسبی هستند.

در واقع می توان گفت ترکیب بندی در عکاسی با محاسبات دقیق و توجه به اصول و قواعد معین ایجاد می شود. تا با جای دادن عناصر در فضای مورد نظر میان آن ها ارتباط و پیوند منطقی ایجاد کند. ما برای به دست آوردن یک ترکیب عالی باید با برنامه ریزی بین عناصر تصویری و منسجم کردن قسمت های مختلف با هم برای ایجاد یک ساختار با سازماندهی مناسب تلاش کنیم. اصطلاح ترکیب در تمامی رشته های هنر های تجسمی کاربرد دارد، ما نیز در ادامه سعی داریم درمورد ترکیب بندی مناسب در عکاسی صحبت کنیم.

ترکیب بندی در عکاسی

همانظور که قبل تر گفته شد ترکیب بندی در عکاسی به معنای چگونگی قرار گرفتن و ارتباط بین عناصر و سوژه های داخل کادر است. در ترکیب بندی عکاسی هارمونی رنگ، ارتباط بین فرم ها و تضاد ها و… اهمیت زیادی دارد. گاهی اوقات یک عکس جذابیت بسیار زیادی دارد و نظر افراد را به خود جلب می کند، علت این جذابیت اصول زیباشناسی این عکس می باشد. یکی از بخش ها که نقش بسیار مهمی دارد اصول ترکیب بندی است، و در تولید زیبایی اولین و مهم ترین قدم است. پس با دیجی سنتر همراه باشید و مطالب مرتبط با ترکیب بندی را فرا بگیرید.

کادر یک سوم در ترکیب بندی در عکاسی

یکی از رایج ترین روش ها برای ترکیب بندی در عکاسی استفاده از قانون یک سوم است. این قانون در عکاسی خیلی مورد استفاده قرار می گیرد و به عکاسان مبتدی این فرصت را می دهد تا عکس های مورد قبولی را تهیه کنند. این قانون نوعی ترکیب بندی است که عناصر مهم در نقاط تقاطع یک شبکه 3 در 3 یا در طول یکی از این خطوط قرار می گیرند و به این ترتیب تصویر به 9 قسمت تقسیم می شود. این ساختار یک راه مهم برای افزودن به جذابیت و زیبایی عکس است.

نکاتی کاربردی در نگه داری از دوربین که کمتر مورد توجه قرار میگیرند
خواندن

استفاده از یک سوم در ژانر های عکاسی

شما می توانید از قانون یک سوم در هر ژانری از عکاسی استفاده کنید. برای مثال اگر در یک عکس پرتره، در یکی از نقاط تقاطع چشم ها در خطوط یک سوم قرار بگیرند یک فضای نسبتاً مناسبی را ایجاد می کند. همچنین در عکاسی از یک منظره باید کادر دوربین را به گونه ای کنترل کرد که اگر درختی در آن فضا وجود دارد در نقاط طلایی قرار بگیرد و خط افق در یکی از خطوط یک سوم باشد.

اولین چیزی که در قانون یک سوم باید به خود یادآوری کنیم این است که ترکیبات در خارج از مرکز کادر می توانند به خوبی عمل کنند. اگرچه استفاده از مرکز کادر برای ترکیب بندی گاهی اوقات می تواند خیلی مفید واقع بشود و باعث گرفتن عکس های بسیار عالی بشود. اما در برخی از عکس ها استفاده از مرکز کادر خسته کننده می باشد. وقتی از قانون یک سوم استفاده کنید متوجه این موضوع می شوید که استفاده از نقاط طلایی خیلی بهتر و مفید تر از مرکز کادر است.

برای استفاده از قانون یک سوم و شبکه 3 در 3 باید از طریق تنظیمات دوربین آن را فعال کنید و سوژه هایتان را در امتداد این خطوط و تقاطع و نقاط طلایی قرار بدهید. تا با استفاده از آن ها عکس های ایده آلی تهیه کنید.

ترکیب بندی متقارن در عکاسی

یکی دیگر از مبحث های قابل بررسی ترکیب بندی در عکاسی تقارن است. تقارن از اولین ترکیب بندی هایی است که به ذهن بشر رسیده است و افراد مختلفی می توانند از آن بهره ببرند. تقارن به توازن و تعادل مشهور است و توازنی ساده به صورت قرینه ایجاد می کند. این نوع ترکیب بندی برای نشان دادن قدرت و استحکام و پایداری و اغلب در مساجد و مکان های تاریخی و معماری بکار می رود. همچنین می توان از عناصری مثل آب و آینه برای ایجاد انعکاس و تقارن بهره برد و تصاویری فوق العاده را خلق کرد.

نمونه ترکیب-بندی-در-عکاسی با نمایش عمق-2نمونه ترکیب-بندی-در-عکاسی با نمایش عمق-1

 

استفاده از پیش زمینه و عمق در ترکیب بندی در عکاسی

شما می توانید یک کادر را به سه بخش پیش زمینه، زمینه میانی و پس زمینه تقسیم کنید. پیش زمینه در واقع به فضایی که بین شما و سوژه قرار دارد گفته می شود سوژه اکثر اوقات در زمینه میانی قرار دارد و پس زمینه به هر آنچه که پشت سوژه قرار دارد گفته می شود. البته گفتنی است که عکس ها همیشه به سه بخش تقسیم نمی شوند و دارای دو بخش پیش زمینه و پس زمینه هستند. پیش زمینه باید شامل عناصر جذابی باشد تا باعث زیباتر شدن عکس شما بشود. مثل یک گل، درخت، انسان و… که فاصله کمتری با شما دارد.

آموزش تبدیل عکس بی روح به عکس شگفت انگیز توسط لایت روم
خواندن

شما برای ایجاد عمق در پیش زمینه می توانید زاویه دید خودتان را تغییر بدهید این کار را می توان با نزدیک شدن به زمین انجام داد. همچنین می توانید اشیاء نزدیک به خود را در کادر جای دهید، یا آن اشیاء را محو نشان بدهید تا عمق بیشتری ایجاد بشود.

ترکیب بندی فریم دار

منظور از ترکیب بندی فریم دار استفاده از کادری در کادر دیگر است. برای ایجاد ترکیب بندی فریم دار باید به دنبال سوژه هایی مثل پنجره، طاق، ستون، در های زیبا، شاخه های آویزان و… باشید. از این نوع ترکیب بندی می توان در ژانر های مختلف عکاسی استفاده کرد و عکس های فوق العاده ای را تهیه کرد. ترکیب بندی با استفاده از خطوط، خط در هدایت چشم و ایجاد زیبایی در تصویر نقش مهمی دارد. امروزه عکاسان و نقاشان بسیاری با استفاده از خطوط و هدایت چشم افراد اثرات هنری فوق العاده ای را خلق می کنند. از هر المانی مثل جاده ها، راه ها، دیوار ها و… که شبیه به خطوط هستند، می توان در عکس استفاده کرد و چشم افراد را به سوی سوژه اصلی کشاند.

گفتنی است که لزوماً نباید خطوط مستقیم باشند، بلکه می توان از خطوط منحنی یا به شکل S و خطوط پر پیچ و خم استفاده کرد. همچنین می توان از خطوط متقاطع برای ایجاد عمق بیشتر در یک عکس استفاده کرد. خطوط عمودی در تصویر نشانگر قدرت و استقامت هستند و انرژی را به بیننده منتقل می کنند و خطوط افقی حس آرامش و سکون را به مخاطب القا می کند. شما با استفاده از خطوط می توانید عکس های مورد قبولی تهیه کنید و از ترکیب تکنیک های دیگری مثل تقارن با خطوط شگفت زده بشوید.

الگو و پترن ها در عکاسی

الگو ها و پترن هایی که به صورت منظم در بخش های مختلفی از عکس تکرار می شوند، می توانند جذابیت بصری بسیار زیادی را به عکس بی افزایند. الگو هایی مثل کاشی کاری های مختلف و کفپوش و تزئینات دیوار ها و… یا حتی الگو های طبیعی مثل گل ها، بافت تنه درختان، کوه ها و… تأثیرات زیادی در دلنشین شدن یک ترکیب بندی دارند. کاری که نیاز به انجام آن است دقت و تیزبینی و دید خلاقانه است تا بتوانیم یک هارمونی و فضای دلنشین ایجاد کنیم.

پوشاندن کادر با سوژه

پر کردن کادر با سوژه اصلی یا اختصاص بیشترین فضا به آن و حذف عناصر اضافی از عواملی است که باعث می شود تمرکز و نظر افراد به سوژه اصلی جلب بشود و چشم افراد گمراه و دچار سردرگمی نشود. در کل راحت ترین روش رساندن مقصود و منظور یک عکس به بیننده تمرکز بیشتر روی سوژه است. گاهی عکاس قصد دارد ذهن بیینده را به چالش بکشد در اینجا این روش کمتر برای عکاسان کارساز است اما برای رساندن مستقیم منظورتان به بیننده بهترین راه پر کردن کامل کادر با سوژه ی مورد نظر است. برای درک بهتر کادربندی مقاله ی مربوط به این مبحث رو مطالعه نمایید.

عکاسی روایت داستان هاست
خواندن

نمونه اموزش ترکیب-بندی-در-عکاسی با زاویه ی عریض-2نمونه اموزش ترکیب-بندی-در-عکاسی با زاویه ی عریض-1

فضای منفی در ترکیب بندی در عکاسی

گفتیم که پر کردن کادر با سوژه اصلی نقش مهمی در جذابیت عکس و جلب نظر افراد دارد. ولی شما می توانید با داشتن یک فضای منفی نظر افراد را به سوژه اصلی جلب کنید. این نوع ترکیب بندی این امکان را به عکاس می دهد که عکس های مینیمالی تهیه کند، و نظر افراد را به خود جلب کند. در رابطه با عکاسی مینیمال در مقاله ای به طور کامل توضیح دادیم که با رجوع به این مقاله درک فضای منفی بسیار راحت تر خواهد شد.

ایجاد ترکیب بندی رنگی

ما باید با استفاده از دایره رنگ تمامی رنگ های مکمل را تشخیص دهیم. و از آن ها در عکاسی و ترکیب بندی کنار یکدیگر استفاده کنیم، تا فضای بهتری را برای خود ایجاد کنیم و تأثیر بیشتری بر مخاطبان داشته باشیم. در کل در نظر گرفتن جایگاه رنگ ها و شناخت رنگ های مکمل در عکاسی بسیار تاثیر گذار است. هر قدر بیشتر به این مهم اهمیت داده شود تصاویر چشم نوازتر و جذاب تر خواهند بود.

اصل چپ به راست در ترکیب بندی در عکاسی

طبق زبان انگلیسی که از چپ به راست است. در تصاویر نیز حرکت باید از چپ به راست باشد تا چشم افراد به خوبی در عکس بچرخد و آن را دنبال کند. این پرتکل جهانی در عکاسی است که سوژه ی اصلی در سمت راست قرار بگیرد چون چشم همیشه از راست به چپ حرکت میکند. این بهترین روش برای هدایت چشم بیننده به سمت معنی و مفهوم یک تصویر است.

خطوط حلزونی درترکیب-بندی-در-عکاسی

خطوط حلزونی در ترکیب بندی در عکاسی

کادر تصویر در این ترکیب بندی باید شبیه به لاک حلزون باشد و با چرخش خود چشم انسان را به مرکز لاک حلزون و انتهای چرخش خود برساند. این روش خیلی مفید است و ایجاد هارمونی به هدایت چشم مخاطب می پردازد. در واقع اصل ترکیب بندی یکی از مهم ترین عوامل تفاوت بین عکاسان مبتدی و حرفه ای است. میتوان با تمرین و تکرار و توجه به مطالبی که گفته شد مهارت لازم در آن را به دست آورد.

انواع ترکیب بندی در عکاسی

به تعداد سبک های عکاسی میتوان برای ترکیب بندی در عکاسی نوع در نظر گرفت ترکیب بندی در سبک های مختلف تا حدودی متفاوت است. البته اصل قاعده و تکنیک ترکیب بندی در عکاسی تمام سبک ها اعم از ترکیب بندی پرتره، ترکیب بندی عکاسی مستند و … عمل میکند. و هنر شما به کاربردن اصول ترکیب بندی در سبک های مختلف عکاسی است.

خوشحال میشیم اگر نظرتون رو با ما به اشتراک بگذارید.

نظر خود را بنویسید

دسترسی سریع به فروشگاه
درباره دیجی سنتر بیشتر بدانید​
اطلاعات تماس فروشگاه​

شماره تلفن : ۰۲۱۸۸۴۵۱۰۰۳ (‌۱۰ خط)

آدرس :‌تهران، سیدخندان، خیابان شریعتی، ابتدای رسالت شرق نرسیده به خیابان دبستان، نبش کوچه باقری پلاک 1

دیجی سنتر در شبکه های اجتماعی​
نمادهای اعتماد
اتحادیه کسب و کار مجازی

نماد اعتماد

اتحادیه کسب و کار مجازی
دیجی سنتر
Logo
Enable registration in settings - general