فاصله کانونی در عکاسی چیست؟

یکی از مهمترین جنبه ها ، هنگام خرید لنز ، فاصله کانونی است. این موضوع به شما اين امکان را می دهد تا بدانید که چقدر باید در مواقع عكاسى از سوژه خود فاصله داشته باشید.

برای اشیاء دورتر فاصله کانونی بیشتر لازم است. فاصله کانونی کوچکتر ، صحنه بیشتری را در مقابل شما ثبت می کند. برای درک فاصله کانونی با ما همراه باشيد در ادمه مطلب چهار مرحله آسان ، را خواهيم گفت.

فاصله کانونی چیست و چرا مهم است؟

هنگام خرید لنز ، دانستن فاصله کانونی در ارتباط با دوربین شما بسیار مهم است. این پست را بخوانید تا دریابید که لنزهای مختلف برای چه مواردی استفاده می شوند. شما خواهید دید که کدام یک برای شما مناسب است ، چگونه از آنها به طور خلاقانه استفاده کنید مخصوصا در همه موارد فنی.

لنزها بر اساس اینکه آیا می توانند بزرگنمایی کنند به دو دسته تقسیم می شوند. برخی از آنها دارای فاصله کانونی ثابت هستند (لنزهای اصلی). و برخی از آنها دارای فاصله کانونی متغیر هستند (لنزهای زوم). به طور کلی ، لنزهای اصلی وضوح بیشتری دارند و اغلب دارای دیافراگم وسیع تری هستند. اینها برای شرایط کم نور بسیار مناسب هستند.

لنزهای زوم به شما اين امکان را می دهد كه از یک لنز برای پوشش طیف وسیعی از زمینه های مختلف عکاسی استفاده کنید. یک لنز به معنى اين است كه زمان کمتری برای جستجو و تغییر لنزها صرف می شود. هر دو نوع لنز دارای مزایا و معایبی هستند. بنابراین ، داشتن ترکیبی از آنها به شما تنوع و قدرت می بخشد.

به عنوان مثال ما می توانیم از چشم انسان استفاده کنیم. فاصله کانونی آن بین 17 تا 25 میلی متر متغیر است ، البته بستگى دارد به اینکه از چه کسی بپرسید و چه کسی را مورد بررسی قرار دهید. ما یک میدان دید تقریبی بیش از 180 درجه داریم. این با زاویه دید 90 درجه از یک لنز متفاوت است ، که به این دلیل است که ما دو چشم داریم. ناحیه ای که ما به طور فعال درک می کنیم کوچکتر است ، شبیه به یک لنز 40-50 میلی متری. به همین دلیل 50 میلی متر فاصله کانونی “استاندارد” نامیده می شود.

تعریف فاصله کانونی در عکاسی

فاصله کانونی لنز میزان “بزرگنمایی” عکس های شما را تعیین می کند. هرچه این عدد بیشتر باشد ، لنز شما بزرگنمایی بیشتری خواهد داشت. اغلب تصور نمی شود که فاصله کانونی از جلو یا عقب لنز اندازه گیری می شود. در حقیقت ، این فاصله بین نقطه همگرایی لنز شما و سنسور دوربین است. این مورد در مورد طرح های ساده لنز (مانند Double-Gauss) است. همچنین تعداد زیادی طرح پیچیده نوری وجود دارد که متفاوت عمل می کنند. در بسیاری از موارد ، این فاصله برابر با فاصله کانونی نیست. نکته مهم این است که فاصله کانونی یک لنز با فاصله کانونی یک لنز یکسان است که میدان دید یکسانی را فراهم می کند.

به نمودار زیر نگاه کنید به طور كامل این مورد را توضیح می دهد.

ممکن است بپرسید: چرا ما از طرح های پیچیده ، چند عنصری و محفظه های بزرگ لنز استفاده می کنیم ، در صورتى كه یک لنز منفرد نیز تصویری بسیار ارزان تر ارائه می دهد؟

دلایل زیادی برای این امر وجود دارد. اول ، برای استفاده از لنز برای عکاسی ، باید آن لنز را به نحوی فوکوس کنید. البته اين موضوع ، به تنهایی ، به عناصر متعددی نیاز ندارد. اما به مکانیزمی نیاز دارد که به کاربر اجازه دهد لنز را به سنسور نزدیک یا دورتر کند. اگر طراحان بخواهند عنصر متحرک را ببندند ، به معنایى مى توان گفت دو عنصر دیگر در جلو و پشت است.

ثانیاً ، تصویری که از یک لنز تهیه می شود تقریباً آنطور که انتظار دارید واضح نیست. به دلیل وجود طول موج های مختلف به طور همزمان ، رنگ ها به طرز چشمگیری تغییر می کنند و باعث ایجاد یک اثر منحرف کننده می شوند. برای مقابله با این امر ، عناصر و روکش های خاصی لازم است. و حتی در طرح های پیچیده ، اين مسئله از بین نمی رود.

با این حال ، این عناصر ممکن است تحریفات هندسی بیشتری به تصویر وارد کنند. بنابراین ، حتی لنز های بیشتری مورد نیاز است. در برخی از لنزهای گران قیمت ،  (aspherical elements)را پیدا خواهید کرد. آنها همچنین برای ارائه تصویری تمیز با جزئیات بیشتر و تحریفات کمتر وجود دارند.

طرح های زوم یک دنیای کاملاً جدید است. آنها اغلب از بیش از دوازده عنصر لنز ، گاهی حتی 20 مورد استفاده می کنند.

اما در نهایت ، زاویه دید و فاصله کانونی آنها را می توان با لنزهای تکی مقایسه کرد. بنابراین ، ما می توانیم از فاصله کانونی به عنوان اندازه گیری “زوم” و زاویه دید استفاده کنیم.

طبقه‌بندی فاصله‌های کانونی

زاویه فوق العاده گسترده و عریض (14-24 میلی متر)

این لنزها اغلب موارد تخصصی محسوب می شوند. معمولاً ، آنها به عنوان بخشی از یک کیت شروع کننده گنجانده نمی شوند. آنها چنین زاویه دید وسیعی را ایجاد می کنند که در ابتدا کار با آنها غیر طبیعی به نظر می رسد. این به این دلیل است که لنز باید بیشتر از آنچه که چشم شما می تواند در یک لحظه ببیند ، در تصویر قرار دهد.

اغلب از لنزهای فوق عریضی در عکاسی رویداد و معماری استفاده می شود. آنها در هنگام عکاسی در یک فضای محدود به عکس های زیادی کمک می کنند. این لنزها برای پرتره مناسب نیستند. آنها چشم انداز را آنقدر تقویت می کنند که ویژگی های صورت می تواند غیر طبیعی به نظر برسد.

با این حال ، عکاسان و ماجراجویان منظره آنها را دوست دارند. یک لنز فوق عریض قادر است منظره را به گونه ای تخریب کند که ژانر ها همچنان ارزش خود را از دست ندهند.در یک سناریوی منظره ، ممکن است یک گل در پیش زمینه بزرگتر از کوه در پس زمینه باشد ، در حالی که هنوز هر دو را به طور کامل در قاب قرار دهید.

هنگامی که برای عکس های روزنامه نگاری استفاده می شود ، لنزهای فوق عریض می توانند زاویه ای چشمگیر و جالب ارائه دهند. به خصوص اگر به اندازه کافی به موضوع نزدیک هستید. به عنوان مثال ، بزرگنمایی 16-35 میلی متر یا 14-24 میلی متر ، یک ابزار مهم در کیف عکاس مطبوعات است. این فاصله کانونی را می توان در ترکیب اکثر تولیدکنندگان یافت.

شما ممکن است کار “راست” را تشخیص دهید. منظور از این موضوع این است که زاویه های وسیع مستقیم تصویری را نشان می دهند که در آن خطوط مستقیم باقی می مانند. لنزهای چشم ماهی صحنه را به شکل کروی تحریف می کند.

اگر لنز به عنوان چشم ماهی تعیین نشده است ، به احتمال زیاد مستقیم است ، زیرا این استاندارد است. لنز چشم ماهی ابزار خاصی است. به غیر از لنزهای fisheye DSLR ، بیشتر در دوربین های اکشن ، مانند GoPros گنجانده شده است. زاویه دید آنها در بین همه لنزها بزرگترین است و اغلب به 180 درجه مورب می رسد.

زاویه گسترده (24-35 میلی متر)

در اینجا بیشتر لنزهای کیت برای شروع دوربین های فول فریم را خواهید یافت. 24 میلی متر نقطه ای است که در آن تحريفاتى که به نظر می رسد طرف تصویر را کشیده است غیر طبیعی به نظر می رسد.

روزنامه نگاران عکاسی از لنزهای واید برای ثبت موقعیت ها استفاده می کنند. این به این دلیل است که آنها به اندازه کافی گسترده هستند تا بسیاری از زمینه ها را شامل شوند ، در حالی که هنوز واقعی به نظر می رسند. عکاسان طبیعت و منظره به همین دلیل آنها را دوست دارند. عریض ترین لنزهایی که معمولاً در تولید فیلم استفاده می شوند نیز در این محدوده فاصله کانونی قرار می گیرند. میدان دید آنها برای نمایش مقدار زیادی از محیط ایده آل است. اما به لطف نسبت ابعاد وسیع ، موضوعات می توانند به اندازه ای دور باشند که تحریف شده به نظر نرسند.

استاندارد (35 تا 70 میلی متر)

 

در این محدوده (در حدود 45-50 میلی متر) است که لنز بهترین چیزی را که چشم ما می بیند (به استثنای دید محیطی) بازتولید می کند. من دوست دارم هنگام عکسبرداری در خیابان یا با دوستان در محیطی بسته از این محدوده استفاده کنم. نمونه ها می توانند روی میز شام باشند.

لنزهای استاندارد به دلایلی استاندارد نامیده می شوند – اینها لنزهای متداول ، در دو حالت اصلی و بزرگنمایی هستند. فاصله کانونی آنها تقریباً برای هر چیزی ، از طبیعت گرفته تا عمل ، قابل استفاده است.

یک لنز استاندارد مانند 50 میلی متر f/1.8 یک افزودنی عالی و ارزان برای دوربین است. نتایج عالی را ارائه خواهد داد. یک لنز اصلی همیشه نتایج بهتری نسبت به لنز زوم کیت شما ارائه می دهد ، زیرا تنها با یک هدف ساخته شده است. و البته یک کار را به خوبی انجام می دهد.

زوم های کیت نیز در این دسته قرار می گیرند. آنها معمولاً محدوده بزرگنمایی 18-55 میلی متر (در دوربین های کراپ) یا 28-70 میلی متر (در دوربین های تمام فریم و فیلم) را پوشش می دهند. هر دوی این زوم ها تمام محدوده استاندارد و همچنین زوایای وسیع تری را پوشش می دهند.

لنز تله فوتو کوتاه (70 تا 105 میلی متر)

این محدوده اغلب جایی است که لنزهای کیت متوقف می شوند. در اینجا ، شما وارد محدوده لنزهای تله فوتو و پرایم پرتره (حدود 85 میلی متر) می شوید. این محدوده خوبی برای پرتره است زیرا چشم انداز لنز باعث می شود چهره انسان طبیعی به نظر برسد. بیشتر لنزهای تله فوتو کوتاه صورت را از پس زمینه جدا می کنند ، بدون اینکه آن را کاملاً جدا کنید.

بخش بزرگی از لنزهای ماکرو اختصاصی نیز در این دسته قرار می گیرند. این به این دلیل است که تله فوتو های کوتاه به اندازه کافی طولانی هستند تا بتوانند فاصله کاری کافی را تأمین کنند. اما آنها به قدری کوتاه هستند که لنزهای بزرگ ماکرو نمی سازند. دیدگاه نسبتاً طبیعی آنها نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند.

تله فوتو (105-300 میلی متر ، و بالاتر)

لنزهای این محدوده اغلب برای صحنه های دور مانند ساختمانها یا کوهها استفاده می شود. آنها واقعاً برای عکاسی از منظره مناسب نیستند ، زیرا شیوه ای است که چشم انداز یک صحنه را مسطح می کند. اما آنها می توانند دیدگاه های جالبی در آن زمینه نیز ارائه دهند.

لنزهای این محدوده اغلب برای ورزش و عکاسی از حیوانات استفاده می شود. محبوب ترین لنزها برای چنین برنامه هایی لنزهای 70-200mm f/2.8 در طرف کوتاهتر و لنزهای 150-600mm در طرف بلندتر هستند.

پرتره ها نیز ژانری عالی برای استفاده از آنها هستند. عکسبرداری از پرتره با لنزهای بلند می تواند تفکیک استثنایی سوژه و فشرده سازی پس زمینه را ایجاد کند. اما فاصله کار را نیز افزایش می دهد ، بنابراین اگر به دنبال تصاویر صمیمی تری هستید ، ممکن است لنز ایده آل برای انتخاب نباشید.

افراطی در این محدوده به سختی قابل تصور است. طولانی ترین لنزهای DSLR مدرن (800mm f/5.6) از Canon و Nikon بیش از یک ماشین کوچک قیمت دارند. اما موارد بلندتری وجود دارد که در تولید انبوه نیستند. پیشگامانه 1200 میلی متر f/5.6 کانن پیش از توقف تولید چند ده نسخه فروش داشته است. آنها متعلق به شرکت های منتخب در زمینه های خاص هستند.

فاصله کانونی چگونه بر دیدگاه تأثیر می گذارد؟

در قسمت قبل به بیشتر این موارد پرداختم. اجازه دهید ایده بهتری در مورد تأثیر فاصله کانونی بر چشم انداز یک عکس به شما ارائه دهم. من چهار عکس از یک سوژه در فاصله کانونی متفاوت گرفتم و آنها را در زیر مقایسه کردم.

سوژه (سه قوطی سوپ) در هر عکس در همان موقعیت (حدود 10 اینچ از یکدیگر) باقی ماندند. شایان ذکر است که این عکس ها با سنسور کراپ گرفته شده اند. این بدان معناست که فاصله کانونی موثرتر از آنچه ذکر شده است.

اما گفتن اینکه فاصله کانونی است که دیدگاه را تغییر می دهد ، بسیار گمراه کننده است. می بینید ، این فاصله از موضوع است.

فاصله کانونی لنز نشان دهنده فاصله از سوژه است: همه تصاویر یکسان هستند. تفاوتها به این دلیل بوجود می آید که فاصله کانونی بیشتر می شود (بزرگنمایی) با دورتر شدن دوربین از سوژه.

به یاد داشته باشید ، فاصله از موضوع دیدگاه را تغییر می دهد. فاصله کانونی فقط برای جبران این مورد استفاده می شود.

سنسور کراپ چطور؟

عکاسی با سنسور کراپ چیزی است که به عنوان “عامل کراپ” شناخته می شود. کاری که انجام می دهید بزرگنمایی روی تصویر و اجتناب از وسیع ترین قسمت های صحنه است. نمودارهای زیر نحوه عملکرد این دستگاه را نشان می دهد.

حتی لنزهایی که برای دوربین های کراپ مانند محدوده EF-S (Canon) و محدوده DX (نیکون) ساخته شده اند ، همچنان این اثر را خواهند داشت. این به این دلیل است که لنزها بر اساس فاصله کانونی فیزیکی و نه فاصله کانونی موثر (یا معادل) آنها ذکر شده اند.

با این حال ، این لنزها بر روی بدنه فول فریم بدون وینیتینگ شدید کار نمی کنند. این به این دلیل است که تصویر بر روی کل سنسور پخش نمی شود. همین و بس.

کلام آخر

امیدوارم این مقاله هرگونه ابهامی را که قبلاً در مورد فاصله کانونی داشته اید برطرف کند. پس از درک کامل آن ، جنبه های فنی عکاسی یک مرحله ساده تر می شود. آیا می خواهید درباره اصول اولیه عکاسی بیشتر بدانید؟ دوره آموزشی عکاسی برای مبتدیان را در ادامه بررسی کنید!

 

نظر دهید

      پاسخ دهید

      با دیجی سنتر

      خدمات مشتریان

      راهنمای خرید

      logo-samandehi
      اینماد
      logo-kasbokar

      دیجی سنتر (دیدافراز) در سال 1384 به منظور فعالیت در زمینه فروش گوشی موبایل، دوربین و لوازم و تجهیزات آتلیه تاسیس گردید ، و راه پر فراز و نشیب رشد و پیشرفت در این عرصه را به منظور کسب تجربه و خدمت به مصرف کنندگان، هنرمندان و دیگر هموطنان عزیزمان طی نموده اند.

      ارتباط با دیجی سنتر :

      تهران، سیدخندان، ابتدای رسالت شرق، نرسیده به خیابان دبستان، نبش کوچه باقری پلاک 1 طبقه سوم

      کد پستی : 1631773115

      دیجی سنتر
      Logo