آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

10 قدم تا یادگیری عکاسی در ساعت طلایی

Golden Hour 11 1

ساعت طلایی در عکاسی چیست؟ ساعت طلایی چه زمانی است؟ و چگونه می توان از آن برای گرفتن عکس های زیبا استفاده کرد؟ ساعت طلایی زمان خاصی برای عکاسان است. درست زمانی که خورشید در آسمان پایین است و نور نرم، گرم و کاملاً جادویی به نظر می رسد. با ترکیب تکنیک مناسب عکاسی با نور ساعت طلایی، عملاً تضمین می‌کنید که تصاویر خیره‌کننده‌ای را ثبت کنید چیزی که در این مقاله می آموزید.

در زیر، من قصد دارم هر آنچه را که باید در مورد عکاسی ساعت طلایی بدانید را به اشتراک بگذارم. من به تمام سوالات داغ شما پاسخ خواهم داد و نحوه بهبود تصاویر ساعت طلایی خود را با چند نکته و تکنیک تخصصی توضیح خواهم داد.

بیایید درست شروع کنیم!

ساعت طلایی در عکاسی چیست؟

ساعت طلایی به (تقریبا) اولین ساعت پس از طلوع خورشید و آخرین ساعت قبل از غروب خورشید اشاره دارد. این زمانی است که برای عکاسی عالی است. از این رو، ساعت طلایی به عنوان ساعت جادویی نیز شناخته می شود.

در طول ساعت طلایی، خورشید با زاویه کمتری به جهان برخورد می‌کند و چون نور باید مسافت بیشتری را طی کند تا به زمین برسد، نرم‌تر، جذاب‌تر و قرمزتر به نظر می‌رسد. (این را با نور آفتابی در ظهر مقایسه کنید، که مستقیماً از بالای سر به پایین می‌تابد تا نوری سخت و عموماً نامطلوب ایجاد کند.)

این یک عکس معمولی ساعت طلایی است:

Golden Hour 19

به رنگ‌های زرد زیبا و نور جذاب باورنکردنی توجه کنید؟ این همان چیزی است که ساعت طلایی برای عکاسان ارائه می دهد.

ساعت طلایی چه زمانی است؟

در حالی که تعریف استاندارد ساعت طلایی طبق گفته قبل بر یک یا دو ساعت قبل از غروب آفتاب و بعد از طلوع خورشید تأکید می کند، ساعت طلایی در واقع در طول سال در نوسان است و طول آن به موقعیت جغرافیایی شما بستگی دارد.

اگر در نزدیکی خط استوا زندگی می‌کنید، ساعت طلایی یک یا دو ساعت طول می‌کشد و با رفتن از زمستان به تابستان و بازگشت، زمان تغییر زیادی نخواهد کرد. اما اگر نزدیک‌تر به قطب شمال یا جنوب باشید، متوجه تغییر عظیمی در زمان‌بندی ساعت طلایی خواهید شد و ساعات طلایی اغلب بسیار طولانی‌تر است.

واقعاً، اگر در مورد استفاده از نور زیبای ساعت طلایی جدی هستید، فقط توصیه می‌کنم برای چند روز با دقت به خورشید توجه کنید. از خود بپرسید: چه زمانی افزایش می یابد؟ چه زمانی تنظیم می شود؟ چه زمانی نور در عصر شروع به گرم و ملایم شدن می کند؟ و چه زمانی نور در صبح شروع به سخت شدن می کند؟ در حالی که می توانید زمان دقیق ساعت طلایی را با استفاده از نمودارهای نجومی محاسبه کنید، اغلب بهتر است به سادگی نور را مشاهده کنید. به زودی، شما با تغییرات خورشید بسیار هماهنگ خواهید شد و خواهید دانست که چه زمانی می توانید (و نمی توانید) منتظر نور ساعت جادویی باشید.

چرا ساعت طلایی انقدر خاص است؟

من قبلاً بر نور کم، ملایم و گرمی که توسط خورشید ساعت جادویی تولید می شود تأکید کرده ام اما چه چیزی آن را برای عکاسی عالی می کند؟

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی پروفایل

خوب، به طور کلی، نور ملایم بهترین دوست یک عکاس است. سایه‌های خشن ایجاد نمی‌کند و تمایل دارد محدوده دینامیکی یک صحنه را کاهش دهد، بنابراین تصاویر به‌دست‌آمده دارای سایه‌های تیره یا هایلایت روشن نیستند. به علاوه، دمای رنگ گرم تولید شده توسط ساعات طلایی می تواند زیبا و دلپذیر به نظر برسد، همانطور که در این عکس بعدی نشان داده شده است:

a21c1ad8bb4ec75a00928f78378f6037

و نور کم نور مستقیم‌تر به سوژه برخورد می‌کند، بنابراین سایه‌های کمتری زیر چشم، بینی و چانه سوژه‌ها ایجاد می‌شود. با این حال، ساعت طلایی برای همه انواع عکاسی عالی نیست. در حالی که عکاسان پرتره، عکاسان حیات وحش، و عکاسان منظره عاشق نور ساعت جادویی هستند، عکاسان خیابانی معمولاً ترجیح می دهند در حوالی ظهر عکاسی کنند، زمانی که نور شدید خورشید کنتراست و سایه های ترد زیادی ایجاد می کند. و بسیاری از عکاسان ماکرو ترجیح می دهند زمانی که آسمان ابری است عکاسی کنند. به این ترتیب، آنها می توانند رنگ های اشباع شده و جزئیات زیادی را ثبت کنند.

بنابراین احساس نکنید که باید در ساعت طلایی کار کنید. فقط بدانید که این یک راه عالی برای بهبود بسیاری از انواع عکس ها است.

ساعت طلایی در مقابل ساعت آبی

اگر فقط به نورپردازی عکاسی می پردازید، ممکن است علاوه بر ساعت طلایی به اصطلاح «ساعت آبی» نیز برخورد کرده باشید. پس تفاوت چیست؟

در حالی که ساعت طلایی یک ساعت پس از طلوع خورشید و یک ساعت قبل از غروب خورشید است، ساعت آبی برعکس است: ساعت قبل از طلوع خورشید و یک ساعت پس از غروب خورشید است.

به عبارت دیگر، ساعت آبی به زمانی اطلاق می شود که خورشید درست زیر افق است. در طول ساعت آبی، آسمان به رنگ‌های سرد و زیبا – آبی و بنفش – تبدیل می‌شود که در عکس‌های منظره و حتی پرتره عالی به نظر می‌رسند. متأسفانه، نبود نور قوی در ساعت آبی می تواند مشکلات فنی ایجاد کند، اما اگر تنظیمات مناسب را انتخاب کنید، ISO خود را با دقت تنظیم کنید و/یا از سه پایه استفاده کنید، عکس های شما دیدنی خواهند بود.

پنج تکنیک کلیدی نورپردازی برای عکاسی ساعت طلایی

ساعت طلایی پنج تکنیک قدرتمند نورپردازی را ارائه می دهد:

چراغ جلو

نور جلو زمانی است که سوژه شما مستقیماً به سمت خورشید می رود:

ce18de7a1afa7be25c0803d891c08af2

در طول ساعات طلایی، نور جلو جلوه‌ای گرم و جذاب ارائه می‌دهد که برای عکاسی از مردم، حیات‌وحش و پرندگان عالی است. (و از آنجایی که خورشید خیلی روشن نیست، سوژه های پرتره نیازی به جمع کردن چشم ها بر اثر نور خورشید ندارند!)

فقط سایه‌تان را به سمت سوژه‌تان بگیرید، بگذارید خورشید روی شانه‌تان بیفتد و از عکاسی لذت ببرید.

نور پس زمینه

نور پس زمینه زمانی اتفاق می افتد که خورشید پشت سوژه شما قرار دارد. و در طول ساعات طلایی، نور پس‌زمینه جلوه‌ای نرم، گرم، مبهم و درخشان ایجاد می‌کند، مانند این:

Golden Hour 3 1

نور پس زمینه ساعت طلایی عالی عمل می کند، اما باید مراقب باشید. آسان است که به طور تصادفی سوژه خود را کم نور قرار دهید و در نهایت با یک شبح جزئی مواجه شوید. برای جلوگیری از این مشکل، مطمئن شوید که سوژه خود را تنظیم کنید، نه پس زمینه.

چراغ حاشیه

نورپردازی حاشیه زمانی است که خورشید یک هاله در اطراف سوژه شما ایجاد می کند:

Golden Hour 15 1

(این هاله مخصوصاً زمانی که سوژه شما در پس زمینه تاریک قرار می گیرد رایج خواهد بود.)

در حالی که می توانید با نور پس زمینه نورپردازی حاشیه ای ایجاد کنید، نیازی نیست که خورشید مستقیماً پشت سوژه شما بنشیند. پس زمینه فقط باید (نسبتا) تاریک باشد، و خورشید فقط باید از زاویه (تقریبا) عقب بیاید. شما باید تا زمانی که یک نقطه شیرین پیدا کنید، حرکت کنید، اگرچه پایین آمدن شروع خوبی است.

شعله خورشید

هنگامی که نور سرگردان به لنز شما برخورد می کند، اغلب یک اثر شعله ور شدن خورشید دریافت خواهید کرد، مانند این:

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی حرفه ای از طلا و جواهرات

shooting golden hour photography 3

و در طول ساعت طلایی، خورشید در ارتفاع بهینه برای شعله های زیبا قرار دارد.

چگونه کار می کند؟ به سادگی دوربین و لنز خود را زاویه دهید تا سوژه شما تا حدی خورشید را بپوشاند. سپس به اطراف حرکت کنید (گاهی اوقات فقط باید یک یا دو اینچ به چپ یا راست حرکت کنید) تا زمانی که بتوانید شعله ور شدن از اطراف سوژه خود را مشاهده کنید:

Golden Hour 4

(یک راه دیگر برای دستیابی به شعله ور شدن این است که لنز و دوربین خود را طوری قرار دهید که خورشید درست خارج از کادر قرار گیرد.)

سیلوئت

هنگامی که سوژه شما در پس زمینه ای روشن سیاه شود، یک شبح ایجاد می شود:

Golden Hour 21

دستیابی به یک شبح در طول ساعات طلایی بسیار آسان است. فقط پایین بیایید و از سوژه خود مستقیماً در برابر نور عکس بگیرید. (مطمئن شوید که برای پس‌زمینه نوردهی کنید، نه سوژه، و از افزودن کنتراست اضافی در پس‌پردازش نترسید!)

10 نکته عکاسی ساعت طلایی

راه‌های مختلفی برای استفاده از ساعات طلایی و دستیابی به تصاویری خیره‌کننده وجود دارد. در اینجا بهترین نکات من برای کمک به شما وجود دارد:

1. یک روز قبل از عکاسی خود آسمان را مشاهده کنید

همانطور که در بخش قبلی اشاره کردم، بهترین راه برای فهمیدن اینکه چه زمانی ساعت طلایی به اوج خود می رسد، مشاهده ساده است! بنابراین یک روز قبل از عکاسی برنامه ریزی شده خود، از پنجره به بیرون نگاه کنید. ببینید خورشید چگونه حرکت می کند و چگونه نور تغییر می کند. موقعیت و زمان خورشید از یک روز به روز دیگر خیلی کم تغییر می کند، بنابراین می توانید فرض کنید که دو روز پشت سر هم دارای زوایای روشنایی نسبتاً مشابهی هستند.

سپس مطمئن شوید که در مکان هستید و زمانی که نور به بهترین شکل به نظر می رسد آماده عکاسی هستید.

Golden Hour 13 1

2. عکسبرداری خود را از قبل برنامه ریزی کنید

هیچ کس نمی خواهد هنگام عکاسی احساس استرس، اضطراب یا عجله کند، بنابراین مطمئن شوید که عکاسی ساعت طلایی خود را از قبل برنامه ریزی کنید.

اگر می توانید، حداقل 60 دقیقه قبل از شروع ساعت طلایی، شروع به تنظیم برای عکاسی کنید. به این ترتیب، شما زمان زیادی دارید تا مطمئن شوید که سوژه شما احساس آرامش می کند و تجهیزات شما برای آن لحظه عالی آماده هستند.

Golden Hour 11 1

3. مراقب ابرها باشید!

بسته به سطح پوشش ابر در آسمان، ساعات طلایی می تواند تغییر کند یا حتی ظاهر نشود. ابرها می توانند طلوع و غروب درخشان خورشید را تقویت کنند یا می توانند نور را به طور کامل مسدود کنند.

بنابراین قبل از خروج، پیش بینی آب و هوا را بررسی کنید. و هنگامی که در حال عکاسی هستید، حتما نور را به طور مکرر تجزیه و تحلیل کنید. تصمیمات دقیقی بگیرید که حجم پوشش ابر را در نظر بگیرید! (نکته حرفه ای: اگر به سرعت عکاسی می کنید و خورشید همچنان از پشت ابرها می گذرد، از یک حالت عکسبرداری نیمه خودکار مانند اولویت دیافراگم یا اولویت شاتر استفاده کنید. این به حفظ نوردهی حتی با تغییر نور کمک می کند.)

Golden Hour 10

4. تراز سفیدی خود را روی ابری یا سایه تنظیم کنید

تراز سفیدی دوربین شما برای تصحیح رنگ‌ها طراحی شده است اما آیا می‌دانستید که می‌توانید از تعادل رنگ سفید برای ایجاد جلوه‌های هنری استفاده کنید؟ می بینید، با تغییر تعادل رنگ سفید خود، می توانید بر رنگ های گرم ساعت طلایی تأکید کنید.

هر دو تنظیمات تراز سفیدی ابری و سایه، گرمای بیشتری را به عکس‌های شما اضافه می‌کنند. از استفاده از آن‌ها برای بهبود ظاهر ساعت جادویی خیره‌کننده نترسید. (و اگر فراموش کردید که در حین عکاسی از تنظیم تعادل سفیدی افزایش دهنده گرما استفاده کنید، همیشه می توانید جلوه را در پس پردازش اضافه کنید!)

Chris Gampat The Phoblographer Daylight White Balance in Golden Hour Light 770x1155 1

5. با دیافراگم باز عکس بگیرید

نور ساعت طلایی می تواند تاری پس زمینه باورنکردنی ایجاد کند (به عنوان مثال، بوکه). اما باید از دیافراگم باز استفاده کنید، مانند f/1.8، f/2.8 یا f/4 (که به یک لنز نسبتا سریع نیاز دارد؛ در اینجا، لنزهای پرایم دوست شما هستند!).

مطلب پیشنهادی:  6 تکنیک پیشرفته عکاسی با آیفون برای خلق تصاویر شگفت‌انگیز

یک دیافراگم باز، همراه با رنگ های زرد، قرمز و نارنجی خیره کننده ساعت طلایی، یک پس زمینه نسبتا استثنایی ایجاد می کند:

Golden Hour 17

6. عکاسی را متوقف نکنید

در ساعت طلایی، خورشید در حال غروب است… و با غرق شدن خورشید در افق، نور دائما تغییر می کند.

Golden Hour 6

نور در آغاز ساعت طلایی می‌تواند بسیار متفاوت از نور در پایان به نظر برسد بنابراین وقتی دوربین خود را بیرون آوردید، به عکاسی ادامه دهید و متوقف نشوید! با دقت به کیفیت نور توجه کنید و سعی کنید از هر لحظه جدید لذت ببرید.

7. زوایا و موقعیت های مختلف را امتحان کنید

شعله‌های خورشید، رنگ‌ها و شدت نور همگی تحت تأثیر زاویه‌گیری لنز قرار می‌گیرند. پس مدام آزمایش کنید. تا جایی که ممکن است موقعیت های مختلف را امتحان کنید. برای استفاده حداکثری از ساعات طلایی، تا جایی که می توانید نور را دستکاری کنید!

Golden Hour 8

8. برای افزودن جنب و جوش بیشتر، به طور نامحسوس کم نوردهی کنید

آیا می‌دانستید که تیره کردن یک تصویر با نوردهی بیش از حد دشوارتر از روشن کردن یک تصویر کم نور است؟ درسته. بازیابی جزئیات از دست رفته در یک عکس خیلی تاریک آسان است، اما اگر بیش از حد نوردهی کنید، جزئیات زیادی را از دست خواهید داد. به‌علاوه، تصاویر روشن‌تر به نظر می‌رسند.

بنابراین اگر می‌خواهید جزئیات زیادی را تضمین کنید، و می‌خواهید جنب و جوش زیبای غروب یا طلوع خورشید را به نمایش بگذارید، از نوردهی زیر نترسید.

1529830077 682512 shutterstock 214393003jpg

9. عکاسی HDR را کاوش کنید

عکاسی HDR شامل گرفتن چندین نوردهی و سپس لایه‌بندی آن‌ها بر روی یکدیگر در پس پردازش است. ایده این است که جزئیات را در سایه ها و هایلایت ها حفظ کنید، و نتایج می تواند شگفت انگیز به نظر برسد!

یک نکته: مطمئن شوید که از سه پایه استفاده می کنید، و اگر از افراد عکس می گیرید، مطمئن شوید که تا حد امکان ثابت می مانند. هنگامی که تصاویر را با هم ترکیب می کنید، حرکت بیش از حد می تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند.

Golden Hour 25

10. آزمایش در پس پردازش

من نکات و ترفندهای زیادی را ارائه کرده ام که به شما کمک می کند در حین عکسبرداری به نتایج عالی برسید اما بسیاری از جادوها در پشت صحنه، در دوره پس از پردازش اتفاق می افتد.

بنابراین از برنامه ویرایش مورد علاقه خود برای بهبود رنگ ها در تصاویر خود استفاده کنید. از آوردن رنگ ها و افزودن درجه های رنگی استادانه لذت ببرید!

Golden Hour 16 1

عکاسی ساعت طلایی: کلمات پایانی

ساعات طلایی پر از امکانات بی حد و حصر است و هیچ دو فایلی شبیه هم نیستند. بنابراین در ساعت طلایی بیرون بروید و عکس های زیادی بگیرید! چگونه می خواهید از ساعت طلایی استفاده کنید؟ از چه سوژه هایی عکاسی خواهید کرد؟ افکار و تصاویر خود را به اشتراک بگذارید!

چه چیز خاصی در مورد ساعت طلایی وجود دارد؟

ساعت طلایی دارای یک خورشید است که نوری گرم، نرم و دلپذیر تولید می کند. نور ساعت طلایی یک راه عالی برای ثبت تصاویر خیره کننده، جلوه های زیبای شعله ور شدن خورشید، مناظر باشکوه، پرتره های شگفت انگیز و موارد دیگر است!

ساعت طلایی دقیقا ساعت چند است؟

ساعت طلایی در طول سال تغییر می کند. معمولاً یک ساعت پس از طلوع خورشید و یک ساعت قبل از غروب خورشید است، اما بسته به موقعیت مکانی شما، ممکن است در ساعت 12 بعد از ظهر رخ دهد یا ممکن است در ساعت 12 صبح رخ دهد!

تفاوت ساعت طلایی و ساعت آبی چیست؟

ساعت طلایی به زمان درست پس از طلوع و درست قبل از غروب خورشید اشاره دارد، در حالی که ساعت آبی به زمان درست قبل از طلوع و درست پس از غروب خورشید اشاره دارد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *