اخبار شرکت

شرکت فیس بوک از کاربران خود عذر خواهی کرد و اطمینان داد که اطلاعات کاربران به خطر نیفتاده است

مشکل بزرگ قطعی سراسری این شبکه های اجتماعی حل شد

از دست خارج شدن شبکه های اجتماعی (فیس بوک، واتس اپ، اینستاگرام) مشکل خیلی بزرکی بود. شبکه اجتماعی فیس بوک در روز دوشنبه با مشکلاتی مواجه شد که باعث شدند این برنامه از دست خارج شود. یعنی میلیارد ها کربر در سراسر جهان نتوانستند از سایت های محبوب جهان استفاده کنند.

چنین اتفاقاتی بی سابقه نیست ولی زمان آن که بیش از 6 ساعت بود، مدت زیادی بود. بالاخره تیم فیس بوک در اواخر همان روز مشکل این برنامه را حل کردند و فیس بوک دوباره در دسترس قرار گرفت.

با توجه به گزارشاتی که توسط تیم این برنامه منتشر شده، تشخیص علت این اتفاق در اوایل سخت بود طوری که مهندسین آن مجبور بودند با تلاش بسیار سرور به سرور این شبکه اجتماعی را بررسی کنند تا بتوانند علت این اتفاق را پیدا کنند. فیس بوک صفحه مهندسین خود را در اواخر روز دوشنبه به روز رسانی کرد و تمام اطلاعات این اتفاق و تغییراتی که در سخت افزار داخلی این شرکت انجام داده اند را در صفحه خود قرار داد.

شرکت فیس بوک:

“ما از تمامی مردم و کسب و کار هایی که از شبکه فیس بوک استفاده می کردند، بابت مشکلاتی که امروز برای این برنامه پیش اومد، عذر خواهی می کنیم. سیستم ما الان شروع به کار کرده و ما به سختی کار می کنیم تا مشکلات آن را حل کنیم.”

علت اصلی این مشکل بر روی برخی از ابزار های داخلی و سیستم ها که ما عملیات روزانه را در آن ها انجام میدادیم اثر گذاشته است و تشخیص سریع و حل مشکل را برای ما پیچیده می کند.

“تیم های مهندسی ما فهمیده اند که تغییرات در سخت افزار این شرکت که ترافیک شبکه را بین مراکز اطلاعات ما هماهنگ می کند، باعث ایجاد مشکلاتی در این ارتباط شده است. این اختلال در ترافیک شبکه بر نحوه ارتباط مراکز اطلاعات ما تأثیر مستقیم داشته و خدمات ما را به تعویق انداخته است.”

“خدمات ما در حال حاضر قابل دسترس است و ما سخت در تلاش هستیم تا آن ها را به حالت عادی خود برگردانیم. ما معتقدیم علت اصلی این قطعی تغییر در تنظیمات این سخت افزار بوده است. همچنین هیچ مدرکی مبنی بر اینکه اطلاعات کاربران در نتیجه این مشکل، به خطر افتاده است، وجود ندارد.”

“مردم و مشاغل در سراسر جهان هر روز برای پیشرفت در کسب و کارشان به ما اعتماد می کنند و از خدمات ما استفاده می کنند. ما درک می کنیم که این جور مشکلات خسارت های زیادی به کسب و کار و زندگی مردم وارد می کند و مسئولیت ما این است که مردم را در مورد اختلالاتی که در خدماتمان به وجود می آید، مطلع کنیم. از همه کسانی که خسارت به کسب و کارشان خورده عذرخواهی می کنیم و ما سخت تلاش می کنیم تا زیرساخت های خود را مقاوم تر کنیم.”

پخش شدن خبر از دسترس خارج شدن فیس بوک از اتاق خبر این شرکت آغاز شد و در سایت و شبکه های اجتماعی دیگر قرار گرفت. اما اینستاگرام و سایر سرویس ها در برخی از مناطق برای مدت طولانی تری در دسترس بود و ما بر این باور هستیم که خدمات به صورت منطقه ای قطع شده است.

(DownDetector) وب سایتی که خدمات آنلاین را ردیابی می کند، نشان داده بود که همه سرویس ها در بسیاری از مناطق با این مشکل روبرو هستند. همچنین گزارشاتی مبنی بر عدم کارکرد سرویس هایی با ورود به سیستم فیس بوک مانند Airbnb و Strava پخش شده است.

هیچ راهی برای حل مشکلات وجود نداشت و کاربران فقط باید منتظر می ماندند تا مشکل حل شود تا دوباره WhatsApp ، Instagram یا Facebook در دسترس قرار بگیرند.

سایت های فیس بوک سرانجام پس از ساعت ها وقفه، در دسترس قرار گرفت و توییت های رسمی اینستاگرام، واتس اپ و سایر برنامه ها نیز در دسترس قرار گرفتند.

Andy Stone، مدیر ارتباطات فیس بوک، اولین کسی بود که کمی بعد از مشکل پیدا کردن این برنامه، در توییتر خود پستی به اشتراک گذاشت و گفت که این شرکت مشکلات را یافته است و در حال حاضر برای حل کردن آن ها تلاش های بسیاری را انجام می دهد.

بلافاصله پس از آن توییت، حساب رسمی فیس بوک اعلام کرد که کاربران در دسترسی به برنامه ها و محصولات این شرکت مشکل دارند. Mike Schroepfer، مدیر ارشد فیس بوک، در توئیتر خود بابت چهار ساعت از دسترس خارج شدن برنامه، عذرخواهی کرد و پس از شش ساعت، این شرکت توئیت دیگری ارسال کرد و اعلام کرد که اکنون این برنامه دردسترس قرار دارد.

این موضوع بر سایر محصولات فیس بوک نیز تأثیر گذاشت: کاربران مشکلاتی مربوط به خدمات بازی واقعیت مجازی Oculus این شرکت را گزارش کردند.

Jane Manchun Wong، مسئول داده کاوی فیس بوک و توییتر، با پست یک توئیت به کاربران خود هشدار داد که دستگاه های Oculus خود را در مدتی که سیستم مشکل دارد راه اندازی مجدد نکنند تا بازی های خود را از دست ندهند. طراح بازی VR و نرم افزار، Julien Dorra در توییتی تصویری از نحوه بارگیری Oculus در وسط از دسترس خارج شدن آن ارسال کرد:

از دست خارج شدن برنامه ممکن است زیرساخت های فیس بوک را نیز تحت تاثیر قرار دهد: طبق توییتی از Sheera Frenkel، خبرنگار نیویورک تایمز، یکی از کارمندان فیس بوک به دلیل نقص هایی که به وجود آمده است حتی نمی تواند وارد ساختمانهای شرکت شود.

گزارش دیگری از نیویورک تایمز ادعا می کند که کارکنان برای برقراری تماس از طریق تلفن های داخل شرکت و یا دریافت ایمیل از خارج از شرکت مشکل داشته اند.

از دسترس خارج شدن فیس بوک: چه اتفاقی افتاد؟

هیچ کدوم از مدیران فیس یوک، اینستاگرام و واتس اپ علت اصلی این مشکل را توضیح نداده اند. اکثر مهندسین بر این باورند که که این اتفاق یک هک یا حمله مستقیم به زیرساخت های فیس بوک نبوده است و با توجه به منابع نیویورک تایمز این یک حمله سایبری نبوده است زیرا بعید است که یک هک بتواند بر روی بسیاری از برنامه ها به طور همزمان تأثیر بگذارد.

اما، شواهد نشان می دهد که مسیرهای شبکه شرکت به وب خارجی بدون هیچ نشانی امروز صبح از دسترس خارج شده است.

Brian Krebs، از شرکت امنیت سایبری Krebs، در توییتی اعلام کرد که domain name system (DNS) که مسیریابی ترافیک به سایت ها و سرویس های فیس بوک را ثبت می کند، صبح امروز به سادگی حذف شده است.

در توئیت بعدی، کربس گفت که مسیرهای border gateway protocol (BGP) که به DNS فیس بوک خدماتی را ارائه می دهد، از بین رفته است، و این امر باعث می شود هر سایتی که در دامنه فیس بوک فعالیت می کند، غیرقابل دسترسی باشد. این احتمالاً نشان می دهد که چرا خدمات و دسترسی افراد به سیستم، و همچنین Instagram/WhatsApp/Facebook Messenger به طور کامل قطع شده است.

سایر شرکت های شبکه متوجه شده اند و نظریه داده اند که این مساله مربوط به مسیرهای BGP است، از جمله Cloudflare SVP Dane Knecht، که در توییتی اعلام کرد که DNS فیس بوک و سایر سرویس ها با مشکلاتی مواجه شده اند و مسیرهای BGP آنها از اینترنت حذف شده است.

او همینطور اشاره کرد که Cloudflare نیز با مشکلاتی روبه رو شده است، اما توییت بعدی آن خبر از بازیابی آن داد.John Graham-Cumming در توییت دیگری تغییرات BGP فیس بوک را اعلام کرد و گفت که بیشتر مشکلات از مسیر BGP فیس بوک است.

PJ Norris، مهندس اصلی سیستم در Tripwire، تجزیه و تحلیل زیر را در مورد از دسترس خارج شدن برنامه، به TechRadar ارسال کرد:

“حدود ساعت 15:40 UTC روز دوشنبه 4 اکتبر، تغییری در پروتکل BGP – Border Gateway ایجاد شد. BGP یک فناوری است که اطلاعات ISP را در مورد اینکه کدام ارائه دهندگان مسئول مسیریابی ترافیک اینترنت به کدام گروه های آدرس اینترنتی هستند، به اشتراک می گذارد.”

“به عبارت دیگر ، فیس بوک به طور ناخواسته این قابلیت را از بین برد.”

“کنار آمدن با این تغییر آسان نیست، زیرا فیس بوک از خدمات خود در ارتباطات و ایمیل استفاده می کرد که همگی آن ها تحت تأثیر از دسترس خارج شدنش قرار گرفت. و این یک مسئله بزرگ بود برای افرادی در طول کرونا دورکاری می کردند.”

“کسانی که در مراکز داده و دفاتر شرکت بودند و سعی می کردند جلوی این تغییرات را بگیرند، نتوانستند به محیط ها دسترسی پیدا کنند زیرا سیستم کنترل به دلیل مشکلات پیش آمده از دسترس خارج شده بود.

بنابراین این سوال همیشه مطرح می شود که “آیا می شد از این امر جلوگیری کرد؟” در همان مراحل اولیه مشخص بود که فیس بوک یک نقطه ضعفی داشته است که منجر به از دست خارج شدنش، شده است. ”

BGP یک مشکل بزرگ است

در حالی که DNS آدرس عددی یک وب سایت در اینترنت است، مسیرهای BGP مسیری هستند که درخواست ها را از طریق سرورها و رایانه ها برای رسیدن به مقصد خود طی می کنند. هنگامی که گزارش می شود مسیرهای BGP فیس بوک از اینترنت حذف می شود، سایت های متصل به آن مسیرها (مانند Cloudflare) آنها را خراب می کنند و سایت ها و خدمات فیس بوک غیرقابل دسترسی می شود.

نظریه پردازی اینترنت در r/sysadmin subreddit نشان داد که تغییرات در سخت افزار شرکت صبح امروز اتفاق افتاده است که باعث از بین رفتن مسیرهای BGP شده است.

طبق گزارش نیویورک تایمز تیم کوچکی از کارکنان به مرکز داده این شرکت در Santa Clara، برای تنظیم مجدد سرورهای شرکت، اعزام شده اند.

درست قبل از اینکه سرویس های فیس بوک دوباره شروع به کار کنند، Krebs با اشاره به منبعی اظهار داشت که این مشکل ناشی از به روزرسانی اشتباه BGP بوده است که باعث شد دسترسی کارران قفل شود:

از منبع قابل اعتماد: شخصی که در تلاش برای بازیابی FB بوده است، گفت که مشکل از اشتباه به روزرسانی معمول BGP بوده است.

از دسترس خارج شدن: آیا مشکل ادامه دارد؟

با توجه به گفته های کارشناس امنیت سایبری و شرکت آنتی ویروس ESET، Jake More: “مشکلات شبکه در حال افزایش است و حتی ممکن است حمله سایبری باشد. مشکلات وب اغلب از اشکال نرم افزاری کشف نشده یا حتی خطای انسانی به وجود می آید.”

در ماه مارس و آوریل 2021 شاهد مشکلاتی مشابه در هر یک از خدمات فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ بودیم که هر بار بیش از نیم ساعت از دسترس خارج شدند. اما با توجه به سرعت حل این مشکلات، به نظر می رسد که آخرین مشکل بسیار بزرگتر از قبلی ها باشد.

آخرین مشکل، اشکال در (DNS) این سرویس ها بود، اما به نظر می رسد که یک مشکل BGP شدید نبوده است.

رسول عابدین

کارشناس کامپیوتر ، سخت افزار و نرم افزار و شبکه، علاقمند به سئو، عاشق هنر هستم یه وقتایی هم عکاسی میکنم تفریحی همچنین یه علاقه خاصی هم به نقد و بررسی و مقایسه دوربین های دیجیتال دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا