اخبار دوربین دیجیتال, اخبار و مقالات, نقد و بررسی دوربین

نگاهی بر Nikon D780

lazy

مروری بر دوربین عکاسی نیکون D780

حتما تا کنون زیاد درباره‌ی افول DSLR و گسترش غیر قابل توقف دوربین‌های بدون آینه شنیده‌اید. اما DSLRها هنوز هم برای بسیاری از عکاس‌ها بهترین انتخاب به شمار می‌روند، مخصوصا عکاسانی که از قبل لنزهای آن را در اختیار دارند و یا اینکه کار خود را بر مبنای ویوفایندرهای اپتیک نهادینه کرده‌اند. D780 برای این دسته از عکاس‌ها یعنی هواداران دوربین‌های فول فریم، انتخابی بسیار عالی است. ممکن است آینده‌ی صنعت دوربین متمرکز بر روی تولید دوربین‌های بدون آینده باشد، ولی D780 نشان داده است که DSLR هنوز هم انتخاب قدرتمندی برای زمان حال خواهد بود.

2f52dc78dbbc843b19cf2f260b04812f

نقدهای مثبت

  • چندین شاسی کنترل دسترسی مستقیم
  • متمایل کردن صفحه نمایش حساس به لمس
  • دو محل مجزای تعبیه شده برای ورود کارت حافظه
  • فوکوس سریع لایو ویو
  • عمر بالای باتری

نقدهای منفی

  • بزرگ و سنگین بودن D780
  • قیمت بالا

این محصول در وبسایت آمازون با قیمت 95/2296 دلار موجود است.

شاید نیکون  D780 هنوز هم بهترین نمونه‌ی یک DSLR است که برای عصر دوربین‌های بدون آینه، باز-اختراع شده است. این یک دربین فول فریم با ظاهر کاملا سنتی همراه با یک ویوفایندر اپتیک است، ولی در زیر این پوسته‌ی به ظاهر قدیمی تکنولوژی‌هایی پنهان شده‌اند که شما در نیکون Z6 پیدا خواهید کرد. به عبارت دیگر، این دوربین یک دوربین دو رگه‌ی بدون آینه و DSLR است.

زمانی که نیکون و کانن در نهایت توانستند سری Z و سیستم‌های بدون آینده‌ی EOS R را به بازار عرضه کنند، هواداران ویو فایندرهای اپتیک و عمر بالای باتری طبیعتا نگران این بودند که دوران DSLRهای جدید دیگر به اتمام رسیده است. اما D780 ثابت کرد که نیکون تکنولوژی DSLR را به فراموشی نسپرده است، در حقیقت، اگر انباشته‌ای از لنزهای مانت دارید و یا اینکه عاشق DSLR هستید به این دلیل که نیازی به این که در دست گرفته شود، ندارد، بنابراین این یکی از بهترین دوربین‌های فول فریم این کمپانی تا حال حاضر به شمار می‌رود.

1349b36b01e0e804a6c2909a6d0ec72a

D780 به گونه‌ای تولید شده است که می‌توان آن را در کنار نوع قدیمی‌تر آن یعنی نیکون D750 مورد استفاده قرار داد، نه اینکه آن را کاملا جایگزین D750 کرد. مدل فول فریم نیکون شامل مدل‌های قدیمی‌تر از D850 شده و مناسب افرادی است که نیازی به رزولوشن در حد مگاپیکسل ندارند، ولی می‌خواهند یک دوربین همه کاره داشته باشند.

  • نیکون D780 با قیمت 95/2296 در وبسایت آمازون

زمانی که نیکون اعلام کرد که مدل‌های بدون آینده و DSLR خود را به صورت موازی با یکدیگر عرضه می‌کند، این امکان وجود دارد که ما مدل‌های دیگری از DSLR که درای تکنولوژی DSLR هستند را نیز ببینیم. به طور مثال، مدلی شبیه به APS-C Nikon Z50. اما اگر به دنبال یک دوربین فول فریم واقعی هستید، D780 قطعا بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

تاریخ عرضه‌ی D780 به بازار و قیمت آن

نیکون D780 هم اکنون در حال فروش بوده و با هر دو نوع بادی اونلی (body-only یا فقط بدن) و یا کیت لنز  در دسترس مشتریان است. قیمت بادی اونلی برابر با 2199 یورو، 95/2299 دلار امریکا و یا 3898 دلار استرالیاست، در حالیکه قیمت دوربین با کیت لنز 2619 یورو یا 95/2799 دلار امریکا و یا 4698 دلار استرالیاست.

در حال حاضر، این قیمت نسبت به قیمت نیکون سری Z6 بالاست که بادی اونلی آن قیمتی معادل 1599 یورو/1796 دلار امریکا/ 2699 دلار استرالیا و کیت لنز24-70  f/4 mm آن قیمتی معادل 2099 یورو/2396 دلار امریکا/3899 دلار استرالیا دارد. با این وجود، باید خاطرنشان کرد که سری Z6 سابقه‌ی فروش بیشتری در بازار دارد و فاقد بسیاری از ویژگی‌هایی است که شما در D780 خواهید دید.

ساختار و کار با آن

اگر همیشه علاقمند به یک DSLR جادار در مقایسه با انواع بدون آینه‌ی آن بوده‌اید، با دیدن طراحی خوب D780 هیجان زده و خوشحال خواهید شد.این دوربین یک بدنه از جنس آلیاژ محکم منیزیمی است که هم در مقایل آب و هم در مقایل گرد و غبار مقام است، هم‌چنین یک گیره‌ی بزرگ جذاب دارد. محدوده‌ی بزرگ درجه‌ها و دکمه‌های آن نیز در جای وسیعی تعبیه شده است. تفاوت چندانی میان این دوربین و D750 وجود ندارد، بنابراین اگربه دنبال ارتقاء مدل قدیمی خود هستید، این دوربین برای شما بهترین انتخاب خواهد بود. اکثر ابزار کنترل عکسبرداری بر روی سمت راست دوربین تعبیه شده‌اند. این ابزار عبارتند از دکمه‌ی خاموش/روشن، درجه‌هایی برای تغییر سرعت شاتر و دیافراگم(اپرچر) و دکمه‌ی i برای دسترسی به منوی سریع. هم‌چنین در بالای آن یک پنل LCD قرار دارد که در یک نگاه امکان دیدن چندین تنظیمات کلیدی مانند ایزو، دیافراگم یا اپرچر، سرعت شاتر و تعداد عکس‌های باقیمانده که قابلیت ذخیره شدن بر روی کارت حافظه دارند را به شما می‌دهد.در سمت چپ دوربین، درجه‌های تنظیم حالت، درجه‌ی حالت درایو و چندین دکمه‌ی دیگر را می‌بینید که بیشتر به پلی بک مربوط می‌شوند.

استفاده از ویو فایندر اپتیک کاملا سلیقه‌ای است، ولی اگر شما آن‌ها را به نمونه‌های الکترونیکی ترجیح می‌دهید، در این صورت شما از وجود این گزینه بسیار خوشحال می‌شوید. این ویو فایندر به اندازه‌ی ویو فایندر D850 واضح و شفاف نیست، ولی اگر نخواهید این دو مدل را در کنار هم قرار دهید و مقایسه کنید، ویو فایندر آن در نوبه‌ی خود بسیار قابل تحسین است.

اگر بخواهید از صفحه نمایش آن استفاده کنید، با قابلیت صفحه نمایش جساس به لمس متمایل به طرفین مواجه خواهید شد. استفاده از لایو ویو در مدل‌های DSLR زمانی یک کار دردناک و زمان‌بر بود و تنها در موارد ضروری از آن استفاده می‌شد. ولی امروزه این تکنولوژی به اندازه‌ای پیشرفت کرده است که به نوبه‌ی خود یک قبلیت واقع‌گرایانه است، مخصوصا در این مورد که یک  مزیت AF را در اختیار مشا قرار می‌دهد. تنها نکته‌ی منفی در رابطه با آن این است که شما باید دوربین را دور از بدن خود نگه دارید که کاری نیست که بتوان برای مدت زمان طولانی با D780 انجام داد.

یک صفحه نمایش کامل برای فیلمبرداری بسیار مناسب تر است، ولی قابلیت متمایل کردن صفحه که در مدل D750 نیز به چشم می‌خورد هنوز هم برای عکسبرداری از زوایای بالا و پایین مناسب است.

1627164498da566c0eb500803f9b5f4a

قابلیت‌ها و اتوفوکوس

D780 به گونه‌ای طراحی شده است که برای اهداف متفاوت عکاسی و عکاسان متفاوت با اهداف مختلف مناسب باشد. شاید آماتورها یکی از مهم‌ترین مخاطبان این دوربین‌ها باشد، ولی متخصصان امر که به دنبال رزولوشن بالا (و یا حجم کم فایل‌ها)  در مدل D850 هستند، ممکن است D780 را ترجیح داده و آن را به عنوان یکی از گزینه‌ها با قابلیت بالا در نظر بگیرند.

در مرکز این دوربین یک سنسور فول فریم 5/24 مگاپیکسلی پشت روشن (back illuminated) قرار دارد که با پردازشگر تصویر EXPEED 6 مطابقت دارد، که این همان ترکیبی است که در انواع بدون آینه یعنی Nikon Z6 مشاهده می‌کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این دوربین قابلیت عکسبرداری تا حداکثر 12fps است (در حالیکه در لایو ویو، یک قابلیت دیگر از Z6 به ارث رسیده است) که آن نیز قابلیت شارژ دوربین با استفاده از USB و ضبط ویدئو 4K است. چیزی که مشخص است این است که DSLR فل فریم بدنه‌ی بزگرتری در مقایسه با مدل بدون آینه‌ی خود دارد و یکی از مزایای آن قابلیت تعبیه‌ی دو کارت حافظه به طور همزمان و بنابراین حافظه‌ی بیشتری برای ذخیره‌ی فیلم و تصاویر است. ویو فایندرها یک مسئله‌ی مناقشه برانگیز به شمار می‌روند. هنوز هم بسیاری از افراد عکس‌های گرفته شده با ویو فایندرهای الکترونیکی را ترجیح می‌دهند، در حالیکه برخی دیگر ترجیح می‌دهند با ویوفایندرهای اپتیک تصویربرداری کنند. اگر شما در دسته‌ی دوم جای دارید، بنابراین از دیدن ویو فایندر اپتیکی 0.7x در این دوربین که از D750 به ارث برده است، بسیار خوشحال خواهید شد.

19f01591b6ca3ba03f1aedc8db12cdb9

در رابطه با اتوفوکوس باید گفت که در این جا دو سیستم در این امر دخیل هستند. D780 از همان فیز دیتکشن (تشخیص فاز) روی چیپ برای سیستم اتوفوکوس 273 نقطه‌ای استفاده می‌کند که مدل نیکون Z6 استفاده می‌کند، ولی تفاوت عمده‌ی آن‌ها این است که تنها زمانی می‌توان از آن استفاده کرد که حالت تصویربرداری شما لایو ویو باشد، نه ویو فایندر اپتیکی. با این وجود، برخی عملکردهای آن بسیار شبیه به z6 است، مانند تشخیص چشم، همراه با گزینه‌ی انتخاب از میان چشم‌ها برای فوکوس کردن بر روی آن.

هم‌چنین خواهید دید که تقریبا 90 درصد از فریم‌ها با نقاط اتوفوکوس پوشانده شده‌اند. با این وجود، اگر می‌خواهید به همان روش قدیمی عکسبرداری کنید، هنوز هم 51 نقطه برای شما نمایش داده می‌شود، ولی اگر توجه کنید در می‌یابید که تمامی این نقطا همگی در مرکز فریم جمع شده‌اند.

نقد اولیه در رابطه با نیکون D780

بر اساس تجربیات ما تا کنون، D780 یک دوربین همه کاره است که ویژگی‌های یک D750 DSLR (یعنی سنسور قوی، ویو فایندر اپتیکی، دس دست گرفتن آسان و عمر باتری) را با برخی قابلیت‌های مدل بدون آینه‌ی z6 ترکیب کره است.ما مشتاق بودیم تا از سیستم اتوفوکوس برای تصویربرداری از افراد در حال حرکت استفاده کنیم، ولی نتایج اولیه نشان داد که این دوربین در هر حالت تصویربرداری از اجسام متحرک، سریع و بسیار دقیق عمل می‌کند.

456048afb7253926e1fbb7486e699180

باعث قوت قلب است که نیکون DSLRهای جدیدی را به بازار عرضه می‌کند تا بتواند هواداران وفادار خود را راضی نگه دارد و در حالیکه مدل بی آینده مزایای زیادی دارد، ولی D780 ثابت کرده است که جذابیت‌های خاص خود را دارد. به زودی نقد کامل‌تری در اختیار شما قرار خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *